Van Maria tot Marta Vrouwen met naam en faam uit het Lucasevangelie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Discipelschap.
Advertisements

De school van Tyrannus Handelingen 19:1-12.
25 aug Zoetermeer 1. Galaten 1 11 Want ik maak u bekend, broeders, dat het evangelie, hetwelk door mij verkondigd is, niet is naar de mens. 1 2.
29 sept Zoetermeer. de vorige keer: twee ontmoetingen tussen Paulus en Jakobus beschreven in de Galaten-brief: 1)drie jaar na zijn roeping (1:19)
…..overrompeld door verdriet
Op Zijn Woord. At His Word.. Lucas 1: In de zesde maand nu werd de engel Gabriel van God gezonden naar een stad in Galilea, genaamd Nazaret, 27 tot een.
De beroemdste persoon die er is …. Turning point in de geschiedenis God werd mens en kwam onder ons wonen. De realtie tussen God en mensen was stukgegaan,
Godsdienst.
Beloofd is beloofd.
Thema voor vanavond is:
Moeders en Jezus Preek over Lucas 1:39-45.
Tweede adventszondag 8 december 2013 Micha 5: 1-3 Betlehem uit jou komt de belofte voort. De vrouw wordt zwanger en zal baren, hij die als herder bekleed.
Het is beter eerst te ontvangen, en dan te geven
Het Spel Kaarten Tekst Gerard De Vries.
Overdenking 17 januari 2010 Vissen met Jezus n.a.v. Lukas 5:1-11.
Paulus tussen theologie en cultuur vanuit gender-kritisch perspectief
Over hart en gedrag … - VYA 10 augustus
Kerst 2014: een kind is ons geboren
1 En op de eerste dag der week... lett. één [dag] van de sabbatten = dag van de Eerstelingschoof!
Het was in de tweede wereldoorlog.
Garderen. Lucas En Hij zeide tot hem: Wat staat in de wet geschreven? Hoe leest gij? = Jezus tot de wetgeleerde.
De scheidingsmuur afgebroken (II).
Met Lucas in het voetspoor van Jezus
In deze dienst zal Ds. R. Tigelaar voorgaan Na de zegen zingen we Psalm 84: 1, 2, 3 Schriftlezing: Marcus 6: 1-13 Tekst: Marcus 6: 6b-13.
Bijbelstudies over de gelijkenissen van Jezus
Welkom Gezamelijke avonddienst, zondag 13 december 2015 Voorganger: Ds. H. J. H. Pap Ouderling van dienst: Egbert Duurkoop Organist: H. Snel Lezing: Psalm.
Titiaan: OLV ten Hemelopname Bijbelse Beelden groepswerk 1. Korte inleiding 2. Groepjes van drie 3. Een bijbelbeeld kiezen per groep 4. Bijbeltekst goed.
De 4 Evangelien.
GODS WOORD WORDT WAAR BIJ JEZUS. Deel 2: In Christus komt God zelf Deel 1 was: Het Oude Testament laat zien dat Jezus komt.
Liturgie ♪ 138:1,2,4 ♫ KND Voor we gaan ♪ 67:1,2 ♪ 314:1,2,3 ✝ LUC5:1-11 ♪ 317:1,2,3 ▶ Visloze Vissers ♪ 513:1,2,3 ♪ 838:1,3,4 Zondag 7 februari 2016.
Shema Yisrael … de ENE God…. Shema' Jisrael, Adonai Eloheinu, Adonai echad.
De verlamde genezen Lucas 5: Lucas 19:10 Want de Zoon des mensen kwam om zoeken en te redden wat verloren is.
10 maart 2016 Bodegraven. Johannes 4 35 Zegt gij niet: Nog vier maanden, dan komt de oogst? Zie, Ik zeg u, slaat uw ogen op en beschouwt de velden, dat.
Wat met ongeloofwaardige verhalen in de Bijbel?. Inleiding.
4G Geven Gunst Genade Gratie Geven 4G Geven & ontvangen …
Corsodienst 21 augustus corso bouw je samen. Ds. : Mw Marijn Rohaan. Ouderling : Joke Nijhuis Organist : Johan Bredewout Schriftlezingen : Exodus 17: 9-13.
HET RIJK IS MIDDEN ONDER U MIIJN KIND, AL HET MIJNE IS HET UWE HET RIJK IS MIDDEN ONDER U Galilea Met de zondares, beluisteren wij het “Peccavi” van Narcís.
22 september 2016 Bodegraven. Johannes 6 1 Daarna vertrok Jezus naar de overzijde van de zee van Tiberias in Galilea. lett. na deze dingen  na zijn verblijf.
Martha, Martha…! Vrijwilligers Salem.
Welkom bij de presentatie van
Geloof in het bovennatuurlijke
Pinksteren: Christus geeft de opdracht door aan ons Joh.20:21-22
Paaswake We komen in stilte de kerk binnen.
VERWACHTINGSDIENST….
Maleachi.
4G. 4G Genade Genade Gratie Genade Gratie Gunst.
Brief aan de Galaten -7- Paulus en de anderen.
Blok III Jezus, Gods Zoon
Getuigen van de opstanding
Blok I Jezus ontmoeten – toen
Toen men dit hoorde, voegde Hij er nog een gelijkenis aan toe, daar Hij dichtbij Jeruzalem was en men meende, dat het Rijk Gods onmiddellijk ging verschijnen. Hij.
In de lichtkring | 2 Geroepen en gegaan Lucas 1,
Les 3 De Bijbelschrijvers
De leider van de Joodse kerk kwam naar Jezus toe.
Les 5 Om je heen kijken Wat doe ik hier vandaag?
Exodus 20: Vier de rustdag, want dat is een bijzondere dag.
Lucas 1: God stuurde een engel met de naam Gabriël naar de stad Nazaret.
Les 13 De Zoon wint Wat doe ik hier vandaag?
Les 12 Genezing en bevrijding
Blok II Bidden In de lessen 7 t/m 13 ontdek je hoe jij verbinding kunt maken met God door te bidden.
Les 4 Twijfelen Wat doe ik hier vandaag?
Handelingen 1: Toen Jezus naar de hemel ging, zei hij tegen zijn leerlingen: ‘Jullie moeten in Jeruzalem blijven. Blijf daar wachten. God zal jullie.
Maria en de engel Opdracht: Maak een engeltje.
DELEN.
Wandelen voor Wandelen achter Wandelen met de Heer Jezus
Uit: Lucas 1/26 e.v. Gegroet Maria, je bent begenadigd. De Heer is met je. Maria vroeg aan de engel: hoe zal dit gebeuren? Ik heb immers nog nooit gemeenschap.
Een bijeenkomst voor helpende vrijwilligers
Vrouw in het ambt Voor of tegen?.
“De moeder van Jezus” van Th. L. de Victoria, evokeert ‘het onthaal’
De heilige evangelist Lucas, 2011, Marja Benschop-Smit
Transcript van de presentatie:

