Aanvragen stad Antwerpen Flankerend Lokaal Onderwijsbeleid
Aanvragen FLOB: de context Decreet lokaal flankerend onderwijsbeleid Centrumsteden kunnen ondersteuning krijgen voor projecten mits advies van LOP Antwerpen: aanvragen door algemeen ondewijsbeleid Middelen beheerd door Baobab vzw Maximum 2008-2009: € 398.000 Begroting Baobab 2008: € 5.000.000 2
Overzicht projecten Brede School: 225.000 (1 jaar) Anders Kiezen: 120.000 (3 jaar) Stagebeleid: 50.000 (3 jaar) SWAT: 1 detachering (1 jaar) 3
Brede School 10 Antwerpse scholen krijgen 3 jaar intensieve ondersteuning en begeleiding op vlak van Brede School Geselecteerd via open procedure 2008-2009 is laatste projectjaar Project voorziet tevens in ontwikkeling van verspreidingsmethodiek Project spoort met Vlaams project Brede School Vraag FLOB: € 225.000 4
Brede Scholen in Antwerpen 1. Stedelijke basisschool Klavertje vier/De Klimop - Berchem 2. GVBS Mikado, Somerkriebels, Borgerhout 3. GVBS De Zonnebloem, Antwerpen-Zuid 4. Stedelijke basisschool De Piramide, Antwerpen-Kie 5. De kleine Comenius - netoverschrijdend samenwerkingsverband van tien scholen in Antwerpen-Noord. Penvoerder: stedelijke basisschool Quellinstraat 6. Koninklijk Atheneum Antwerpen 1, Centrum - Rooseveltplaats 7. Koninklijk Atheneum Hoboken 8. Stedelijk centrum voor Deeltijds Onderwijs, Antwerpen Noord 9. Centrum voor Leren en Werken Het keerpunt, Borgerhout - Vrij onderwijs 10. Stedelijk Instituut voor secundair onderwijs Marco Polo - 5
Anders kiezen: uitgangspunten Studiekeuze speelt een essentiële rol in leer-banen. Doordachte studiekeuze moet leiden tot kwalitatievere onderwijstrajecten Leerlingen en ouders maken keuzes vaak op basis van fragmentarische informatie GOK-thema ‘doorstroming en oriëntering’ komt weinig aan bod Problemen bij de instroom, doorstroom en uitstroom van kansengroepen in het hoger onderwijs 6
Anders Kiezen: doelstellingen Leren kiezen wordt continu proces doorheen volledige schoolloopbaan. De drie onderdelen van het keuzeproces (zelfconceptverheldering, horizonverruiming en beslissingsstrategieën) komen allemaal (continu) aan bod. Alle keuzebegeleiders hebben toegang tot up to date, volledig en kwalitatief materiaal. Er worden ervaringsgerichte werkvormen gebruikt om te werken aan keuzecompetenties. Zelfconcept optimaliseren door (h)erkennen van competenties. GOK- pijler ‘doorstroming en oriëntering’ heeft prominente plaats op school. Overleg ts. onderwijsniveaus over knelpunten in de overgang. Permanent overleg en gezamenlijke acties secundair-hoger onderwijs m.b.t. in-, door- en uitstroom kansengroepen. 7
Anders kiezen: leerplichtonderwijs Jaarlijkse netoverschrijdende brochure ‘Secundair onderwijs in Antwerpen’ Lineair overzicht studiegebeiden, studierichtingen en hun finaliteit Leerlijn ‘leren kiezen’ Didactisch pakket overzicht studie- en beroepsmogelijkheden met aanbod logische overgangen Modules “leren kiezen” in lerarenopleiding Aanbod extra muros-activiteiten ‘leren kiezen’ Netwerkmoment GOK-thema 'doorstroming en oriëntering’ Nascholingsaanbod en materialenbank Methodiek herkennen van competenties i.f.v. studiekeuze (WACKER) 8
Anders kiezen: SOHO (under construction) Overlegplatform ‘overgang secundair - hoger onderwijs’ Draaiboek en didactisch pakket met (info)materialen voor actoren overgang secundair - hoger onderwijs. Ontwikkeling gezamenlijke acties secundair en hoger op basis van overleg Streefdoel: minimumprogramma voor beide partners studiekeuze in overgang SOHO 9
Stagebeleid: Naar meer competentieverhogende stageplaatsen voor TSO/BSO Betere structurele matching tussen het aanbod van stageplaatsen vanuit de bedrijfswereld en de scholen Jongeren verlaten hun stage zonder overzicht van de tijdens de stage verworven competenties Geen overzicht van didactisch materiaal rond de organisatie van stages en stagebegeleiding Voorbereiding op stage beperkt zich vaak tot beroepsgerichte competenties Nood aan meer werkervaringsplaatsen voor jongeren in het DBSO Nood aan voldoende alternatieve trajecten voor niet arbeidsrijpe jongeren in het DBSO Nood aan meer stageplaatsen in bedrijven voor leerkrachten en een efficiënte toeleiding naar deze stageplaatsen 10
Stagebeleid: doelstellingen Verhogen v.h. aantal stageplaatsen conform de behoefte van onderwijs Zorgen voor een betere matching Kwaliteit v.d. stageplaatsen verbeteren Verhogen stageaanbod voor leerkrachten Structureel stagebeleid op Antwerps niveau Competentie CV op het einde van een stage als norm Online databank stageplaatsen voor scholen en bedrijven Handboek stagebegeleiding dat zowel de nadruk legt op begeleiding tijdens de stage als op de voorbereiding ervan 11
SWAT Opvangstructuur voor tijdelijk niet schoolbare jongeren: Stad Antwerpen zorgt voor infrastructuur ( Fort 8 / Kavka) en middelen voor begeleidingspersoneel ‘welzijn’ Met de netten wordt een nieuw protocol afgesloten voor de omkadering met leraren, vorig protocol werd ‘ wegens te duur voor de scholen’ aangepast geen financiële bijdrage meer, beperkte overdracht van lesuren. Vraag FLOB: één detachering met bijzondere opdracht. Deze detachering kan voor schooljaar 2008-2009 een laatste keer worden toegekend van uit het FLOB. 12