‘Motiveren kan je leren’ Fourage - Antwerpen 14 februari 2019
Intro 5 stellingen in verband met: ‘MOTIVATIE’
Intrinsieke motivatie De activiteit is leuk of interessant,
Extrinsieke motivatie Autonome motivatie Geïdentificeerde regulatie (activiteit = belangrijk) Geïntegreerde regulatie (activiteit = integraal deel van waardenpatroon)
Extrinsieke motivatie Gecontroleerde motivatie Externe regulatie (beloningen, dreigen met uitsluiting…) Geïntrojecteerde regulatie (schuld, angst, trots,…)
Verbondenheid Nood aan opbouwen van goede relaties Relatie tussen individu en organisatie Deel uitmaken van het team Persoonlijke gevoelens en gedachten delen kán
Autonomie Psychologisch vrij handelen (niet onder druk gezet) Zelf functioneren zonder druk Weten ‘waarom’ = dus NIET ‘alleen handelen’
Zelfdeterminatietheorie Competentie Omgeving ontdekken, kennen en beheersen Makkelijker en flexibeler aanpassen Draagt bij tot zelfvertrouwen (kwaliteit) Niet beheersen maar willen beheersen van de taak