Van Maria tot Marta Vrouwen met naam en faam uit het Lucasevangelie Caroline Vander Stichele

Inhoud Twee invalshoeken Elisabet en Maria Marta en Maria Maria Magdalena Afsluitende beschouwingen

Twee invalshoeken Gender-kritische invalshoek: - ‘gender’ als overkoepelend begrip omvat zowel geslachtskenmerken, cultureel bepaalde rolpatronen als seksuele identiteit en oriëntatie van vrouwen én mannen. - gender-kritisch = kritisch bekijken hoe gender wordt gedefinieerd/geconstrueerd in culturele artefacten (o.a. teksten en beelden).

Cultureel impact van bijbelteksten: omvat alle manieren waarop teksten/beelden/opvattingen,… blijven doorwerken in een cultuur. Dit is een actief proces en geenszins rechtlijnig.

Elisabet en Maria Tekst: Lucas 1: 5-56 - vv. 5-25: aankondiging geboorte van Johannes aan Zacharias. - vv. 26-38: aankondiging geboorte van Jezus aan Maria. - vv. 39-56: ontmoeting tussen Elisabet en Maria.

Gender-kritische lezing: - Elisabet:.  vrouw van Zacharias (v. 5) Gender-kritische lezing: - Elisabet:  vrouw van Zacharias (v. 5)  onvruchtbaar (v. 7)  zal een zoon baren (v.13)  zwanger (v.24)  reactie (v.25): ‘Dit heeft de Heer voor mij gedaan, toen Hij zich mijn lot aantrok en mijn smaad onder de mensen wegnam.’ (vgl. Hanna in 1 Sam 1-2).

- Maria:  meisje/maagd (v. 27: parthenos)  verloofd met een man (v. 27)  ‘U zult zwanger worden en een zoon baren, die u de naam Jezus moet geven.’ (v. 31, vgl. Mt 1:25 )  reactie 1: ‘Ik heb geen omgang met een man (v. 34)  reactie 2: ‘ik ben de dienares (doulè) van de Heer’ (v. 38; cf. ook v. 48).

