Op naar modern mobiliteitsbeleid Fietsen en parkeren
Mobiliteit in ontwikkeling 6 trends! Van lease auto naar mobiliteitsbudget Slimmer omgaan met ov-abonnementen Slimmer parkeerbeleid Aandacht voor gedragsverandering Flexibilisering van de reiskostenregeling Stimulering e-bike en fiets
Wat doet u al?
7,5 km 10 km
Grootste effect Van lease auto naar mobiliteitsbudget Slimmer omgaan met ov-abonnementen Slimmer parkeerbeleid Slimmer parkeerbeleid Aandacht voor gedragsverandering Flexibilisering van de reiskostenregeling Stimulering e-bike en fiets Stimulering e-bike en fiets
De drie fasen om fietsen te stimuleren en parkeren te ontmoedigen Fase 1 - Inzicht krijgen Fase 2 - Basisvoorzieningen op orde Fase 3 - Beloon fietsen en het niet parkeren Fase 1 Fase 2 Fase 3 reisgedrag woon-werk afstanden o.a. ruime veilige stalling o.a. invoeren criteria wel/niet mogen parkeren bv. fietsmaatjes huidig beleid nieuw beleid
Fiscale manieren om fietsen te stimuleren Vrije ruimte in WKR? JA NEE Belastingvrije aanschaf fiets €0,19 per km vergoeden Fiets cadeau geven Cafetariamodel (mogelijk vakantiegeld etc. uit te ruilen) Leasefiets aanbieden Verstrekken of ter beschikking stellen fiets Renteloze lening aanbieden Leasefiets aanbieden
Praktijk: Labmicta Hengelo Gezondheidspark Situatie: huren 200 parkeerplaatsen (600 euro per jaar) bij ZGT via sturend parkeerbeleid vanaf 7,5 km pp en een dagtarief van 4,-. Oplossing: Afziebudget!
Praktijk! Bronovo Situatie: Medewerkers parkeren op de mooiste plekken, voor de bezoekers ontstonden tekorten. Oplossing: Invoeren van betaald parkeren voor iedereen. Medewerkers betalen alleen op drukke dagen. Per euro per dag doet de vraagt met 2% dalen. Patiënten betalen veel meer: € 8,50.
Praktijk!: St. Antonius ziekenhuis Situatie: Toenemende parkeerdruk op piekmomenten. Oplossing: Betaald parkeren en beperkt aantal parkeervergunningen. OV stimuleren via de Utrecht Bereikbaar Pas. Binnen een jaar kocht één op de drie medewerkers de pas. Betaald parkeren kost € 2,- per dag (terug te krijgen via gunstige regeling reiskostenvergoeding). Utrecht Bereikbaar Pas: € 75,-. Utrecht Bereikbaar Plus Pas: € 225,-
Praktijk! Isala Situatie: onvoldoende goede parkeerruimte voor patiënten en bezoekers Oplossing: opstellen mobiliteitsbeleidsplan (breder trekken dan parkeren) Sturend parkeerbeleid: hoger tarief als je binnen 7,5 km woont, mw mogen voor 11.00 uur niet op ziekenhuisterrein parkeren (PEC Zwolle) Fietsstimulering: spitsfietsen
Praktijk! MST Situatie: Wil fietsen stimuleren vanuit vitaliteitsperspectief Oplossing: mogelijkheid fiets aanschaffen via fietsplan, fietsbeloningssysteem www.fietsendnaarjewerk.nl, goede fietsfaciliteiten, regelmatig ludieke acties om fietsen te stimuleren (vb. fietsreparatiedagen en fietspoetsdag) 40% meer fietsen verkocht 8 Mljn km
met andere vervoermiddelen dan alleen de auto 5 lessen Maak het beleid transparant Inzicht in kosten Neem de tijd Stel je flexibel op Hou ook rekening met andere vervoermiddelen dan alleen de auto Maak de kosten inzichtelijk. Parkeren is nooit gratis. Geef inzicht in kosten van parkeerplaatsen Maak het parkeerbeleid transparant. Wie krijgt waarom wel of geen parkeerplaats. Meer dan alleen auto’s . Motorfietsen, scooters en bakfietsen nemen ook parkeerruimte in. Houd rekening met meer fietsers. Steeds meer mensen zullen met de fiets komen. Zorg voor goede voorzieningen. Stallen, omkleden en douchen. Neem de tijd. Start vroeg met het opstellen van een parkeerbeleid. Bedrijven ervaren de tijd tussen informeren van medewerkers en het realiseren van het parkeersysteem meestal als te kort. Stel je flexibel op en wees voorzichtig met het overboeken van het aantal parkeerplaatsen. Het is gemakkelijker om na evaluatie het aantal passen te vergroten, dan te verkleinen. Houd rekening met de pieken. Hoe vaak komen medewerkers naar kantoor en wat zijn de piekmomenten (vaak dinsdag- en donderdagochtend).
Wat wil je bereiken en waarom? Why Welke stappen leiden naar die maatregelen? Welke maatregelen heb je nodig? How What Maak de kosten inzichtelijk. Parkeren is nooit gratis. Geef inzicht in kosten van parkeerplaatsen Maak het parkeerbeleid transparant. Wie krijgt waarom wel of geen parkeerplaats. Meer dan alleen auto’s . Motorfietsen, scooters en bakfietsen nemen ook parkeerruimte in. Houd rekening met meer fietsers. Steeds meer mensen zullen met de fiets komen. Zorg voor goede voorzieningen. Stallen, omkleden en douchen. Neem de tijd. Start vroeg met het opstellen van een parkeerbeleid. Bedrijven ervaren de tijd tussen informeren van medewerkers en het realiseren van het parkeersysteem meestal als te kort. Stel je flexibel op en wees voorzichtig met het overboeken van het aantal parkeerplaatsen. Het is gemakkelijker om na evaluatie het aantal passen te vergroten, dan te verkleinen. Houd rekening met de pieken. Hoe vaak komen medewerkers naar kantoor en wat zijn de piekmomenten (vaak dinsdag- en donderdagochtend).
Wat gaat u doen? Welke les ga je met name inzetten? Maak de kosten inzichtelijk. Parkeren is nooit gratis. Geef inzicht in kosten van parkeerplaatsen Maak het parkeerbeleid transparant. Wie krijgt waarom wel of geen parkeerplaats. Meer dan alleen auto’s . Motorfietsen, scooters en bakfietsen nemen ook parkeerruimte in. Houd rekening met meer fietsers. Steeds meer mensen zullen met de fiets komen. Zorg voor goede voorzieningen. Stallen, omkleden en douchen. Neem de tijd. Start vroeg met het opstellen van een parkeerbeleid. Bedrijven ervaren de tijd tussen informeren van medewerkers en het realiseren van het parkeersysteem meestal als te kort. Stel je flexibel op en wees voorzichtig met het overboeken van het aantal parkeerplaatsen. Het is gemakkelijker om na evaluatie het aantal passen te vergroten, dan te verkleinen. Houd rekening met de pieken. Hoe vaak komen medewerkers naar kantoor en wat zijn de piekmomenten (vaak dinsdag- en donderdagochtend).
Op naar modern mobiliteitsbeleid Fietsen en parkeren