§ 1.3: Egypte, revolutie in een natiestaat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Afbeelding: Vorstendom (Rijnland-Palts)
Advertisements

Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
Middeleeuwse steden H5 par. 5.3.
Het oude Egypte Farao’s en piramides.
Gemaakt door : Vera van helden
4.1 De Pruikentijd.
Bronnen Merle Wissink.
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 2: Het Ontstaan.
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 3: Mesopotamië:
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 1: Graecia;
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 6: De Romeinen en hun bestuur.
Hoofdstuk 2.
1.2 De eerste beschavingen Mesopotamie en Egypte.
Tijd van jagers en boeren
2.2 Pak de boef dan, als je kan
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Hoofdstuk 3.
Stappenplan Samenvatten
Griekse mythen en wetenschap
De tijd van Grieken en Romeinen
Hoofdstuk 3: Regenten en Vorsten
Een Christelijke samenleving
HET ONTSTAAN VAN DE EERSTE STEDELIJKE SAMENLEVINGEN
Les 16: De farao staat aan de top van de samenleving
Egypte, een goedgeorganiseerd rijk
VOGGP- opdracht bespreken. Uitleg. Opdrachten. Filmpje Crash Course.
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Woordweb en huiswerk bespreken. Uitleg. Opdrachten.
De gelaagde samenleving
2.3 Rangen en standen Hoofdstuk 2.
H1.2 HET ONTSTAAN VAN STEDEN
K.A. 3. het ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
Micha Zondag Er is jou, mens, gezegd wat goed is, je weet wat de HEER van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Tijdvak 1 Jagers en boeren de levenswijze van jagers-verzamelaars
Egypte, een geschenk van de Nijl
Machtige rijken in het Midden-Oosten
Blok 2 Grieken en Romeinen
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
H1 De tijd van jagers en boeren
Het ontstaan van steden
Tijd van jagers en boeren
De grondwet Paragraaf 4 politiek.
Renaissance en Opstand
Instructie geven en uitvoeren
Digi(bord)boek project <titel project>
Lezen samenvatten.
Vwo 4 Nederlands Periode 2 Mevrouw Schrauwen
Hoofdstuk 2 Het oude Egypte.
Het hele verhaal Genesis 2:1
Onze geschiedenis.
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 BK Lesweek 4
Ontdekkers en Hervormers
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 KGT Lesweek 1
Geschiedenis 3de jaar.
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Posters voor in het geschiedenislokaal
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 6: Het Ontstaan.
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
10.2 Hoe ontstaan conflicten?
Antwoorden H2 § 4. KA 4 en 5.
Wat gaan we doen? Introductie van het hoofdstuk (+- 5 min.)
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

§ 1.3: Egypte, revolutie in een natiestaat

Opdr. 2 Stap 1: Doel van de opdracht doorhebben, doel is dat je moet uitleggen dat het nieuwe geloof niet werd overgenomen door de gehele bevolking. Je begint je antwoord dus in de ontkenning. Onjuiste conclusie, omdat… Stap 2: bekijk de bronnen. Eerst 22 bekijken. Het onderschrift is geeft duidelijk aan dat het gevonden huisaltaar in de nieuwe stad stond, dus niet ergens duizenden kilometers verderop. Je mag dit voorbeeld dus niet als algemeen geldend laten zijn voor de hele Aton cultuur. Eén gevonden bron is niet representatief. Stap 3: lees de tekst van bron 21, daarin staat in de tweede alinea dat verering van Aton waarschijnlijk alleen beperkte tot de stad Achetaton en haar inwoners. Stap 4: koppel de gegevens. Hoewel bron 22 als huisaltaar het beeld schept dat de verering van Aton wijd verspreid was is dit een onjuiste conclusie, omdat bron 21 aangeeft dat de verering van Aton zich beperkte tot de stad Achetaton en tot haar inwoners. Aangezien het altaar afkomstig is uit Achetaton lijkt dit aannemelijk.

Opdr. 3 a Van Egypte een monotheïstisch land maken. B Het schrift is nodig omdat hiermee regels/wetten gemaakt kunnen worden. Iets meer in de fantasie zou dit een middel kunnen zijn om daar verhalen bij te maken, een soort van scheppingsverhaal die als rechtvaardiging kan gelden voor Aton. Er wordt dus een Aton mythe geschreven. Een leger om ervoor te zorgen dat er een machtsbasis is, gezag wordt bewaakt. Tegenstanders kunnen worden uitgeschakelt. Loyale ambtenaren die hun best doen om de nieuwe wetten in te voeren, maar ook samenwerken met het leger om tegenstanders te melden.

Opdr. 4 Stap 1: eerst bedenken welke kenmerken je kent van de stedelijke samenleving. Zie blz. 23. (hiërarchie, godsdienstig centrum, specialisatie, schrift) Stap 2: Welke van deze dingen zie je in bron 17? Hiërarchie: Koning/koningin en onderdanen die buigen. Godsdienstig centrum: verering van de zonnegod Aton (schijf met stralen), dus een vorm van godsdienst, in dit geval geleidt vanuit de staat. Specialisatie: verschillende beroepen, onderaan midden staan slaven, rechts ambtenaren (schrijven) en de afdracht van goederen door ambachtslieden en boeren. (kan ook gelden als vorm van staat in de zin van belasting) Schrift: rechts schrijvende ambtenaren.

4b Bron 17 omdat Achnaton daarin de verering van de zonnegod centraal laat zetten, oude goden ontbreken. Bron 21 omdat hij een compleet nieuwe hoofdstad ging stichten, maar dan alleen in kleine kring omdat het niet stand hield. Bron 22 de aanwezigheid van een huisaltaar is niet revolutionair, maar wel dat dit om een andere god ging.

Indeling van afbeelding met bijschrift