LEZEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
How to tackle a text Vakgroep Engels.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe leer je lange teksten
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
Samenvatten.
Vorige week Menukaart/woordweb Verzorgingsstaat
Thema 7 les 7 Signaal- en verwijswoorden
Snelcurcus leerstofzuigen
Vakkennis Natuurbeheer
H4 lezen ‘zoekend lezen’.
Tekstverbanden en signaalwoorden
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
Het belang van voorlezen
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Hoe wat wie wanneer? Draaiboek maken Boek: Methodisch begeleiden
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
HET ONDERWERP VAN EEN TEKST Lezen h1. Aan het einde van de lees weet/kun je Wat het onderwerp van een tekst is Hoe je deze kunt vinden.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Scrijven 1.6 (vervolg) Een Verslag.
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Luisteren en begrijpen
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Oefening met atlas en kaarten
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Leesstrategieën oriënterend lezen
Tekstverbanden en signaalwoorden
Instructie geven en uitvoeren
Schrijven Een Verslag.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Woordraadstrategieën In klas 1 leer je zes woordraadstrategieën.
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 BK Lesweek 1
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
TEKSTSOORTEN.
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
Vaardigheden Interviewen
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Les 2 Lezen 3.3 en 4.1.
Informatieve teksten, interviewverslag
Welkom.
Hoe maak ik een goede mindmap?
Grenzen en identiteit: Rusland
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Paragraaf 3 Rivieren van ijs
Erosie en Sedimentatie
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Landschappen en klimaten
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Toolbox EP2019 mbo entree en niveau 2
CITO examentraining leesvaardigheid vrl.
Ruzies om gebieden Rusland
Transcript van de presentatie:

LEZEN

Stappenplan lezen Lees titel, tussenkopjes en bekijk plaatjes. Lees de intro (vanaf bovenaan). zijn er woorden die je niet begrijpt? Lees tekst met kennis van de woorden. Waar gaat de tekst over? (gebruik eventueel begrippen) Herhaal stappen voor volgende alinea/tekstblok.

Stappenplan lezen- Afsluiting Waar gaat de tekst over? (in grote lijnen) Gebruik begrippen Nu heb je in grote lijnen de tekst begrepen. Nu specifiek / per stukje tekst de belangrijke dingen eruit halen.

Stappenplan; ‘wat lees ik?’ WIE WAT WAAR WANNEER WAAROM HOE

WIE Personen Dieren (soorten) Landen (China) Groepen mensen (de Chinese regering) Metalen, de banken, landen rond de Middellandse Zee.

Wat Gebeurtenissen: Ontbranding/ bij kookpunt Bepaalde organen Oorlogen, overstromingen etc.

Waar Plekken: Landen, gebieden In de maag In steden, gebieden, plaatsen en regio’s.

Wanneer Tijd (jaartal) Eeuw Omschrijving van een periode (200 jaar geleden) Tijdens een proces (natuurkunde/biologie)

Waarom - Hoe Uitleggen waarom dingen gebeuren (kort) Beschrijven hoe bepaalde dingen verlopen (langer = meestal hoe)

SIGNAALWOORDEN (zie uitdeelblad) Signaalwoorden geven uitleg en helpen je om de feiten uit tekst te halen. Om tijd aan te geven Om een opsomming te geven Oorzaak/gevolg Een doel/middel Reden/argument/uitleg (verklaring)