Do en Don’t bij het samenwerken met een ervaringswerker

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Advertisements

Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Ervaringswerkers in de ggz.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Burgerinitiatieven.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
MANTELZORGCOACH.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Coaching week Rotterdam Academy.

Improving Mental Health by Sharing Knowledge Ervaringsdeskundigheid (heeft de toekomst) USER RESEARCH CENTRE W. Boevink.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Programma workshop Hoe verbeteren we de inzet van ervaringsdeskundigheid (ED)? Voorstelrondje Inleiding -wat is ED -criteria volgens LPGGZ en Trimbos (LIVE)
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Onderzoekende professional, lerende organisatie 30 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
 Discussie: vraaggericht werken?  Cliënt en hulpvraag centraal  Empowerment.
Startpagina zonder foto Werksessie waarden & de deontologische code 2 september 2016.
Mondzorg - persoonsgericht
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Besturen met Burgerkracht
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Professionalisering Sociaal Werk
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
Wat is coöperatief leren?
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Welkom Workshop Ervaringsdeskundigheid Werken binnen het I.H.T.
Van Klacht naar kracht Samenstelling en presentatie
Het Herstelbureau.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Ervaringsdeskundigheid en peer support Het belang van vrije ruimte!
Teambarometer.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Mogen. Willen. Kunnen. Durven. Doen
RIBW GO verandert. Op weg naar 2015 en verder
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Welkom.
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Brede Haven TL ‘s-Hertogenbosch /
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Workshop “de coachende praktijkopleider”
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Patiëntenparticipatie
BOM-model PV 25/03/2014.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Ga je mee met de versnellingsvertrager?
Social media voor statenleden/politici
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Do en Don’t bij het samenwerken met een ervaringswerker Celine Dewitte en Kelly Vercaigne Voorstelling wie we zijn en waar we werken.

Oefening Verschil

Nadenkers Moet een EW gelijkwaardig zijn aan de andere teamleden? Hoe dicht kan je als EW bij de cliëntengroep gaan staan. Kan iedere ervaringsdeskundige, een ervaringswerker worden?

Wensen vanuit het Team DeMaRe: Een andere bril binnen één visie. Eén opbouwende blik vanuit eigen ervaringen en kennis. Aanvulling op de wetenschappelijke en professionele kennis bij het uitschrijven van een visie en een beleid. Binnen en buiten de werking een collega zijn. Open communicatie. Brug tussen cliënt/context en het team, wanneer deze brug wat wankel is.

Wensen van de cliënten binnen de organisatie: Andere inzichten vanuit ervaringskennis. Steun/andere inzichten bij bepaalde sessies. Tolk tussen cliënt en IB. Maakt gevoelige thema’s bespreekbaar. Antwoord vs richtlijn. Moet een diploma hebben (meerwaarde van de opleiding) Geen ex-cliënt

Valkuilen binnen DeMare die men ondervond: Continuüm Team – Cliëntengroep. Waar EW zijn balans in moet kunnen vinden. EW is nog niet voldoende herstelt. Team geeft de EW geen ruimte om zichzelf te ontwikkelen.

Ervaringswerker binnen beschut wonen en aanklampende zorg een succes verhaal Volwaardig lid van het team Eigen verantwoordelijkheden binnen het team. Volwaardige stem binnen het team Gelijkwaardigheid met de andere collega’s Voldoende mandaat om zaken op te nemen. Men houdt geen rekening met mijn psychische kwetsbaarheid.

Wat heb ik daarin nodig Vertrouwen vanuit het team Ruimte om gepast te ventileren Andere steunbronnen buiten het werk, waar ik verder met mijn stukken aan de slag kan. Reflectievermogen = de durf om te reflecteren. Voldoende zicht op eigen herstel …

Key’s to let it work. Ga in dialoog Laat je ervaringswerker een opleiding volgen als je verwacht dat hij/zij volledig in het team wil/kan meedraaien. Er is meer nodig dan ervaringskennis alleen om gepast in een team te kunnen functioneren. Wees als team niet bang om voorbij te gaan aan de kwetsbaarheid van je ervaringswerker= geen voorkeursbehandeling.

Belang van een goed reflectie vermogen. Als ervaringswerker is het belangrijk om op 3 pijlers te kunnen reflecteren. Jezelf: zicht op eigen herstel, wat heb ik hierin nog nodig Team: durven ventileren en je eigen stukken durven in vraag stellen. Cliënt: kunnen refereren naar je eigen verhaal, je mag meevoelen maar niet meelijden.

De 6 b van een ervaringswerker: Betrouwbaar: trouw aan zichzelf en cliënt, doe wat je zegt en zeg wat je doet. Betrokken: presentiehouding Bekwaam: beschikt over kennis van herstel, manier van handelen te verantwoorden tegen over cliënt, zichzelf en team. Bewust: reflecteert op zijn eigen handelen. Betekenisgeven: cliënt als eigen expert in zijn eigen herstel voorop plaatsen. Bescheiden: mijn waarheid is niet de waarheid.

De rollen van een ervaringswerker: Beeldvormer: zet zijn ervaringskennis en – deskundigheid in zodat realistisch gesproken wordt over geestelijk gezondheidsproblemen. Bijvoorbeeld door getuigenissen, kwartiermaken, vorming, voorlichting, antistigma acties, beeldvorming,… Hoopverlener: creëert hoop, biedt perspectief en inspireert. Bijvoorbeeld door lezingen, blogs, artikels, peercoaching, als medewerker in een multidisciplinair team Krachtverlener: focust in individuele gesprekken op mogelijkheden en krachten. Zet in op empowerment van de cliënt en zijn omgeving. Past de basisprincipes toe van herstelgericht werken. Bijvoorbeeld door: individuele gesprekken, gebruik maken van tools uit de verschillende rehabilitatiemethodieken, teamlid in een mobiel team of andere behandelingsafdeling, buddy, coach van intervisie en supervisie, …

De rollen van een ervaringswerker: Groepsondersteuner: de ervaringswerker kan groepen begeleiden met focus op mogelijkheid en empowerment. Voorbeelden: herstelgroepen, lotgenotengroep, zelfhulpgroep, cursussen aan de herstelacademie, … De ervaringswerker begeleidt mensen in groepsverband bij herstel. Bruggenbouwer: de ervaringswerker maakt verbinding tussen alle verschillende betrokken actoren van de zorg: cliënt, omgeving en het team. Hij maakt verbinding tussen deze verschillende belangen en perspectieven, met een focus op wederzijds begrip en gelijkwaardigheid. Soms is de ervaringswerker hierin een ‘vertaler’ tussen de verschillende systemen en betrokken actoren. Wegwijzer/gids: de ervaringswerker maakt mensen wegwijs in de terminologie, het zorg- en vormingsaanbod en de bredere dienstverlening. Bijvoorbeeld door een laagdrempelig aanspreekpunt te zijn, onthaalfunctie in een zorgvoorziening, toeleiding naar hulpverlening, vrijetijd, ontmoeting, … Vertegenwoordiger: de ervaringswerker vertegenwoordigt en verdedigt het perspectief van de cliënt, familie of andere naastbetrokkenen. Bijvoorbeeld door deelname aan overlegvergaderingen, werkgroepen, … Frisdenker/innovator: de ervaringswerker durft dingen in vraag stellen en levert vernieuwende, verfrissende en creatieve ideeën. Vanuit een kritische blik op actuele werking en visie van de organisatie en de maatschappij.

Vragen ???