Les 3: Hegel’s eurocentrische filosofiebegrip

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

Psalm 63:1-2 Een psalm van David, toen hij in de woestijn van Juda was. O God, Gij zijt mijn God, U zoek ik, mijn ziel dorst naar U, mijn vlees smacht.
Geschiedenis en Grondslagen van de Natuurwetenschappen, UU
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
De Doodstraf “A system that will take life must first give justice.” John J. Curtin, Jr. “A system that will take life must first give justice.” John J.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
In Cyberspace VR meer performance minder theater (representatie, acteren) Hoe VR benaderen? Hoe werkt het? –VR draait om modulatie van modulatie (ook.
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 5. Opdrachten Stel elkaar een tentamenvraag.
I am deeply convinced that the Christian leader of the future is called to be completely irrelevant and to stand in this world with nothing to offer but.
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels
Kom hoger #1. Jozua Terwijl zij nu voor Israel vluchtten en zij juist op de helling van Bet- choron waren, wierp de HERE uit de hemel grote stenen.
Monday, 30 March 2015 maandag 30 maart 2015 Leonard Cohen is still on stage This must be a miracle at his age I’m sure that you like this song Enjoy.
Land van duizend meningen 4.3 : Het Poldermodel van Kok Kok Van Mierlo Zalm V AN H UNEBED TOT HEDEN – les 14.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
An Alchemical Threesome L UME N N OVU M. Alchemie Lumen Novum, letterlijk vertaald Nieuw Licht heeft betrekking op Alchemie en de Steen Der Wijzen. Vanuit.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Keuzevrijheid: lust of last?
Religie het geloof in God of in goden
Evenementen en middelengebruik Evenemeneten en middelengebruik2 Ton Snip  Middelenexpert politie Noord-Holland.
Rafael Verbuyst > getuigenissen Bron:
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Cursus Bijbelverklarende Prediking Zaterdag 8 oktober 2016
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Korps Rotterdam Zuid.
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Salt & Light Zout & Licht
Inhoudsopgave Fasering Product Clearing & Settlement
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Betrekkelijk voornaamwoorden
Muziek - Ricky King - Medley
12 maart. 12 maart Marginalised people in general do not have much power over destinies because they are often not represented in decision making or.
KWADRATEN EN WORTELS Waar wortels woeden en varkens wroeten koester ik mijn sproeten in algebraïsch vergelijk wis, mijn kunde en leven lieve lusten en.
opgevaren naar de hemel he ascended into heaven
Vreugde Joy.
"Si comprehendis, non est Deus"
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT
Chapter 2 What’s up? Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
UGlobe Utrecht University, 9 March 2018
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Empty handed here I come,
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Afrikaanse filosofie Les 2: inleiding.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Les 3: Hegel’s eurocentrische filosofiebegrip Afrikaanse filosofie Les 3: Hegel’s eurocentrische filosofiebegrip

Centrale bronnen http://www.galerie-inter.de/kimmerle/Wereldfilosofie.html https://www.youtube.com/watch?v=H5JGE3lhuNo Huiswerk: https://www.youtube.com/watch?list=FLxKnZ8eLp6gs41aJ6AsZq-A&v=lmhFRarkw8E

Inhoudsopgave Inleiding Hegel (youtube) Hegels filosofiebegrip Vooruitgangsgedachte Maatstaf Zuivere Zijn Hegel en zijn Tijd Toepassing Hegel over Afrika Geschiedenis

Hegel (introductiefilmpje)

Hegels filosofiebegrip 2de helft 18de eeuw. Hoogtepunt van de wereldgeschiedenis Europa als norm (superieur) Hegel ziet Oosterse Filosofie als fantasie en oppervlakkig. Bevat wellicht gedachten, maar geen structuur en samenhang. Yin & Yang -> Eenheid en Tweeheid -> Lijkt op Hegels These – Antithese – Synthese. Verwijt Hegel: Te empirisch verbonden met zaken op aarde. Er wordt niet gedacht. Denken = route naar eigenlijke filosofie! Dus: bestudeer de specifieke vormen van de gedachten en doe dit gestructureerd en samenhangend!

