PERISCOPE. Welke mogelijkheden voor nieuwe business zijn er in de Noordzeeregio?
PERISCOPE Algemeen Staat voor: Platform for Expanding Regional Innovation SCOPE for blue growth 12 partners uit 7 Noordzee landen. Doelen: identificeren van business opportunities in de provincie Groningen (fase 1) uitwerken van 1 of enkele business in samenwerking met andere partners; cross border (fase 2) Entrepreneurial Discovery process
PERISCOPE Entrepreneurial Discovery Process inclusief bottom-up proces waarbij deelnemers van verschillende professionele en maatschappelijke achtergronden betrokken zijn. ontdekken van nieuwe activiteiten en kansen op basis van interactie tussen participanten, waarbij beleidsmakers de uitkomsten van het proces evalueren en faciliteren. integratie van kennis over ondernemen dat beschikbaar is bij organisaties, bedrijven, universiteiten, cliënten en gebruikers bevorderen én verbinden door middel van partnerschappen.
BUBO-methodiek BUBO methodiek Bottom-Up Business Opportunities Ontwikkeld door Dr. Egbert Dommerholt (IBS; New Business Models) Drs. Derwin Schorren (KCBBE) Ing Wim Boetze (ruimtelijk ontwerper) Kern: “burgers aan het roer” als het gaat om het bedenken en ontwikkelen van nieuwe economische activiteiten
BUBO methodiek Operationalisering van Doughnut Econmics (Kate Raworth)
BUBO methodiek Vier onderdelen Een brief uit de toekomst Schetsatelier Nieuwe Business modellen Innovatie Werkplaats
BUBO methodiek 1. Brief uit de toekomst We gaan Groningers vragen zich in het jaar 2050 te positioneren en van uit die positie een brief te schrijven namens hun (al dan niet denkbeeldige) kinderen, kleinkinderen of buurkinderen Wat zien zij? Hoe ziet de omgeving eruit? Hoe leven en werken mensen in die toekomst? Wat zullen ze je vertellen? Waar zijn ze trots op, hoe ervaren ze het leven in 2050? Wat zijn de meest prominente (gedeelde) waarden, enzovoort?
BUBO Methodiek 1. Brief uit de toekomst (vervolg) Uit de stroom brieven / e-mails zullen 25 exemplaren worden geselecteerd en de auteurs zullen worden benaderd en gevraagd of ze bereid zijn om deel te nemen aan een paar rondetafelgesprekken. Het is het de bedoeling om de 'droombrieven' in enigerlei vorm te aan de regionale politiek aan te bieden. De BUBO methodiek is waardengedreven,
BUBO methodiek 2. Schetsatelier Op basis van 'droombrieven' worden schetsen gemaakt van wat nu nodig is. Elke artistieke vorm is (in principe) denkbaar Doel: opleveren van een schetsboek, waarin alle schetsen worden gebundeld. Schetsboek wordt aangeboden aan een breed publiek Schetsen vormen de input voor de volgende fase: Nieuwe Business Modellen
BUBO Methodiek 3. Business Modellen ‘de burger aan het roer staat’ staat centraal het ontwikkelen van een waardepropositie (= wat gaan we aanbieden en voor wie) en het uiteindelijke business model is het resultaat is van transdisciplinaire samenwerking. Andere kernbegrippen: gedeelde verantwoordelijkheid gedeeld eigenaarschap Doel is starten van een (business) activiteit die meervoudige waarde, (sociale, ecologische en economische waarde) creëert.
BUBO Methodiek 4. Innovatiewerkplaats ‘Ondernemen in een Inclusieve Economie’ Gemeenschap van groepen die werken aan ontwikkelde business modellen, maar ook waar professionals uit verschillende vakgebieden, samen met docenten / onderzoekers en studenten, ideeën uitwisselen over business modellen op basis van het concept van de inclusieve economie. Transnationale samenwerking (met PERISCOPE) partners Ook hier geldt: Burgers aan het roer; gedeeld eigenaarschap en gedeelde verantwoordelijkheid. Dus echt Bottom-up
BUBO methodiek 4. Innovatiewerkplaats ‘Ondernemen in een Inclusieve Economie’
Name: Dr. Egbert Dommerholt & Drs Name: Dr. Egbert Dommerholt & Drs. Derwin Schorren E-mailaddress: PERISCOPE@org.hanze.nl Zie ook artikel in DvhN “Hoe moet Groningen er in 2050 uitzien? Kom met voorstellen” van 16 april jl Link: http://www.dvhn.nl/groningen/Hoe-moet-Groningen-er-in-2050-uitzien-Kom-met-voorstellen-23096337.html