Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Advertisements

Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Schoolpartnerschappen in Europa
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
1BaTPCc. Voorstelling Project Doel : Bijkomende stimulansen verschaffen aan taalzwakke en maatschappelijk kwetsbare leerlingen.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Studiedag project onderwijs, stage en tewerkstelling van jongeren met ASS.
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Structurele projectwerking in de Wingerd
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Welkom Algemene vergadering LOP Aalst BaO. Agenda (1)  Verwelkoming en inleiding door de voorzitter  Werking LOP Aalst Basisonderwijs  Korte voorstelling.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie. Wat en waarom? © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
SPORTDIENST RONSE ISM BUITENSCHOOLSE KINDEROPVANG.
Een dag over asiel en onderwijs. Context in de regio.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! Studiedag LOP’s en armoedebeleid.
“Centrale begeleiding voor jarige nieuwkomers uit derde landen”
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Tutoring / Mentoring Studieboxen …
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Ex-okanner Euh, ne wadde?!.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Parcours pédagogiques flexibles en contexte migratoire
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
SCHOOL & ZIEKZIJN vzw Afdeling Brussel - Vlaams Brabant
Transcript van de presentatie:

FRANS NA OKAN www.fransnaokan.be www.facebook.com/FransnaOKAN

Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven) WELKOM Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven) Karen

DOELGROEP Ex-OKANners + leerkrachten + scholen Vanuit concrete nood: nieuwkomers in het Vlaams onderwijs na moedertaal (en eventueel 2e of 3e of … andere taal) eerst Nederlands verwerven in OKAN-lessen daarna Frans in de reguliere lessen wetenschappelijk onderzoek (UGent): Frans (naast wiskunde) = remmende factor op schoolcarrière van ex-OKANners Karen, wat willen we hier aanhalen met concrete vragen? Gewoon weglaten zou ik zeggen. OK?

DOELSTELLINGEN Materiaalontwikkeling lesmateriaal (KS Leuven) extra tools ter ondersteuning, in de klas en thuis (i.s.m. Eureka) Informeren van leerkrachten & scholen studiedagen website & Facebook Individuele ondersteuning van leerlingen “Copain français” (regio Leuven) i.s.m. Buddy project van Stad Leuven Karen

DOELSTELLINGEN Wetenschappelijk onderzoek Frans na OKAN thesis (Lisa Cools, KU Leuven) “Le français après OKAN, Parcours pédagogiques flexibles en contexte migratoire” (zie enquête mapje) flexibele leerwegen voor anderstalige nieuwkomers in het vervolgonderwijs (basis- en secundair) dr. Machteld Vandecandelaere (Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie, Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen, KU Leuven) Karen

VORIGE STUDIEDAG + evaluaties Welke topics zouden aan bod moeten komen tijdens een volgende studiedag? Geef ze een cijfer van 1 (prioritair) tot 6 (niet prioritair). Sociale ongelijkheid in het onderwijs De interactie tussen thuistaal en onderwijstaal Wettelijk kader rond vrijstellingen De nieuwe eindtermen: invloed op het onderwijs Frans Marktje met studiematerialen voor onderwijs Frans voor leerlingen met specifieke uitdagingen Uiteenzetting over Frans na OKAN door pedagogische begeleiding. Nadine zeggen: + detachering + Nele voorstellen (Eureka) Programma: koffiepauze ander gebouw

Nadine zeggen: + detachering + Nele voorstellen (Eureka) Programma: koffiepauze ander gebouw

PROGRAMMA 13.15 u: Onthaal 13.30 u: Introductie (Karen Lahousse & Nadine Janssens) 13.45 u: Wettelijk kader flexibele leerwegen: uiteenzetting en ingezonden vragen (Peter Bex, AGODI, Agentschap voor onderwijsdiensten) 14.45 u: Pauze met koffie (inkomhal Erasmushuis) 15.15 u: Voorstelling concrete leermiddelen en ICT-tools (Ervaringsdeskundigen: Lucas Hermans, Stijn Huybrighs, Nele Verrecas) 16.15 u: Einde Karen kondigt Peter Bex aan + Stijn Stijn: als leraar van Sancta maria / heel sterk met ICT bezig en sterk differentieert (ASO, TSO), grote verschillen ervaart bij zijn leerlingen / op zoek naar alternatieve vormen van evaluatie / ook erg zoekende naar haalbaren manieren om dat te doen / zit ook mee in de denkgroep van de Dag van het Taalonderwijs op XX april (24 april) Nadine kondigt Lucas en Nele aan

FRANS NA OKAN www.fransnaokan.be www.facebook.com/FransnaOKAN Lucas Hermans werkt bij Eureka, is erg bezig met ICT, digitalisering, Eureka Expert Nele Verrecas: detachering Eureka + Frans na OKAN / lkr Frans en OKAN, LOM lkr Frans In kaart brengen van bestaande leermiddelen voor deze doelgroepen, contacten leggen met organisaties en personen die expertise hebben inzake Frans na OKAN, Optimalisatie van het bestaande materiaal voor Frans na OKAN en materiaal Eureka Onderwijs In kaart brengen van noden van de groep innovatieve leerkrachten die al werken met deze doelgroepen.