Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Rekenproblemen en Dyscalculie
De bezoeker maakt een keuze tussen de verschillende monsters en locaties door op een monster te klikken.
1. Spreek de woorden ritmisch uit op de muziek.
Pianoles heeft onmiddellijk
Herhaling van hoofdstuk
Uiterlijke structuur aanbrengen
De wisselschakeling..
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
Basis oplieding ta karmaster STAF oktober 2013
Percussie.
Natuur- en Scheikunde Pulsar leerjaar 1 hoofdstuk 3
Hoofdstuk 9 Symmetrie.
Don Bosco in beeld en woord
Notenschrift test jezelf
Notenschrift test jezelf
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
Samenvatten.
Gitaar 1 Akkoorden, 2 tonen, 3 melodie als tab+noten 4 melodie als tab, 5 pentatonische toonladder.
Module Grammatica K3 zinsontleding.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Gitaar 1 Akkoorden, 2 tonen, 3 melodie als tab+noten 4 melodie als tab, 5 pentatonische toonladder.
Klokkenspel Overeenkomst piano Melodie uitzoeken en instuderen
Ukelele Snaar / positie Letter bij snaar / positie Akkoorden Akkoordenschema Tab.
Notenschrift Hoe lees je noten? Hoe speel je noten op een piano of klokkenspel. Dit leren wij met het Formative Assessment programma. FAP.
Literaire bouwstenen 3.
Charpentier ( ) Te Deum Geleid luisteren © Pieter Seuren.
Percussie Rondjes en kruisjes Ritme maken in een vierkwartsmaat. Hoog en laag toevoegen Ritme eerst noteren met rondjes en kruisjes, daarna met noten.
Drums Basisritme Meespelen met Song. Paradiddle Break YouTube.
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
PO Periodieke functies
HOUNDDOG Elvis Presley
8.4 Oppervlakte bij vergroten Van vergrotingsfactor naar oppervlakte
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Expressionisme in de muziek
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
Kunst, Kennis, Kunde 2 hoofdstuk 2 pagina les 7
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 14 Symfonische Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Hoofdstuk 5- les 2 Toonhoogte.
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Hoofdstuk 17. Polyfone Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 2 Maat
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Don Bosco in beeld en woord
Transcript van de presentatie:

Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties

Contour Contour (van een melodie) Dat is het globale verloop: stijgend, dalend, gelijkblijvend, omcirkelend rond een paar tonen

Thema In de muziek is een thema een herkenbare muzikale zin of frase die als uitgangspunt dient voor de verdere muzikale compositie. Het thema kan letterlijk worden herhaald, maar ook in tegenbeweging, of gespiegeld. Ook worden variaties in de lengte van de noten gebruikt. Een thema kan een motief in zich herbergen.

Motief Muzikaal gegeven. Kan melodisch, harmonisch of ritmisch zijn (of elke mogelijke combinatie van die drie). Kleinste bouwsteen van een compositie.

Motiefverwerking Motieven kunnen worden herhaald, bijvoorbeeld op andere toonhoogten; motieven kunnen worden veranderd door voortspinnen, ontwikkeling en contrast. Technieken: motiefsplitsing, verkorting en uitbreiding, vergroting en verkleining van het ritme, kreeftengang en omkering.

Leitmotiv Een leidmotief - naar het Duitse Leitmotiv - is in zijn oorspronkelijke betekenis een muzikaal thema dat in een opera steeds terugkeert als in de tekst of op het toneel een bepaalde figuur, gedachte of voorwerp verschijnt

Periodische zinsbouw Mozart: Sonate Opus 331 Deze melodie vormt een muzikale zin, die we kunnen onderverdelen in maat 1-4 (voorzin) en 5-8 (nazin). De zin is symmetrisch: de voorzin is dan even lang als de nazin. En de voor- en nazin bestaan uit een even aantal maten. De voorzin heeft de functie van een vraag (halfslot, eindigend op V) en de nazin de functie van een antwoord (volledige kadens II-V-I). Voor- en nazin vormen zo samen een complete zin. We noemen dan zo'n zin een volzin, hier ook: een symmetrische volzin Door de strenge periodebouw zijn de structuren in de muziek heel duidelijk, zoals: de zinsbouw is vaak in veelvouden van twee maten (voor – en nazin structuur) bijvoorbeeld de rondovorm (ABACA of ABACABA of ABACADA of ABACADABA enz.)  

Walking Bass Letterlijk " lopende bas ". De hoofdtonen uit een baspartij worden ingevuld met de tussenliggende noten. Als je lopende bas speelt, speel je de tonen van het akkoord dat op dat moment gespeeld wordt. Deze akkoord noten verbind je met elkaar door gebruik te maken van de tonen van de toonladder die op dat moment relevant is. Het is de bedoeling dat je dit zo doet, dat je van het ene naar het daaropvolgende akkoord loopt op een manier die logisch klinkt. Een eenvoudig voorbeeld: als je in de toonladder van C speelt en van G7 naar C majeur loopt in een 4/4, zou je bijvoorbeeld kunnen spelen: G – F – E – D, zodat je op de eerste tel van de volgende maat weer keurig bij de C kunt beginnen Blues:

Sample sample Sample is het Engelse woord voor ‘steekproef’ of ‘monster’. Binnen de muziek heeft het de betekenis van ‘muziekfragment’. Hiphop- en r&b-artiesten ‘leenden’ vaak stukjes muziek van oudere soul-, funk- en rockplaten en componeerden daar een nieuw nummer voor. Voorbeeld: het nummer I’ll Be Missing You van Puff Daddy bevat een sample van een nummer (Every Breath You Take) van The Police Origineel https://www.youtube.com/watch?v=TH_YbBHVF4g sample https://www.youtube.com/watch?v=KcWqAA4sCbY

Sequens Sequens is afgeleid van het Latijnse “sequentia” Letterlijk vertaald betekent dit “reeks” In de muziekleer is een sequens een motief dat achtereenvolgens op verschillende toonhoogten wordt herhaald. Sequensen zijn overal in de westerse muziek terug te vinden maar komen vooral voor in Barokmuziek.

begrippen die bij dit item van de stofomschrijving horen   Break contour fills, Leitmotiv/leidmotief melodievoering Motief. Muzikale zin, voor- en nazin/ frase. Ostinato Periodische zinsbouw. riff. sample Sequens Thema. Voortspinnen Walking bass.