Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Introductie.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Vergaderen.
met studievaardigheden
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
voor familie en vrienden van
Leerstijlen KOLB SJM.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Talent in Ontwikkeling
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Even voorstellen Marion Hijmensen Eigenaar 2toGrow, staat voor samen groeien Borging en transfer naar de praktijk Certified Professional Jump Movement.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
de docent als didactische coach
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Deel 4: Spreken en gesprekken
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 5e les.
LOB zeven stappen naar succes
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Wie denk je wel niet wie je bent???
Praktijk Opleiders Cursus
© UNIEK IN DE KLAS.
Burgerschap Samenwerkend leren
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Welkom instructeurs!.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Duurzame inzetbaarheid
Conversatietool leerlingenvervoer
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Training communicatie
Duurzame inzetbaarheid
Gesprekstechnieken Les 3.
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Gesprekstechnieken Les 1.
Richting geven aan Teamontwikkeling
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Omgaan met verschillen
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
gesprekstechnieken Les 2
Richting geven aan Teamontwikkeling
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek Thijs Rijnbergen en Jaco van der Schoor

Check-in Hoe is het, hoe kijk je terug op de afgelopen periode, wat heb je in je teams uitgeprobeerd?

Vandaag Opgedane kennis, kunde en ervaringen vertalen naar jullie praktijk Lastige situaties inventariseren Wat ervaar je in je team? Wat voorzie je als je met de tools aan de slag gaat? Wat bemerk je bij jezelf in relatie tot groepen? Basisgereedschap teamontwikkelaar Luisteren, samenvatten, doorvragen Aan de slag Op basis van casuïstiek Kennis teamontwikkeling toepassen Zelf begeleiden Werken in het hier-en-nu Modellen ter ondersteuning waar nodig

Basisgereedschap teamontwikkelaar Luisteren, samenvatten, doorvragen We gaan straks in 2-tallen casuïstiek inventariseren; Zet hiervoor LSD in om de ander antwoorden te helpen vinden. Luisteren Bij actief luisteren probeert de ontvanger te begrijpen wat de zender denkt, voelt en wil. De ontvanger zendt zelf geen boodschap uit: hij evalueert niet, geeft geen mening, advies, logische oplossing, en stelt geen vraag. Samenvatten Geef in je eigen woorden terug wat je hebt begrepen en geeft zo de zender de gelegenheid het te checken. Kort, de essentie weergeven is vaak voldoende. Doorvragen Stel open vragen als dat nodig lijkt.

Basisgereedschap teamontwikkelaar Inventariseren Casuïstiek Vorm 2-tallen (A en B); A neemt 15 minuten de tijd om lastige situaties in kaart te brengen Wat ervaar je in je team? Wat voorzie je als je met de tools aan de slag gaat? Wat bemerk je bij jezelf in relatie tot groepen? Op welke vragen wil je vandaag nog antwoord? B past LSD toe om A te helpen bij het vinden en beschrijven van de lastige situaties Neem daarna 5 minuten de tijd om op meta-niveau het gesprek te bespreken Lukte LSD, wat leverde het op, wat kun je hieruit leren? Wissel om en doorloop nogmaals bovenstaande stappen Maak een flap en maak een weergave waarin jouw lastige situaties in naar voren komen (schrijven; tekenen; op je eigen wijze) We doorlopen samen de flappen en bedenken vervolgens hoe we hiermee aan het werk gaan vandaag.

Op weg naar de praktijk En nu door…….. Welke inzichten uit deze leergang neem je mee? Welke concrete acties ga je ondernemen? Hoe ga je verder met het onderwerp ‘teamontwikkeling’? Hoe ga je het geleerde levend houden? Hoe kan deze groep, of mensen uit deze groep, je helpen?

Wens richting de toekomst Weken zijn we nu onderweg. Je hebt elkaar leren kennen, hebt meningen over elkaar, (voor)oordelen, wijsheden, feedback. Laten we die delen! Werkvorm: Professioneel roddelen. Hoe heb je de ander leren kennen? Wat denk je dat hij of zij goed kan, in zijn of haar rol? Waar zou hij of zij zich nog verder in kunnen ontwikkelen? Wat zijn zijn of haar valkuilen? Welke wijsheid wens je de ander toe?