Hoofdstuk 5- les 2 Toonhoogte
Doel van de les Aan het einde van de les heb je je kennis over toonhoogte en frequentie weer opgehaald.
Trillingstijd Met een oscilloscoop kun je geluid ‘zien’ Je kunt hiermee meten hoe lang een trilling is. De tijd van 1 trilling noem je de trillingstijd Kies om je meetfout kleiner te maken meerdere trillingen en reken dan terug!
De frequentie is in Hertz (Hz) Wanneer je de trillingstijd kent, kun je het aantal trillingen per seconde berekenen. Dit noem je de frequentie f = 1 / T Des te hoger het getal van de frequentie, des te hoger de toon.
Frequentiebereik Frequentiebereik is welke frequenties je kunt horen. https://www.youtube.com/watch?v=3PZH4E1ETjc Geluid boven de 20000 Hz noem je ultrasoon
Snaren Een muziekinstrument kan verschillende tonen maken. De toonhoogte bij bijvoorbeeld een gitaar wordt bepaald door: - Spanning van de snaar - Doorsnede (dikte) van de snaar - Lengte van de snaar
Terug naar het beginprobleem
De rest van de les Maken opgaven paragraaf 2 Nakijken opdrachten paragraaf 2 Stellen vragen over de opgaven die je niet begrijpt.
Einde les Doel: Aan het einde van de les heb je je kennis over het onderwerp geluid weer even opgehaald. Heb je het doel gehaald?