Vergelijking:. - afgeleide identiteit Vergelijking: - afgeleide identiteit. - fertiliteit is belangrijk voor de identiteit en maatschappelijke waardering van vrouwen, vooral het krijgen van zonen. - het is als ‘moeder van’ belangrijke zonen dat beide vrouwen in deze tekst optreden. - Maria speelt een meer actieve rol: dialoog met de engel (vv. 34-38), gaat op bezoek bij Elisabet (vv.39-56), spreekt een loflied uit (vv.46-55). Parallel met Zacharias.

Cultureel impact: - Dit is het enige hoofdstuk in het NT waarin Maria zo een belangrijke rol speelt (vgl. Mt 1-2). - Lc 1 is ook bepalend geweest voor de manier waarop ze in de christelijke traditie is blijven voortleven. In woord (vb. Magnificat, Weesgegroet) en beeld (Annunciatie, Visitatie). - Als ‘nederige dienstmaagd’ is zij evenwel ook tot voorbeeld gesteld voor vrouwen, bvb. Irenaeus van Lyon , Tegen ketterijen (185).

De annunciatie, Fra Angelico (1438-45)

Piccolo Coro Teatro Antonio Belloni https://www.youtube.com/watch?v=ec2csi72Tvw

Marta en Maria Tekst: Lucas 10: 38-42 38 Op hun reis ging Hij een dorp in. Een vrouw Marta genaamd, ontving Hem. 39 Zij had een zuster die Maria heette. Die kwam aan de voeten van de Heer zitten en luisterde naar zijn woorden. 40 Marta had het heel druk met bedienen. Ze ging naar Jezus toe en vroeg: “Heer, laat het u koud dat mijn zuster mij alleen laat bedienen? Zeg haar dat ze mij komt helpen.”

41 De Heer gaf haar ten antwoord: “Marta, Marta, je maakt je bezorgd en druk over van alles, 42 maar slechts één ding is nodig. Maria heeft het beste deel gekozen en dat zal haar niet worden ontnomen.”

Gender-kritische lezing: - de twee vrouwen worden alleen met elkaar in verband gebracht (geen mannelijke verwanten). - Marta is de gastvrouw (cf. Lc 7:44-46: Simon). - Maria zit aan de voeten van Jezus en luistert (cf. Hnd 22:3: Paulus). - deze vrouwen zijn opvallend autonoom (geen afgeleide identiteit).

Cultureel impact: - kleine tekst met grote gevolgen Cultureel impact: - kleine tekst met grote gevolgen. - Marta wordt representant van het actieve leven en Maria van het contemplatieve leven. - culturele rolpatronen van vrouwen worden bevestigd in woord en beeld: Marta als huisvrouw en Maria als devote, onderdanige toehoorster.

Jacob Jordaens (1593-1678)

James Tissot (1886-94)

De Saussure (1968)

He Qi (1983)

Maria Magdalena Teksten: - Lucas 8: 1b. De twaalf vergezelden hem, 2. en ook enkele vrouwen, die van boze geesten en ziekten genezen waren – Maria van Magdala, uit wie zeven demonen waren weggegaan, 3. Johanna, de vrouw van Chusas, een hoge beambte van Herodes, en Susanna – en nog vele andere vrouwen, die hen uit eigen middelen onderhielden.

- Lucas 24:10: Het waren Maria van Magdala, Johanna en Maria van Jakobus en de overige vrouwen die bij hen waren. Ze vertelden het dus aan de apostelen, 11. maar in hun ogen was het onzin wat de vrouwen zeiden, en ze geloofden hen niet.

Gender-kritische lezing: - Maria van Magdala: wordt geïdentificeerd aan de hand van haar woonplaats. - Bezetenheid is niet gender-specifiek (cf. Lucas 4: 33-35). - De vrouwen in Lucas 8 zijn onafhankelijk. - De vrouwen in Lucas 24 worden niet geloofd door de apostelen (maar wel door de evangelist als geloofwaardig voorgesteld).

Cultureel impact: - Het Lucasevangelie heeft de manier waarop Maria Magdalena in de christelijke traditie werd voorgesteld mede bepaald, met name door de latere identificatie met de (anonieme) boetvaardige zondares (geïnterpreteerd als prostituee) uit Lucas 7:36-50.

El Greco - 1577 Alfred Stevens - 1887 T. Riemenschneider 1490-92

INRI – 1998 Bettina Rheims Mary from Magdala Maria from Magdala committed the seven deadly sins and more. But when the demons were cast out, she cut her hair and since then experienced unknown bliss. She attained such sanctity because she came from that low.

Garth Davis, 2018 https://www.youtube.com/watch?v=2fapokx8OPg