Hoofdstuk 5- les 2 Toonhoogte.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Newton - HAVO Golven Samenvatting.
Advertisements

Newton - VWO Golven Samenvatting.
Geluid Een beknopt overzicht.
Aard van de prikkel: geluid
Frequentie en trillingstijd
Frequentie en trillingstijd
Natuurwetenschappen Geluid Natuurwetenschappen
Natuur- en Scheikunde Pulsar leerjaar 1 hoofdstuk 3
Samenvatting Geluid Hoofdstuk 4 geluid.
Natuurkunde overal 2HA en 2VWO
Natuurkunde overal 2 HTG
GELUID – FREQUENTIE EN TRILLINGSTIJD
Hoe reken je met frequentie en trillingstijd?
Toonhoogte en frequentie
Newton - HAVO Trillingen Samenvatting.
Geluid Een beknopt overzicht.
Luidspreker of stemvork trilt. Lucht trilt mee.
Trillingstijd en frequentie bepalen uit een oscilloscoopbeeld
Geluid.
PO Periodieke functies
havo: hoofdstuk 9 (natuurkunde overal)
G E L U I D.
Hoofdstuk 2 Golven.
Frequentie en trillingstijd
Hoe reken je met frequentie en trillingstijd?
Vermenigvuldigen & delen
Frequentie en trillingstijd
Geluid Test jezelf.
Geluids diagrammen Aan het einde kun je:
Hoofdstuk Hoofdstuk 4 Elektriciteit Wat gaan we vandaag doen? Opening
Hoofdstuk Hoofdstuk 4 Elektriciteit Wat gaan we vandaag doen? Opening
Hoofdstuk 2 Wat gaan we vandaag doen? Opening Terugblik Doel
Veilig werken met stoffen
Brandstoffen verbranden
Krachten in constructies
Hoofdstuk 2 Wat gaan we vandaag doen? Opening Doel Nieuwe stof
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Verschillende Soorten krachten
Hoofdstuk 4 - les 2 Elektrische energie.
Hoofdstuk 4- les 1 Stroomkringen.
Krachten samenstellen
Hoofdstuk 6 – les 4 Druk.
Vaardigheden 2 Wat is de dichtheid van: Goud Water Koper Kwik
Werken met weerstanden
Elektrische energie opwekken
Bewegingen onderzoeken
Hoofdstuk 10 – les 4 Eenparig vertraagd.
Brandstoffen verbranden
Scheikunde, een wetenschap
Voortstuwen en tegenwerken
Elektrische energie opwekken
Hoofdstuk 11 – les 2 Optrekken en Afremmen
Hoofdstuk Hoofdstuk 4 Elektriciteit Wat gaan we vandaag doen? Opening
Hoofdstuk 7- les 1 Stofeigenschappen.
Hoofdstuk 5- les 4 Geluid versterken.
Hoofdstuk Hoofdstuk 4 Elektriciteit Wat gaan we vandaag doen? Opening
Hoofdstuk 10 – les 3 Eenparig versneld.
Hoofdstuk 8 Wat gaan we vandaag doen? Opening Terugblik Doel
Scheikunde, een wetenschap
Fasen en faseovergangen
Hoofdstuk 2 – les 3 Warmte en temperatuur
Hoofdstuk 2 – les 2 Energiebronnen
Hoofdstuk 2 – les 2 Warmte en temperatuur.
Hoofdstuk 2 Wat gaan we vandaag doen? Opening Terugblik Doel
Hoofdstuk 5- les 3 Geluidssterkte.
Krachten samenstellen
Hoofdstuk 2 Wat gaan we doen? Terugblik Doel van vandaag Nieuwe stof
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Vermenigvuldigen & delen
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 5- les 2 Toonhoogte

Doel van de les Aan het einde van de les heb je je kennis over toonhoogte en frequentie weer opgehaald.

Trillingstijd Met een oscilloscoop kun je geluid ‘zien’ Je kunt hiermee meten hoe lang een trilling is. De tijd van 1 trilling noem je de trillingstijd Kies om je meetfout kleiner te maken meerdere trillingen en reken dan terug!

De frequentie is in Hertz (Hz) Wanneer je de trillingstijd kent, kun je het aantal trillingen per seconde berekenen. Dit noem je de frequentie f = 1 / T Des te hoger het getal van de frequentie, des te hoger de toon.

Frequentiebereik Frequentiebereik is welke frequenties je kunt horen. https://www.youtube.com/watch?v=3PZH4E1ETjc Geluid boven de 20000 Hz noem je ultrasoon

Snaren Een muziekinstrument kan verschillende tonen maken. De toonhoogte bij bijvoorbeeld een gitaar wordt bepaald door: - Spanning van de snaar - Doorsnede (dikte) van de snaar - Lengte van de snaar

Terug naar het beginprobleem

De rest van de les Maken opgaven paragraaf 2 Nakijken opdrachten paragraaf 2 Stellen vragen over de opgaven die je niet begrijpt.

Einde les Doel: Aan het einde van de les heb je je kennis over het onderwerp geluid weer even opgehaald. Heb je het doel gehaald?