Aanvragen stad Antwerpen Flankerend Lokaal Onderwijsbeleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
Advertisements

Brede School Koninklijk Atheneum Hoboken
KA Hoboken & ‘De Hogeschool-brug’ Samen werken aan een succesvolle overstap SO-HO.
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
Congres Uitvalpreventie en studiedag KDG oktober 2010
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
P. 1 Samenwerking onderwijs & FVB Globaal Convenant BSO/TSO/BuSO Ondertekenende partijen Doelstellingen Engagementen Toetredingsvoorwaarden Duurtijd en.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Website: Harry Milis RTC-coördinator.
Toekenning subsidies lokaal flankerend onderwijsbeleid vanaf 2014.
Flankerend onderwijsbeleid De beleidsprioriteiten van onderwijs in het decreet (art 19) gelijke onderwijskansen, kleuterparticipatie, spijbelen,
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
2 STAD LEUVEN Aantal inwoners Aantal leerlingen – basisonderwijs – secundair onderwijs – hoger onderwijs Kansarmoede 5% van geboortes.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Klimop! - project Projectcoördinator: Karin Goosen Partners: CVO SOPRO, CVO Horito, Universiteit Antwerpen.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Ouderavond 15 sept
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Basiskennis LOB.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Onze eerste oriënterende graad Een nieuwe talentgerichte aanpak Atheneum Wispelberg Gent.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
#EBJ16.
BOC van LOP SO regio Mechelen
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Bedrijvigheid in de lessen economie!
voor Rotterdamse kinderen
23 februari 2018 Dag SO Hilde De Meyer Ingrid Van Oost
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Tussenkomst in de tolkkosten bovenop gesubsidieerd contingent
Lokaal overlegplatform basisonderwijs 23/10/ 2013
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Uitstroomgesprekken.
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Toelichting bij het onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Inleiding campusvoorrang
DAGORDE - LOP ANTWERPEN SECUNDAIR
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

Aanvragen stad Antwerpen Flankerend Lokaal Onderwijsbeleid

Aanvragen FLOB: de context Decreet lokaal flankerend onderwijsbeleid Centrumsteden kunnen ondersteuning krijgen voor projecten mits advies van LOP Antwerpen: aanvragen door algemeen ondewijsbeleid Middelen beheerd door Baobab vzw Maximum 2008-2009: € 398.000 Begroting Baobab 2008: € 5.000.000 2

Overzicht projecten Brede School: 225.000 (1 jaar) Anders Kiezen: 120.000 (3 jaar) Stagebeleid: 50.000 (3 jaar) SWAT: 1 detachering (1 jaar) 3

Brede School 10 Antwerpse scholen krijgen 3 jaar intensieve ondersteuning en begeleiding op vlak van Brede School Geselecteerd via open procedure 2008-2009 is laatste projectjaar Project voorziet tevens in ontwikkeling van verspreidingsmethodiek Project spoort met Vlaams project Brede School Vraag FLOB: € 225.000 4

Brede Scholen in Antwerpen 1. Stedelijke basisschool Klavertje vier/De Klimop - Berchem 2. GVBS Mikado, Somerkriebels, Borgerhout 3. GVBS De Zonnebloem, Antwerpen-Zuid 4. Stedelijke basisschool De Piramide, Antwerpen-Kie 5. De kleine Comenius - netoverschrijdend samenwerkingsverband van tien scholen in Antwerpen-Noord. Penvoerder: stedelijke basisschool Quellinstraat 6. Koninklijk Atheneum Antwerpen 1, Centrum - Rooseveltplaats 7. Koninklijk Atheneum Hoboken 8. Stedelijk centrum voor Deeltijds Onderwijs, Antwerpen Noord 9. Centrum voor Leren en Werken Het keerpunt, Borgerhout - Vrij onderwijs 10. Stedelijk Instituut voor secundair onderwijs Marco Polo - 5