Maatstaf Systematisch Samenhangend Denken als zuivere gedachte Zuivere gedachte als (o.a.) zelfreflectie Zelfreflectie: het denken denken Het denken denken (νοησις νοησεως, Aristoteles)

Zuivere Zijn in Wording Onmiddellijk Onbepaald Dialectische denken Worden (in wording/proces) Het worden is universeel Het worden is absoluut Taal is essentieel Het denken bemiddelt en bepaalt!

Hegel en zijn tijd Was Hegel zelf geen product van zijn tijd? En was daarmee het denken over het denken en het idee these-antithese -> synthese geen gevolg van een langdurige historisch proces? En is dat proces niet verder gegaan na Hegel? Hegel beschouwde de tijd van de oude Grieken als het begin van het zuivere denken, maar is dit terecht? Waarom begint hij bij de oude Grieken?

Toepassing Systematische, samenhangende filosofie waarbinnen het denken wordt gedacht is beslissend (en daarmee wellicht een voorwaarde) voor het spreken over het plaatsvinden van geschiedenis.

Hegels over Afrika "At this point we leave Africa, not to mention it again. For it is no historical part of the World; it has no movement or development to exhibit. Historical movements in it-that is in its northern part-belong to the Asiatic or European World. Carthage displayed there an important transitionary phase of civilization; but, asisNahoenician colony, it belongs to Asia. Egypt will be considered in reference to the passage of the human mind from its Eastern to its Western phase, but it does not belong to the African Spirit. What we properly understand by Africa, is the Unhistorical, Undeveloped Spirit, still involved in the conditions of mere nature, and which had to be presented here only as on the threshold of the World's History." [Hegel, The Philosophy of History, 99.] "The peculiarly African character is difficult to comprehend, for the very reason that in reference to it, we must quite give up the principle which naturally accompanies all our ideas-the category of Universality. In Negro life the characteristic point is the fact that consciousness has not yet attained to the realization of any substantial objective existence-as for example, God, or Law-in which the interest of man's volition is involved and in which he realizes his own being. This distinction between himself as an individual and the universality of his essential being, the African in the uniform, undeveloped oneness of his existence has not yet attained; so that the Knowledge of an absolute Being, an Other and a Higher than his individual self, is entirely wanting. The Negro, as already observed, exhibits the natural man in his completely wild and untamed state. We must lay aside all thought of reverence and morality-all that we call feeling-if we would rightly comprehend him; there is nothing harmonious with humanity to be found in this type of character. The copious and circumstantial accounts of Missionaries completely confirm this, and Mahommedanism appears to be the only thing which in any way brings the Negroes within the range of culture." [Hegel, The Philosophy of History (New York: Dover, 1956), 93.]

Hegels Afrika - Hegel richt zich op Afrika ten zuiden van de Sahara. Afrika heeft geen serieuze staten. Geen hoogstaande religie. Geen filosofie Geen hoogste principe van God waaruit alles kan worden herleid.

Voorwaarden Hegel Zelfbepaling van vrije burgers essentieel voor een filosofie in bloei Geen depotisme zonder structuur Afkeuren van tovenarij Nog geen absolute religie (Christendom)

Voorvormen van de wereldgeschiedenis Europa als eindpunt van de wereldgeschiedenis? Oriëntaalse wereld (China, India, Perzië, Egypte) slechts voorvormen, eerste treden van deze wereldgeschiedenis. Verwerkelijking van vrijheid, het denken denken op een samenhangende en gestructureerde manier pas bij de oude Grieken en Romeinen doorgetrokken tot de Europese staten ten noorden van de Alpen. Van natuurreligie via de tussenstops (Jodendom, Islam, Antieke Grieken en Romeinen) van de geestelijke individualiteit naar de absolute religie (Christendom).

Huiswerk Bekijk het filmpje “The Power of Animism”: https://www.youtube.com/watch?list=FLxKnZ8eLp6gs41aJ6AsZq-A&v=lmhFRarkw8E Wat is eurocentrisme in de filosofie? Wat is voor Hegel ‘echte’ of ‘eigenlijke’ filosofie? Wat is de maatgevende betekenis van Hegel’s Wetenschap van de logica? Wat is het gevolg van deze maatgevende betekenis op de beoordeling van niet-westerse culturen? Wat is het eurocentrische aspect in Hegel’s behanderling van het Animisme? Wat is de invloed van Hegel’s filosofie-begrip op het eurocentrisme in de tegenwoordige tijd?