KWF Kankerbestrijding is nodig Gemiddelde Overlevingskans na 5 jaar 62% 100.000 25% Eén op de drie Nederlanders krijgt gedurende zijn leven kanker, per jaar zijn dat ruim 100.000 mensen. 1949 2015
Wie is KWF Kankerbestrijding? • Opgericht in 1949 • ca. 100.000 vrijwilligers • Initiatief van • ca. 1.000 onderzoekers Koningin Wilhelmina • ca. 1.000.000 donateurs KWF Kankerbestrijding is opgericht 1949 op initiatief van Koningin Wilhelmina. Op dit moment is Prinses Beatrix de beschermvrouwe van KWF Kankerbestrijding. Er zijn ongeveer 100.000 vrijwilligers actief voor KWF Kankerbestrijding. Zo’n 1000 onderzoekers doen onderzoek naar kanker gefinancieerd door KWF Kankerbestrijding en er zijn zo’n 1 miljoen donateurs die geld doneren aan KWF Kankerbestrijding. • Prinses Beatrix is Beschermvrouwe.
De missie KWF Kankerbestrijding heeft als Minder kanker KWF Kankerbestrijding heeft als ideaal een wereld waarin niemand meer sterft aan kanker. We willen dat minder mensen kanker krijgen, meer mensen genezen en dat de kwaliteit van leven van de patiënt zo goed mogelijk is (beter), tijdens en na de ziekte. Meer genezing Betere kwaliteit van leven
Wat we doen Minder • Financieren en faciliteren van wetenschappelijk onderzoek kanker • Beleidsbeïnvloeding • Kennisdeling over kanker en de behandeling ervan Meer genezing Om dit mogelijk te maken werven we fondsen en verbinden we ons met andere partijen die bijdragen aan kankerbestrijding, nationaal en internationaal. Betere kwaliteit van leven
Minder kanker • Een Rookvrij Nederland • Bescherming tegen uv-straling Meer • Terugkeer van kanker voorkomen genezing • Kanker eerder herkennen Betere kwaliteit van leven
Meer overleving of langer doorleven met kanker Minder doorleven met kanker kanker • Kanker eerder herkennen Meer • Verbeteren van behandelingen genezing • Uitkomsten onderzoek zo Betere kwaliteit van leven snel mogelijk naar patiënt
Kwaliteit van leven verhogen Minder leven verhogen kanker • Onderzoek naar de gevolgen van de ziekte en de behandeling Meer • Effectieve interventies beschikbaar genezing maken voor patiënt Betere kwaliteit van leven • Aanbieden van betrouwbare en actuele informatie over ziekte en behandeling
KWF financiert 50% van alle kankeronderzoeksprojecten in Nederland • KWF kent jaarlijks aan ruim 100 onderzoeksprojecten subsidie toe Kankeronderzoek financieren • Totale portefeuille: ruim 450 lopende onderzoeken en faciliteren
wetenschappelijk onderzoek: Dankzij jarenlang wetenschappelijk onderzoek: • Is steeds beter bekend hoe kanker ontstaat en voorkomen kan worden • Kan kanker eerder worden opgespoord • Zijn behandelingen doelgerichter, effectiever en minder belastend • Is de kwaliteit van leven voor (ex)patiënten verbeterd • Zijn de overlevingskansen gestegen
Werving van tijd en geld
Waar komen de inkomsten vandaan? • Jaarlijks meer dan 130 miljoen inkomsten (geen overheidssubsidie) Nalatenschappen (31%) Particulieren (32%) Vrijwilligers (7%) Beleggingen (4%) Acties derden (15%) KWF-Loterijen (7%) Bedrijven en samenwerkingen (4%)
Vrijwilligers Onze vrijwilligers zijn ambassadeurs in de Nederlandse samenleving. Zij organiseren o.a.: De jaarlijkse KWF-collecteweek in september SamenLoop voor Hoop door heel Nederland Allerlei acties en evenementen om geld in te zamelen voor kankeronderzoek Geven voorlichting over inhoudelijke thema’s die voor KWF belangrijk zijn, zoals een Rookvrij Nederland.
