PRAKTISCH LEAN MANAGEMENT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

AccrA Zaalreserveringssoftware voor klein en groot
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Special Interest Group SIG EduStandaard ES Werkgroep Metadata WG MD maart 2013 Mogelijk gemaakt door:
Workshop SENS Zwolle, 22 november 2012
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
The CAF Procedure voor externe feedback
Presentatie introductie BGL
WELKOM Beste Gebruiker, Deze Demopresentatie van het D.S.S. geeft een helder beeld van de werkwijze van het programma. Het beschrijft de stappen die u.
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Vademecum Energiebewust Ontwerpen van nieuwbouwwoningen Eric van Zee 16 februari 2007.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
Hoe maak je een goede planning?
Inwerken Niveau 4 Kerntaak 1 PM Blz. 73.
6 stappen in Risico management
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Kortsluiting op een 10/3kV transformator Managementsamenvatting onderzoek ernstig incident 24 september te Ommen Versie november 2012 “Ja, dit kan.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
HCC!GenealogieHCC!Genealogie Lezing: Websites bouwen met Joomla 23 februari 2008 Natascha Blijleven - Tebbe.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Welkom bij het project: Zeg het Ons! Een kwaliteitsonderzoek voor en door mensen met een verstandelijke beperking.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Mediaondernemerschap Workshop 3 (ga als team bij elkaar zitten) Week 1 – 2016/2017 Annemieke Boer – MO301 Eric de Boer – MO302 Richard van der Veen – MO303.
Symposium Wet meldcode van kracht! 15 oktober 2013.
5. BEPAAL HET BEST PASSENDE SCENARIO MET HET SPELSIMULATIEMODEL.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Passend onderwijs.
Een vergadering organiseren
Zelfstandige teams Een zelfstandig team:
Templates in MailChimp (1)
Keuzethema: differentiatie
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Excasso Voorstel wijziging Excasso Definitie/ doel: Controle op uitgaande betalingen tbv juistheid van de uit te betalen bedragen Probleemstelling In.
Digi(bord)boek project <titel project>
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
INSTRUCTIE SPELER VOLG SYSTEEM SDCP
Online Marketing voor het MBO
Vergadering Personeelsdienst
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Toolbox Oogincidenten
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
COMMISSIE CONVERSIE OPTIMALISATIE HOE ZEND IK MIJN CASE IN?
Instructie Triage en Privacy
Methoden om te werken aan continue verbetering
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Sociaal / ethisch ondernemen
Handleiding voor medewerkers Coimbee Toolbox versie 4.0
D&P P1 Organiseren van een activiteit
Privacy 0-meeting Deze rapportage is interactief gemaakt!
Startgroep nieuwe HR-cyclus
HOE ZEND IK MIJN CASE IN?.
Transcript van de presentatie:

PRAKTISCH LEAN MANAGEMENT WERKWIJZER SOP

WERKWIJZER – SOP DOEL: Een SOP (standard operating procedure) is een middel om werk te standaardiseren zodat dat kennis wordt gedeeld, verspillingen verminderd, risico’s verlaagd en klantwaarde verhoogd. Over een SOP bestaat overeenstemming m.b.t. door wie, de beste manier en volgorde om het werk uit te voeren, met welke input en output. Met een SOP wordt het werk overdraagbaar zodat wisselingen in medewerkers minder impact hebben. WERKWIJZE: Initiatie: bedenk als groep voor welke werkzaamheden een SOP van waarde kan zijn. Dit kan bijv. naar aanleiding van verspillingen in de uitvoering of opmerkingen van een klant of een observatie. Vaak komen deze zaken in een dagstart aan bod als startpunt voor het maken van een nieuwe SOP (of aanpassen bestaande). Voorbereiden: verzamel informatie over het uitvoeren van de werkzaamheden (oude documenten) en bijv. informatie uit procesbeschrijvingen. Uitwerken: voer het werk uit zoals normaal en schrijf deze handelingen op. Maak evt. schermafdrukken bij beeldschermwerk of maak foto’s van onderdelen / input en de resultaten. Controleer de beschrijving met de oude documentatie. Leg dit concept voor aan een andere medewerker die hetzelfde werk exact volgens de SOP uitvoert (met een observant). Bespreek bijzonderheden en controleer aan de hand van de mogelijke verspillingen. Implementeer: bespreek de SOP in het team, zorg dat deze vindbaar is, benadruk het gebruik, doorloop evt. op de werkplek Controleer: zet een houdbaarheidsdatum (6 mnd) op de SOP en controleer de juistheid van de SOP op dat moment. Mogelijk dat er verdere verbetering mogelijk is of aanpassing nodig is. MATERIAAL: n.v.t. RESULTAAT: Gedeelde en besproken SOP die daadwerkelijk wordt gebruikt VALKUILEN & AANDACHTSPUNTEN: Het is handig om een minitraining SOP te geven; bijv. tijdens een weekstart om het belang van SOPs aan te geven en hoe te maken. Bepaal met het team het detailniveau van de SOP. Als er nog ruimte is voor eigen interpretatie is dat prima; als dat gevolgen heeft voor de kwaliteit, risico’s of efficiency is dat niet goed. MEER INFO: Een SOP wordt periodiek “gecontroleerd” door een SIT-IN Versie 1.0 - 13/09/2018 Eigenaar Arno Willemse Praktisch Lean Management

Noodzakelijk Gewenst / optioneel Extra waarde INHOUD VAN EEN SOP Eigenaar Titel Datum gemaakt Datum gewijzigd Versie Doel Hoofdactiviteit Subactiviteiten / stappen Gewenst / optioneel RASCI (rollen) Responsible Accountable Consulted Informed Support Verifier … Invoer / input Controles Uitvoer / output Wat te doen bij fouten Communiceren naar/op Toegangsrechten Extra waarde Tips en valkuilen Uiterlijk van de SOP Consistent Duidelijk Overzichtelijk Praktisch Lean Management

< titel van de SOP > < versie > Eigenaar: < naam eigenaar > Datum gemaakt: < datum > Auteur: < naam auteur > Datum gewijzigd: < datum > Editor: < naam editor > Hoofdactiviteit Subactiviteit Opmerkingen / aandachtspunten Praktisch Lean Management

COPYRIGHT Met dank aan: Deze template / werkwijzer is vrij te gebruiken en aan te passen aan uw eigen huisstijl en/of uw eigen behoefte zolang deze niet wordt doorverkocht of op andere wijze er een vergoeding voor wordt gevraagd. We zouden het op prijs stellen als u in uw eigen versie van de template / werkwijzer en in het gebruik van uw template een afbeelding met een verwijzing opneemt naar de website van Conclusion Implemention; zoals op deze pagina rechtsboven of rechtsonder wordt getoond. In het kader van continu verbeteren zijn suggesties m.b.t. de template en de uitleg over het gebruik zeer welkom! Met dank aan: Praktisch Lean Management

Praktisch Lean Management