Anders kiezen: uitgangspunten Studiekeuze speelt een essentiële rol in leer-banen. Doordachte studiekeuze moet leiden tot kwalitatievere onderwijstrajecten Leerlingen en ouders maken keuzes vaak op basis van fragmentarische informatie GOK-thema ‘doorstroming en oriëntering’ komt weinig aan bod Problemen bij de instroom, doorstroom en uitstroom van kansengroepen in het hoger onderwijs 6

Anders Kiezen: doelstellingen Leren kiezen wordt continu proces doorheen volledige schoolloopbaan. De drie onderdelen van het keuzeproces (zelfconceptverheldering, horizonverruiming en beslissingsstrategieën) komen allemaal (continu) aan bod. Alle keuzebegeleiders hebben toegang tot up to date, volledig en kwalitatief materiaal. Er worden ervaringsgerichte werkvormen gebruikt om te werken aan keuzecompetenties. Zelfconcept optimaliseren door (h)erkennen van competenties. GOK- pijler ‘doorstroming en oriëntering’ heeft prominente plaats op school. Overleg ts. onderwijsniveaus over knelpunten in de overgang. Permanent overleg en gezamenlijke acties secundair-hoger onderwijs m.b.t. in-, door- en uitstroom kansengroepen. 7

Anders kiezen: leerplichtonderwijs Jaarlijkse netoverschrijdende brochure ‘Secundair onderwijs in Antwerpen’ Lineair overzicht studiegebeiden, studierichtingen en hun finaliteit Leerlijn ‘leren kiezen’ Didactisch pakket overzicht studie- en beroepsmogelijkheden met aanbod logische overgangen Modules “leren kiezen” in lerarenopleiding Aanbod extra muros-activiteiten ‘leren kiezen’ Netwerkmoment GOK-thema 'doorstroming en oriëntering’ Nascholingsaanbod en materialenbank Methodiek herkennen van competenties i.f.v. studiekeuze (WACKER) 8

Anders kiezen: SOHO (under construction) Overlegplatform ‘overgang secundair - hoger onderwijs’ Draaiboek en didactisch pakket met (info)materialen voor actoren overgang secundair - hoger onderwijs. Ontwikkeling gezamenlijke acties secundair en hoger op basis van overleg Streefdoel: minimumprogramma voor beide partners studiekeuze in overgang SOHO 9

Stagebeleid: Naar meer competentieverhogende stageplaatsen voor TSO/BSO Betere structurele matching tussen het aanbod van stageplaatsen vanuit de bedrijfswereld en de scholen Jongeren verlaten hun stage zonder overzicht van de tijdens de stage verworven competenties Geen overzicht van didactisch materiaal rond de organisatie van stages en stagebegeleiding Voorbereiding op stage beperkt zich vaak tot beroepsgerichte competenties Nood aan meer werkervaringsplaatsen voor jongeren in het DBSO Nood aan voldoende alternatieve trajecten voor niet arbeidsrijpe jongeren in het DBSO Nood aan meer stageplaatsen in bedrijven voor leerkrachten en een efficiënte toeleiding naar deze stageplaatsen 10

Stagebeleid: doelstellingen Verhogen v.h. aantal stageplaatsen conform de behoefte van onderwijs Zorgen voor een betere matching Kwaliteit v.d. stageplaatsen verbeteren Verhogen stageaanbod voor leerkrachten Structureel stagebeleid op Antwerps niveau Competentie CV op het einde van een stage als norm Online databank stageplaatsen voor scholen en bedrijven Handboek stagebegeleiding dat zowel de nadruk legt op begeleiding tijdens de stage als op de voorbereiding ervan 11

SWAT Opvangstructuur voor tijdelijk niet schoolbare jongeren: Stad Antwerpen zorgt voor infrastructuur ( Fort 8 / Kavka) en middelen voor begeleidingspersoneel ‘welzijn’ Met de netten wordt een nieuw protocol afgesloten voor de omkadering met leraren, vorig protocol werd ‘ wegens te duur voor de scholen’ aangepast geen financiële bijdrage meer, beperkte overdracht van lesuren. Vraag FLOB: één detachering met bijzondere opdracht. Deze detachering kan voor schooljaar 2008-2009 een laatste keer worden toegekend van uit het FLOB. 12