Hoofdstuk 1 groepen/rollen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Advertisements

Maatschappijleer 24 november 2011.
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Week 38: Organisatiestructuur Lieke van de Camp 19 september 2011.
Maandag, 14 oktober 2013 Het conformisme.
Rolpatronen.
Autismespectrumstoornissen
De fundamenten van groepsgedrag
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
De fundamenten van groepsgedrag
AFZONDERLIJK BLOK: - Er zijn mensen - Er is een organisatie
Integriteit concretiseren ‘Integriteit … meer dan een mooi woord’
Communicatie in organisaties
(De rest van de tijd besteden we aan het KiVa-spel)
Het herkennen van ego-toestanden
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Het syndroom van Asperger
Week 38. Opdracht 4 Hoofdstuk 2 en 3 uitgelicht. Door Jenneke, Julia, Lieke, Nienke en Marit.
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Samenwerken.
ROLLEN VAN VERSCHILLENDE ACTOREN
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Hogeschool Rotterdam Communication & Multimedia Design ABV Mondeling Presenteren / jaar 1 lente ABV zomer Samenwerken Les 3: Teamspirit / Teambelang /
Kun jij mensen noemen die gezag hebben?. De agent Een politieagent heeft de macht om onze stad te beschermen.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Groepsdynamica wc 5
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Opgroeien in de stad les 3
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Schakelen.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Richtlijnen voor gedrag Hoofdstuk 4 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Welkom ! Informatieavond Groep  Vakken en doelen  Van klas naar groep  Sociale en emotionele ontwikkeling  Afspraken in de klas  Afspraken.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Minor Oriëntatie Werkplekleren EA2X0 ESoE
De fundamenten van groepsgedrag
Kleur….
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Ongeschreven en geschreven bronnen
Begeleiden van groepsprocessen
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
H2 Een leven lang leren.
Jongeren laten zich horen
Eerst wat terminologie vooraf….
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Consumenten-gedrag Het gezin
Socialisatie H 1 Communicatie TA.
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 1
Samenwerken en communicatie
Interculturele communicatie
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
Hoofdstuk 2 Arbeidsovereenkomst
Hoofdstuk 2 Arbeidsovereenkomst
Maatschappijleer Normen en waarden
Fleximatrix.
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
Vaardigheden Bron en vraagstelling.
Hoofdstuk 5 Communiceren
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 1 groepen/rollen Communicatie LP 3

H 1.5 groepen Primaire groep: accent op sociaal emotionele vlak: je gezin, vriendenkring Je neemt een unieke plaats in. Secundaire groep: groep heeft een taak: onderlinge afstand is veel groter. Je klas, je werk Communicatie TA 2015 2016 H 1 30-4-2019

Formele/informele groepen Formele groep: vaste afspraken over regels, procedure, kleding Informele groep: geen duidelijke taakomschrijving, geen strikte afspraken Belangengroep, vriendschapsgroep Communicatie TA 2015 2016 H 1 30-4-2019

Homogeen/heterogeen Homogeen; overeenkomsten: sekse, leeftijd, interesse. Bijvoorbeeld: Heterogeen: veel verschillen: Bijvoorbeeld: Communicatie TA 2015 2016 H 1 30-4-2019

Conformisme Je past je aan de regels en normen die in een groep gelden Geschreven of ongeschreven regels. Noem een paar die hier gelden: Non-conformisme is: je komt in opstand of houdt je er niet aan. Communicatie TA 2015 2016 H 1 30-4-2019

Rollen, rolgedrag Als je tot een bepaalde groep behoort, “hoor je je op een bepaalde manier te gedragen” ROL: wat jij in een bepaalde positie moet doen of laten Rolpatroon: Je vertoont gedrag wat in die rol hoort: Complementaire rollen: Docent/leerling, moeder/ Communicatie TA 2015 2016 H 1 30-4-2019

Rolconflict Iemand vervult meer rollen en laat daarbij verschillend gedrag zien: Je buurman is politieagent. Je moeder is je lerares De rollen lopen soms door elkaar, dit geeft verwarring Communicatie TA 2015 2016 H 1 30-4-2019