Do en Don’t bij het samenwerken met een ervaringswerker Celine Dewitte en Kelly Vercaigne Voorstelling wie we zijn en waar we werken.
Oefening Verschil
Nadenkers Moet een EW gelijkwaardig zijn aan de andere teamleden? Hoe dicht kan je als EW bij de cliëntengroep gaan staan. Kan iedere ervaringsdeskundige, een ervaringswerker worden?
Wensen vanuit het Team DeMaRe: Een andere bril binnen één visie. Eén opbouwende blik vanuit eigen ervaringen en kennis. Aanvulling op de wetenschappelijke en professionele kennis bij het uitschrijven van een visie en een beleid. Binnen en buiten de werking een collega zijn. Open communicatie. Brug tussen cliënt/context en het team, wanneer deze brug wat wankel is.
Wensen van de cliënten binnen de organisatie: Andere inzichten vanuit ervaringskennis. Steun/andere inzichten bij bepaalde sessies. Tolk tussen cliënt en IB. Maakt gevoelige thema’s bespreekbaar. Antwoord vs richtlijn. Moet een diploma hebben (meerwaarde van de opleiding) Geen ex-cliënt
Valkuilen binnen DeMare die men ondervond: Continuüm Team – Cliëntengroep. Waar EW zijn balans in moet kunnen vinden. EW is nog niet voldoende herstelt. Team geeft de EW geen ruimte om zichzelf te ontwikkelen.
Ervaringswerker binnen beschut wonen en aanklampende zorg een succes verhaal Volwaardig lid van het team Eigen verantwoordelijkheden binnen het team. Volwaardige stem binnen het team Gelijkwaardigheid met de andere collega’s Voldoende mandaat om zaken op te nemen. Men houdt geen rekening met mijn psychische kwetsbaarheid.
Wat heb ik daarin nodig Vertrouwen vanuit het team Ruimte om gepast te ventileren Andere steunbronnen buiten het werk, waar ik verder met mijn stukken aan de slag kan. Reflectievermogen = de durf om te reflecteren. Voldoende zicht op eigen herstel …
Key’s to let it work. Ga in dialoog Laat je ervaringswerker een opleiding volgen als je verwacht dat hij/zij volledig in het team wil/kan meedraaien. Er is meer nodig dan ervaringskennis alleen om gepast in een team te kunnen functioneren. Wees als team niet bang om voorbij te gaan aan de kwetsbaarheid van je ervaringswerker= geen voorkeursbehandeling.
Belang van een goed reflectie vermogen. Als ervaringswerker is het belangrijk om op 3 pijlers te kunnen reflecteren. Jezelf: zicht op eigen herstel, wat heb ik hierin nog nodig Team: durven ventileren en je eigen stukken durven in vraag stellen. Cliënt: kunnen refereren naar je eigen verhaal, je mag meevoelen maar niet meelijden.
De 6 b van een ervaringswerker: Betrouwbaar: trouw aan zichzelf en cliënt, doe wat je zegt en zeg wat je doet. Betrokken: presentiehouding Bekwaam: beschikt over kennis van herstel, manier van handelen te verantwoorden tegen over cliënt, zichzelf en team. Bewust: reflecteert op zijn eigen handelen. Betekenisgeven: cliënt als eigen expert in zijn eigen herstel voorop plaatsen. Bescheiden: mijn waarheid is niet de waarheid.
De rollen van een ervaringswerker: Beeldvormer: zet zijn ervaringskennis en – deskundigheid in zodat realistisch gesproken wordt over geestelijk gezondheidsproblemen. Bijvoorbeeld door getuigenissen, kwartiermaken, vorming, voorlichting, antistigma acties, beeldvorming,… Hoopverlener: creëert hoop, biedt perspectief en inspireert. Bijvoorbeeld door lezingen, blogs, artikels, peercoaching, als medewerker in een multidisciplinair team Krachtverlener: focust in individuele gesprekken op mogelijkheden en krachten. Zet in op empowerment van de cliënt en zijn omgeving. Past de basisprincipes toe van herstelgericht werken. Bijvoorbeeld door: individuele gesprekken, gebruik maken van tools uit de verschillende rehabilitatiemethodieken, teamlid in een mobiel team of andere behandelingsafdeling, buddy, coach van intervisie en supervisie, …
De rollen van een ervaringswerker: Groepsondersteuner: de ervaringswerker kan groepen begeleiden met focus op mogelijkheid en empowerment. Voorbeelden: herstelgroepen, lotgenotengroep, zelfhulpgroep, cursussen aan de herstelacademie, … De ervaringswerker begeleidt mensen in groepsverband bij herstel. Bruggenbouwer: de ervaringswerker maakt verbinding tussen alle verschillende betrokken actoren van de zorg: cliënt, omgeving en het team. Hij maakt verbinding tussen deze verschillende belangen en perspectieven, met een focus op wederzijds begrip en gelijkwaardigheid. Soms is de ervaringswerker hierin een ‘vertaler’ tussen de verschillende systemen en betrokken actoren. Wegwijzer/gids: de ervaringswerker maakt mensen wegwijs in de terminologie, het zorg- en vormingsaanbod en de bredere dienstverlening. Bijvoorbeeld door een laagdrempelig aanspreekpunt te zijn, onthaalfunctie in een zorgvoorziening, toeleiding naar hulpverlening, vrijetijd, ontmoeting, … Vertegenwoordiger: de ervaringswerker vertegenwoordigt en verdedigt het perspectief van de cliënt, familie of andere naastbetrokkenen. Bijvoorbeeld door deelname aan overlegvergaderingen, werkgroepen, … Frisdenker/innovator: de ervaringswerker durft dingen in vraag stellen en levert vernieuwende, verfrissende en creatieve ideeën. Vanuit een kritische blik op actuele werking en visie van de organisatie en de maatschappij.
Vragen ???