KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN? LES 7: TEKEN JEZELF ALS...
Rots Dynamiet Waterdamp Water OPDRACHT: Bedenk hoe je eruit ziet als rots, water, dynamiet en waterdamp en teken dit. LES 7: TEKEN JEZELF ALS...
LEERDOEL: Door zichzelf te tekenen als rots, water, dynamiet en waterdamp worden kinderen zich meer bewust van zichzelf. De kinderen denken na over zichzelf en tekenen hun gevoelens bij de vier types. LESOPBOUW: Herhaal kort de vier verschillende rollen. Vertel dat ze eerst dynamiet en later waterdamp gaan spelen, tot je in de handen klapt. Tel af, klap en bevries: de kinderen blijven staan in hun houding. Stel dan vragen als: “Hoe voelt jouw lijf nu? Wat voel je vanbinnen? Hoe heb je je schouders?” Laat kinderen hun eigen gevoelens en ervaringen benoemen. Hierna gaan de kinderen zichzelf tekenen in de vier rollen. Gebruik A3 papier met daarop 4 vlakken: rots, water, waterdamp en dynamiet. Eventueel kunnen ze tekst erbij zetten. 1 VOOR DE LEERKRACHT – LES 7: TEKEN JEZELF ALS... PLUSJEKLAS.NL
PLUS JE LES: UITBREIDINGSKANSEN: Voordat de kinderen gaan tekenen kun je een gesprek voeren over schaamte. Schaamte bij boosheid of bij verlegenheid. Door (eigen) voorbeelden te noemen durven kinderen mogelijk hun ervaring te delen of zullen ze stukjes herkennen bij elkaar. Help de kinderen met het tekenen door heel expliciet te benoemen hoe je lichaam eruit ziet. “Je schouders zijn omhoog. Je wordt rood. Je armen gaan heen en weer.” UITBREIDINGSKANSEN: Laat de kinderen aan elkaar hun tekening toelichten. Laat ze vragen stellen aan elkaar over de tekening. Wat gebeurt er precies? En hoe ziet dit er in het echt uit? Dit kan klassikaal of in tweetallen. Laat de kinderen een stripverhaaltje tekenen over bijvoorbeeld een dier dat dynamiet wordt of juist waterdamp wordt. 2 VOOR DE LEERKRACHT – LES 7: TEKEN JEZELF ALS... PLUSJEKLAS.NL