Op naar modern mobiliteitsbeleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Advertisements

De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
MN Bijeenkomst Fiets File Beter casus MN Thomas van Dijk, HRM 11 maart 2013.
Parkeeroverlast van VU, VUmc of Zuidas? Oplossingen gevraagd! 7 maart 2013.
Presentatie Fietsberaad
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
De Werkkostenregeling Workshopdag november Waarom WKR Oude (bestaande) systeem: –Diverse vrije vergoedingen –Diverse vrije verstrekkingen Kerstpakket,
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Brabant Water in vogelvlucht
Goed Karma Dit is een aardig artikel, maar kort. Geniet ervan ! Dit is wat de Dalai Lama voor 2009 moet zeggen. Dit alles vraagt een paar seconden om te.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
digitale verkeerskrant van Rilland
Stationsomgeving - 29 juni
WOON Op weg naar een gezonde bevolking, schonere randstad, minder files, creatievere werknemers en een gelukkigere samenleving WERK FIETS.
(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
UPGRADE PROGRAMMA WINDOWS 7 OFFICE 2010 OFFICE 365.
Focus op de fietsende forens Fiets in de Versnelling10 november 2010.
Leidraad fietsparkeren 10 maart Rico Andriesse Beeld plaatsen ter grootte van dit kader.
Jaarbeurs Utrecht, 21 september 2006 Fiets (parkeer) beleid …aan haar centrum, o.a. met:
Gratis Bewaakt Stallen
Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans.
Domotica beleid en inzet VWS
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
19 augustus 2014 Nu en in de toekomst Samen uw woonwensen realiseren.
Wat moet je doen voor je pensioen? 29 oktober 2014.
Voorstellen René Bestevaar Tweewieler Academy. Voorstellen René Bestevaar Tweewieler Academy.
Fietsbalans®-2 Utrecht
Themabijeenkomst elektrische fiets 29 januari 2009 Welkom originele foto: Qwic.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Buurtmobiliteit. Wat is Buurtmobiliteit? Bewoners organiseren met elkaar hun vervoer Door gezamenlijk gebruik te maken van elkaars auto’s, bakfietsen,
Oplossingen voor het toenemende energieverbruik 1 september 2015 Oplossingen voor het toenemende energieverbruik1.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Informatieavond Blauwe zone Winkelcentrum Parijsch.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
Mobiliteit en Transport LEF-sessie 1 8 maart 2013 Slimmer en ander mobiliteitsgedrag Inleiding Bert van Wee, TUDelft/TRAIL.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Agenda Wat is Bovag Leasefiets Welke producten Verrekening tussen werkgever en werknemer Rondvraag.
Parkeren in Amersfoort op bedrijventerrein “Calveen”
Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Informatiebijeenkomst IKB
Vertrouwen en Talentontwikkeling Flexibel en Veilig
Een vergadering organiseren
Webinar Spits mijden in Arnhem
Congres “Op weg naar nieuw evenwicht” 9 december 2010
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Welkom Havo 5..
Nationaal Parkeercongres 2017
Aanpak bedrijventerreinen Overbetuwe
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Vergadering Personeelsdienst
Personenverkeer werkgever
Parkeervergunninghouderzone Lievekenshoek 19 maart 2018, Klavier
Vraag 1: Stuurt u in uw bedrijfsvoering op andere mobiliteit?
Ede-west duurzaam bereikbaar
Jongbloed Fiscaal Juristen N.V.
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Enschede, 26 april 2012 (erg vroeg)
Een succesvolle e-bikeproef
Overlegvergadering Woonbelang-BOC
Parkeerregulering wijken en stadsdeelcentra
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Daag uw werknemers uit om op 6 april naar hun werk te lopen!
Hoofdstuk 21 PROBLEEMOPLOSSEN. Hoofdstuk 21 PROBLEEMOPLOSSEN.
Vernieuw je HR-cyclus.
Minimaal €221,- per maand minder
Hoe kom ik tot een P+Fiets?
Transcript van de presentatie:

Op naar modern mobiliteitsbeleid Fietsen en parkeren

Mobiliteit in ontwikkeling 6 trends! Van lease auto naar mobiliteitsbudget Slimmer omgaan met ov-abonnementen Slimmer parkeerbeleid Aandacht voor gedragsverandering Flexibilisering van de reiskostenregeling Stimulering e-bike en fiets

Wat doet u al?

7,5 km 10 km

Grootste effect Van lease auto naar mobiliteitsbudget Slimmer omgaan met ov-abonnementen Slimmer parkeerbeleid Slimmer parkeerbeleid Aandacht voor gedragsverandering Flexibilisering van de reiskostenregeling Stimulering e-bike en fiets Stimulering e-bike en fiets

De drie fasen om fietsen te stimuleren en parkeren te ontmoedigen Fase 1 - Inzicht krijgen Fase 2 - Basisvoorzieningen op orde Fase 3 - Beloon fietsen en het niet parkeren Fase 1 Fase 2 Fase 3 reisgedrag woon-werk afstanden o.a. ruime veilige stalling o.a. invoeren criteria wel/niet mogen parkeren bv. fietsmaatjes huidig beleid nieuw beleid

Fiscale manieren om fietsen te stimuleren Vrije ruimte in WKR? JA NEE Belastingvrije aanschaf fiets €0,19 per km vergoeden Fiets cadeau geven Cafetariamodel (mogelijk vakantiegeld etc. uit te ruilen) Leasefiets aanbieden Verstrekken of ter beschikking stellen fiets Renteloze lening aanbieden Leasefiets aanbieden

Praktijk: Labmicta Hengelo Gezondheidspark Situatie: huren 200 parkeerplaatsen (600 euro per jaar) bij ZGT via sturend parkeerbeleid vanaf 7,5 km pp en een dagtarief van 4,-. Oplossing: Afziebudget!