SamenLoop voor Hoop 24-uurswandelestafette Loop mee en sta stil bij kanker
24-uurswandelestafette Wat is SamenLoop voor Hoop? 24-uurswandelestafette Beleven, meeleven en doorleven 3 ceremonies (opening, kaarsen- en slotceremonie) Geld inzamelen voor kankeronderzoek Activiteiten organiseren Loop mee en sta stil bij kanker
24-uurswandelestafette Geschiedenis Dr. Gordy Klatt, 1985, Verenigde Staten Canada, Australië, Latijns-Amerika Europa Nederland sinds 2006, Borger Jaarlijks wereldwijd meer dan 6200 evenementen Loop mee en sta stil bij kanker
24-uurswandelestafette Doelen SamenLoop voor Hoop Herdenken, steunen en het leven vieren Geld inzamelen Voorlichting en preventie Bekendheid KWF Kankerbestrijding Loop mee en sta stil bij kanker
24-uurswandelestafette Cijfers algemeen Gemiddeld aantal teams: 40 teams (topevenementen 92 - 120 teams) Gemiddelde teamgrootte: 15 personen Gemiddelde opbrengst per deelnemer € 100 Gemiddelde netto-opbrengst: € 75.000 (topevenement > € 200.000) Aantal deelnemers in 2015: 38.500 ( 2.000 survivors) SLvH onbekend in 2006. dmv Social Media, Piet Paulusma, Utopia en commercials uitgegroeid tot 35 SamenLopen in 2015 Totale opbrengst: 3 miljoen Euro Samen brengen we de dag dichterbij
De KinderLoop is een speciaal onderdeel van SamenLoop voor Hoop Het is een korte versie van de SamenLoop (24 minuten of een half uur) Vooral bedoeld voor kinderen uit groep 5 t/m 8 Samen brengen we de dag dichterbij
De KinderLoop is een mooie manier om kanker bespreekbaar te maken Basisscholen combineren de KinderLoop vaak met aandacht voor kanker in de klas Kinderen krijgen de kans om zich actief in te zetten voor een goed doel Aantal deelnemers in 2015: 38.500 ( 2.000 survivors) SLvH onbekend in 2006. dmv Social Media, Piet Paulusma, Utopia en commercials uitgegroeid tot 35 SamenLopen in 2015 Totale opbrengst: 3 miljoen Euro Samen brengen we de dag dichterbij
Kinderen laten zich sponsoren door ouders, opa’s, oma’s en bekenden KinderLoop Kinderen laten zich sponsoren door ouders, opa’s, oma’s en bekenden Bijvoorbeeld: Lege flessen inzamelen of cupcakes bakken Kaarsenzakken versieren en verkopen voor de kaarsenceremonie Aantal deelnemers in 2015: 38.500 ( 2.000 survivors) SLvH onbekend in 2006. dmv Social Media, Piet Paulusma, Utopia en commercials uitgegroeid tot 35 SamenLopen in 2015 Totale opbrengst: 3 miljoen Euro Samen brengen we de dag dichterbij
Ontvangen bij de finish een leuk aandenken aan deze bijzondere dag KinderLoop De kinderen krijgen een paars SamenLoop t-shirt bij de start van de KinderLoop Ontvangen bij de finish een leuk aandenken aan deze bijzondere dag De totaalopbrengst van de KinderLoop gaat naar kankeronderzoek Aantal deelnemers in 2015: 38.500 ( 2.000 survivors) SLvH onbekend in 2006. dmv Social Media, Piet Paulusma, Utopia en commercials uitgegroeid tot 35 SamenLopen in 2015 Totale opbrengst: 3 miljoen Euro Samen brengen we de dag dichterbij
KinderLoop Doen jullie ook mee? Samen brengen we de dag dichterbij
Met elkaar kunnen we kanker sneller verslaan