Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek Thijs Rijnbergen en Jaco van der Schoor
Check-in Hoe is het, hoe kijk je terug op de afgelopen periode, wat heb je in je teams uitgeprobeerd?
Vandaag Opgedane kennis, kunde en ervaringen vertalen naar jullie praktijk Lastige situaties inventariseren Wat ervaar je in je team? Wat voorzie je als je met de tools aan de slag gaat? Wat bemerk je bij jezelf in relatie tot groepen? Basisgereedschap teamontwikkelaar Luisteren, samenvatten, doorvragen Aan de slag Op basis van casuïstiek Kennis teamontwikkeling toepassen Zelf begeleiden Werken in het hier-en-nu Modellen ter ondersteuning waar nodig
Basisgereedschap teamontwikkelaar Luisteren, samenvatten, doorvragen We gaan straks in 2-tallen casuïstiek inventariseren; Zet hiervoor LSD in om de ander antwoorden te helpen vinden. Luisteren Bij actief luisteren probeert de ontvanger te begrijpen wat de zender denkt, voelt en wil. De ontvanger zendt zelf geen boodschap uit: hij evalueert niet, geeft geen mening, advies, logische oplossing, en stelt geen vraag. Samenvatten Geef in je eigen woorden terug wat je hebt begrepen en geeft zo de zender de gelegenheid het te checken. Kort, de essentie weergeven is vaak voldoende. Doorvragen Stel open vragen als dat nodig lijkt.
Basisgereedschap teamontwikkelaar Inventariseren Casuïstiek Vorm 2-tallen (A en B); A neemt 15 minuten de tijd om lastige situaties in kaart te brengen Wat ervaar je in je team? Wat voorzie je als je met de tools aan de slag gaat? Wat bemerk je bij jezelf in relatie tot groepen? Op welke vragen wil je vandaag nog antwoord? B past LSD toe om A te helpen bij het vinden en beschrijven van de lastige situaties Neem daarna 5 minuten de tijd om op meta-niveau het gesprek te bespreken Lukte LSD, wat leverde het op, wat kun je hieruit leren? Wissel om en doorloop nogmaals bovenstaande stappen Maak een flap en maak een weergave waarin jouw lastige situaties in naar voren komen (schrijven; tekenen; op je eigen wijze) We doorlopen samen de flappen en bedenken vervolgens hoe we hiermee aan het werk gaan vandaag.
Op weg naar de praktijk En nu door…….. Welke inzichten uit deze leergang neem je mee? Welke concrete acties ga je ondernemen? Hoe ga je verder met het onderwerp ‘teamontwikkeling’? Hoe ga je het geleerde levend houden? Hoe kan deze groep, of mensen uit deze groep, je helpen?
Wens richting de toekomst Weken zijn we nu onderweg. Je hebt elkaar leren kennen, hebt meningen over elkaar, (voor)oordelen, wijsheden, feedback. Laten we die delen! Werkvorm: Professioneel roddelen. Hoe heb je de ander leren kennen? Wat denk je dat hij of zij goed kan, in zijn of haar rol? Waar zou hij of zij zich nog verder in kunnen ontwikkelen? Wat zijn zijn of haar valkuilen? Welke wijsheid wens je de ander toe?