PERISCOPE Algemeen Staat voor: Platform for Expanding Regional Innovation SCOPE for blue growth 12 partners uit 7 Noordzee landen. Doelen: identificeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop IMCORE - CLIMAR 21 April 2009 “De mogelijke gevolgen van klimaatsverandering in het mariene milieu en de kustzone”
Advertisements

Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Maatschappelijk Aanbesteden
Ondernemen : heb jij het in je?!
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
Workshop Structuurfondsen
Samenwerken in burgerschap
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Roel Olivers HR consultant Arbeidsmarkt UMC
Jongeren Preventie Team
Rivierenland in eigen hand Leefbaarheid verbeteren door eigen verantwoordelijkheid en zelfwerkzaamheid van bewoners van kleine kernen in het Rivierengebied.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
De evaluatie van een project
Honoursonderwijs in HBO
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Juridische bescherming van dijkrelicten
Ruimte voor verpleeghuizen
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Responsible Research and Innovation Verantwoord onderzoek en innovatie.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Service Blue Print Student aan het woord Dave Caljouw.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Academische Werkplaats JGZ Noord-Holland Doel, activiteiten, procedures en resultaten Marlou de Kroon, MD PhD Jeugdarts en epidemioloog Coördinator.
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
Even voorstellen Aad van Fulpen Stichting Herrie.nu 1.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
Fa waka!? Informatieavond 14 maart. Vlnr: Rik (Penningmeester), Stijn (Voorzitter), Amber (Onderwijs), Lotte (Secretatis/Perikles), Nicole (Acquisitie),
Sterke Veenkoloniën door innovatie in de agrarische sector Eo Wijers-prijsvraag
Richard van Gemert 2 april 2013 Keyport Biobased Zevenellen.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Kennis van waarde november Hanze CoE Valorisatie en Ondernemerschap Valorisatie is - naast onderzoek en onderwijs - de derde kerntaak geworden van.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Hanzehogeschool en ondernemerschap Positionering van de HG vanuit o.a. AvG, SP Noord en ministerie van EZ/AgNL als ‘leading’ op thema ondernemerschap.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Adviestraject Adviestraject Wat betekent dit? 10 april 2015
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Doelen behalen met activiteiten

Circulaire economie in onderwijs en mkb “Parels zonder ketting”
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
bij kwaliteit en outcome
STARTBIJEENKOMST.
Hergebruik modellen binnen juridische sector
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
De week van de vrijwilliger
Petra van Dam/ Karlijn van der Sluis
Het Groene Woud Nationaal Landschap (2005) Gebied en Organisatie
Innovatiewerkplaats Krachtig MKB © Gebiedscoöperatie Westerkwartier
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
De meerwaarde van side-events
Impact op het kruispunt van economie en maatschappij
Gebiedscoöperatie Westerkwartier
Bedrijfskundige Innovatie in de (Aardbevingsbestendige) Bouw
waar / niet waar EEN PRODUCT IS VOOR JE KLANT EEN CADEAUTJE
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Leren en Participeren in de Community
MeeGaan vzw   Visie.
Transcript van de presentatie:

PERISCOPE. Welke mogelijkheden voor nieuwe business zijn er in de Noordzeeregio?

PERISCOPE Algemeen Staat voor: Platform for Expanding Regional Innovation SCOPE for blue growth 12 partners uit 7 Noordzee landen. Doelen: identificeren van business opportunities in de provincie Groningen (fase 1) uitwerken van 1 of enkele business in samenwerking met andere partners; cross border (fase 2) Entrepreneurial Discovery process

PERISCOPE Entrepreneurial Discovery Process inclusief bottom-up proces waarbij deelnemers van verschillende professionele en maatschappelijke achtergronden betrokken zijn. ontdekken van nieuwe activiteiten en kansen op basis van interactie tussen participanten, waarbij beleidsmakers de uitkomsten van het proces evalueren en faciliteren. integratie van kennis over ondernemen dat beschikbaar is bij organisaties, bedrijven, universiteiten, cliënten en gebruikers bevorderen én verbinden door middel van partnerschappen.

BUBO-methodiek BUBO methodiek Bottom-Up Business Opportunities Ontwikkeld door Dr. Egbert Dommerholt (IBS; New Business Models) Drs. Derwin Schorren (KCBBE) Ing Wim Boetze (ruimtelijk ontwerper) Kern: “burgers aan het roer” als het gaat om het bedenken en ontwikkelen van nieuwe economische activiteiten

BUBO methodiek Operationalisering van Doughnut Econmics (Kate Raworth)

BUBO methodiek Vier onderdelen Een brief uit de toekomst Schetsatelier Nieuwe Business modellen Innovatie Werkplaats

BUBO methodiek 1. Brief uit de toekomst We gaan Groningers vragen zich in het jaar 2050 te positioneren en van uit die positie een brief te schrijven namens hun (al dan niet denkbeeldige) kinderen, kleinkinderen of buurkinderen Wat zien zij? Hoe ziet de omgeving eruit? Hoe leven en werken mensen in die toekomst? Wat zullen ze je vertellen? Waar zijn ze trots op, hoe ervaren ze het leven in 2050? Wat zijn de meest prominente (gedeelde) waarden, enzovoort?

BUBO Methodiek 1. Brief uit de toekomst (vervolg) Uit de stroom brieven / e-mails zullen 25 exemplaren worden geselecteerd en de auteurs zullen worden benaderd en gevraagd of ze bereid zijn om deel te nemen aan een paar rondetafelgesprekken. Het is het de bedoeling om de 'droombrieven' in enigerlei vorm te aan de regionale politiek aan te bieden. De BUBO methodiek is waardengedreven,

BUBO methodiek 2. Schetsatelier Op basis van 'droombrieven' worden schetsen gemaakt van wat nu nodig is. Elke artistieke vorm is (in principe) denkbaar Doel: opleveren van een schetsboek, waarin alle schetsen worden gebundeld. Schetsboek wordt aangeboden aan een breed publiek Schetsen vormen de input voor de volgende fase: Nieuwe Business Modellen

BUBO Methodiek 3. Business Modellen ‘de burger aan het roer staat’ staat centraal het ontwikkelen van een waardepropositie (= wat gaan we aanbieden en voor wie) en het uiteindelijke business model is het resultaat is van transdisciplinaire samenwerking. Andere kernbegrippen: gedeelde verantwoordelijkheid gedeeld eigenaarschap Doel is starten van een (business) activiteit die meervoudige waarde, (sociale, ecologische en economische waarde) creëert.

BUBO Methodiek 4. Innovatiewerkplaats ‘Ondernemen in een Inclusieve Economie’ Gemeenschap van groepen die werken aan ontwikkelde business modellen, maar ook waar professionals uit verschillende vakgebieden, samen met docenten / onderzoekers en studenten, ideeën uitwisselen over business modellen op basis van het concept van de inclusieve economie. Transnationale samenwerking (met PERISCOPE) partners Ook hier geldt: Burgers aan het roer; gedeeld eigenaarschap en gedeelde verantwoordelijkheid. Dus echt Bottom-up

BUBO methodiek 4. Innovatiewerkplaats ‘Ondernemen in een Inclusieve Economie’

Name: Dr. Egbert Dommerholt & Drs Name: Dr. Egbert Dommerholt & Drs. Derwin Schorren E-mailaddress: PERISCOPE@org.hanze.nl Zie ook artikel in DvhN “Hoe moet Groningen er in 2050 uitzien? Kom met voorstellen” van 16 april jl Link: http://www.dvhn.nl/groningen/Hoe-moet-Groningen-er-in-2050-uitzien-Kom-met-voorstellen-23096337.html