Observeren Les 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het doen van eigen onderzoek
Advertisements

Observeren “what you see, is what you get”
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Redactioneel schrijven Les 2
Observeren en rapporteren
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Collegeweek 3 Observeren
Stagebegeleiding Bijeenkomst 5 Blok 2.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Presenteren en communiceren
Observeren en rapporteren
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Kijken naar Kinderen Week 4
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Praktijkervaring en reflectie
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Onderzoeksvaardigheden 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Kijken naar Kinderen Week 4
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Kijken naar Kinderen Week 5
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Observeren Les 3.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Het delen van kennis een onderlinge uitwisseling van praktische kennis
Methodisch werken, wat is dat eigenlijk?
Lesweek 2 Theorie pagina 173 t/m 181 De Schijf van Vijf
S/k/l interviewen.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Met wie app jij? Mediabegrip week
Onderhouden met Werktuigen en machines
Les 5: Het marketingplan
Gezondheid Les 1.
Nee Zeggen!.
Observeren rapporteren
Beste havo 4..
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
E-learning, E-health & Domotica
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Methodiek Observeren.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Gezondheid Les 1.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Observeren en rapporteren
Observeren Les 1.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Observeren Les 2.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
ADL Les 1.
Observeren rapporteren
Observeren, rapporteren
ADL Les 1.
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Observeren Les 7.
Observeren rapporteren
Transcript van de presentatie:

Observeren Les 2

Lesindeling College theorie pagina 88 t/m 91 Observeren Observatietechnieken Klassikaal vragen beantwoorden Observatieopdracht

Observeren Doelgericht Volgens een bepaalde methode Altijd vooraf doel observatie bepalen Altijd gedrag observeren Bij observeren mag je NOOIT interpreteren!! Je kijkt alleen naar de feiten. Objectief observeren is niet gemakkelijk….

Stappenplan observatie

Observatietechnieken Participerend observeren / intern observeren Niet participerend observeren / extern observeren

1 2 3 4 5 Observatiemethoden Vrije observatie Gestructureerde observatie 2 Intervalobservatie 3 Contextuele observatie 4 Protocollaire observatie 5

Vrije observatie Altijd met een doel Maar nog geen concrete observatievragen Alleen de feiten Gaat vaak samen met participerend observeren

Gestructureerde observatie Exact doel Duidelijke observatievraag Vaak bij vragen over getallen (hoe lang, hoe vaak) Observatieformulier gebruiken (aankruisen) Meestal niet participerend observeren Gestructureerde observatie

Intervalobservatie Wisselende tijden observeren Altijd aan de hand van je observatiedoel Vooraf vastleggen wanneer je gaat observeren Voordelen: meer informatie verzamelen en deze ook vergelijken met elkaar. Bijvoorbeeld: een cliënt eet wel bij het ontbijt maar niet bij de lunch.

Contextuele observatie Niet de cliënt maar de omgeving wordt geobserveerd! Waar let je op? Contacten die cliënt heeft met anderen Woonsituatie Dagindeling gezinsleden Er gebeuren veel dingen tegelijk, observeren is dan lastig. Video-opname is een goed hulpmiddel.

Protocollaire observatie Door de instelling is vastgesteld hoe vaak, wat en wanneer er minimaal geobserveerd moet worden In het schema staan de observatiepunten Voordelen: je ziet niets over het hoofd, alle collega’s kijken naar dezelfde onderwerpen. Nadelen: door de vastgestelde punten kun je informatie missen.

Vragen Je wilt weten hoe de bewoners van een woongroep reageren op de komst van Henk, een nieuwe bewoner. Wat voor een soort observatie doe je dan? Antwoord: contextuele observatie Een cliënt heeft af en toe woedeaanvallen. Nu wil je erachter komen wanneer deze aanvallen vooral plaatsvinden. Is er een patroon te ontdekken? Welke vorm van observatie ga je doen? Antwoord: intervalobservatie

Vragen Je loopt stage op een recreatieafdeling van een asielzoekerscentrum. Er is in de groep wat onrust en jouw stagebegeleider heeft jou gevraagd eens te observeren tijdens de lunch. Wat voor een soort observatie ga je doen? Antwoord: een vrije observatie En is dat dan participerende of niet participerende observatie?

Vragen Je werkt op een kinderdagverblijf en de ouders van Bo (3 jaar oud) hebben gevraagd of jij vandaag wilt bijhouden hoeveel zij drinkt. Welke vorm van observatie ga je doen? Antwoord: gestructureerde observatie Je begint je dienst bij een dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking. Er ligt een formulier klaar waarop precies staat waar jij op moet letten die dag. Hoe heet deze vorm van observatie? Antwoord: protocollaire observatie

Gedrag observeren Jullie gaan in deze les aan de slag met observeren. Jullie maken groepjes en bedenken 2 situaties die je gaat observeren (denk aan het werkveld). Dit is fictief! Je vult het observatie stappenplan in. Je verteld of je participerend of niet-participerend gaat observeren en welke methode je gaat toepassen. Ieder groepje kiest een woordvoerder Bij de nabespreking (klassikaal) verteld de woordvoerder over het stappenplan