Praktijk! Bronovo Situatie: Medewerkers parkeren op de mooiste plekken, voor de bezoekers ontstonden tekorten. Oplossing: Invoeren van betaald parkeren voor iedereen. Medewerkers betalen alleen op drukke dagen. Per euro per dag doet de vraagt met 2% dalen. Patiënten betalen veel meer: € 8,50.

Praktijk!: St. Antonius ziekenhuis Situatie: Toenemende parkeerdruk op piekmomenten. Oplossing: Betaald parkeren en beperkt aantal parkeervergunningen. OV stimuleren via de Utrecht Bereikbaar Pas. Binnen een jaar kocht één op de drie medewerkers de pas. Betaald parkeren kost € 2,- per dag (terug te krijgen via gunstige regeling reiskostenvergoeding). Utrecht Bereikbaar Pas: € 75,-. Utrecht Bereikbaar Plus Pas: € 225,-

Praktijk! Isala Situatie: onvoldoende goede parkeerruimte voor patiënten en bezoekers Oplossing: opstellen mobiliteitsbeleidsplan (breder trekken dan parkeren) Sturend parkeerbeleid: hoger tarief als je binnen 7,5 km woont, mw mogen voor 11.00 uur niet op ziekenhuisterrein parkeren (PEC Zwolle) Fietsstimulering: spitsfietsen

Praktijk! MST Situatie: Wil fietsen stimuleren vanuit vitaliteitsperspectief Oplossing: mogelijkheid fiets aanschaffen via fietsplan, fietsbeloningssysteem www.fietsendnaarjewerk.nl, goede fietsfaciliteiten, regelmatig ludieke acties om fietsen te stimuleren (vb. fietsreparatiedagen en fietspoetsdag) 40% meer fietsen verkocht 8 Mljn km

met andere vervoermiddelen dan alleen de auto 5 lessen Maak het beleid transparant Inzicht in kosten Neem de tijd Stel je flexibel op Hou ook rekening met andere vervoermiddelen dan alleen de auto Maak de kosten inzichtelijk. Parkeren is nooit gratis. Geef inzicht in kosten van parkeerplaatsen Maak het parkeerbeleid transparant. Wie krijgt waarom wel of geen parkeerplaats. Meer dan alleen auto’s . Motorfietsen, scooters en bakfietsen nemen ook parkeerruimte in. Houd rekening met meer fietsers. Steeds meer mensen zullen met de fiets komen. Zorg voor goede voorzieningen. Stallen, omkleden en douchen. Neem de tijd. Start vroeg met het opstellen van een parkeerbeleid. Bedrijven ervaren de tijd tussen informeren van medewerkers en het realiseren van het parkeersysteem meestal als te kort. Stel je flexibel op en wees voorzichtig met het overboeken van het aantal parkeerplaatsen. Het is gemakkelijker om na evaluatie het aantal passen te vergroten, dan te verkleinen. Houd rekening met de pieken. Hoe vaak komen medewerkers naar kantoor en wat zijn de piekmomenten (vaak dinsdag- en donderdagochtend).

Wat wil je bereiken en waarom? Why Welke stappen leiden naar die maatregelen? Welke maatregelen heb je nodig? How What Maak de kosten inzichtelijk. Parkeren is nooit gratis. Geef inzicht in kosten van parkeerplaatsen Maak het parkeerbeleid transparant. Wie krijgt waarom wel of geen parkeerplaats. Meer dan alleen auto’s . Motorfietsen, scooters en bakfietsen nemen ook parkeerruimte in. Houd rekening met meer fietsers. Steeds meer mensen zullen met de fiets komen. Zorg voor goede voorzieningen. Stallen, omkleden en douchen. Neem de tijd. Start vroeg met het opstellen van een parkeerbeleid. Bedrijven ervaren de tijd tussen informeren van medewerkers en het realiseren van het parkeersysteem meestal als te kort. Stel je flexibel op en wees voorzichtig met het overboeken van het aantal parkeerplaatsen. Het is gemakkelijker om na evaluatie het aantal passen te vergroten, dan te verkleinen. Houd rekening met de pieken. Hoe vaak komen medewerkers naar kantoor en wat zijn de piekmomenten (vaak dinsdag- en donderdagochtend).

Wat gaat u doen? Welke les ga je met name inzetten? Maak de kosten inzichtelijk. Parkeren is nooit gratis. Geef inzicht in kosten van parkeerplaatsen Maak het parkeerbeleid transparant. Wie krijgt waarom wel of geen parkeerplaats. Meer dan alleen auto’s . Motorfietsen, scooters en bakfietsen nemen ook parkeerruimte in. Houd rekening met meer fietsers. Steeds meer mensen zullen met de fiets komen. Zorg voor goede voorzieningen. Stallen, omkleden en douchen. Neem de tijd. Start vroeg met het opstellen van een parkeerbeleid. Bedrijven ervaren de tijd tussen informeren van medewerkers en het realiseren van het parkeersysteem meestal als te kort. Stel je flexibel op en wees voorzichtig met het overboeken van het aantal parkeerplaatsen. Het is gemakkelijker om na evaluatie het aantal passen te vergroten, dan te verkleinen. Houd rekening met de pieken. Hoe vaak komen medewerkers naar kantoor en wat zijn de piekmomenten (vaak dinsdag- en donderdagochtend).

Op naar modern mobiliteitsbeleid Fietsen en parkeren