Maak Maar Duidelijk!
Maak maar duidelijk! Een spelvorm waarbij twee teams elkaar proberen te overtuigen van hun denkstappen binnen een project. Wanneer? Het spel kan het best gespeeld worden ongeveer twee weken voor het einde van een (keuze)project. Het project heeft dan voldoende vorm gekregen en de leerlingen kunnen dus hun denkstappen duidelijk verwoorden. Aangezien het spel de leerlingen ook het denken zet is er hierna ook nog ruimte om verbeteringen door te voeren. Het spel kan eventueel ook gespeeld worden als de teams hun projectplan hebben afgerond. Ze moeten elkaar dan overtuigen hoe zij de denkstappen binnen een project hebben meegenomen in de projectaanpak. Spelverloop De vragen vormen de basis voor het spel. De docent kiest 5 (of 7) vragen uit die hij/zij relevant acht voor het (keuze)project. De teams moeten de vragen “veroveren”. Met een oneven aantal is er altijd een winnaar. De kaartjes worden dicht op tafel gelegd. Eén team begint (willekeurig welke). Het eerste kaartje wordt omgedraaid en Team A geeft in maximaal 1 minuut aan hoe hun project scoort op de aangegeven vraag. Team B doet dit ook gedurende maximaal 1 minuut. Beide teams bepalen welk team het onderwerp het best verdedigd heeft. Het winnende team krijgt het kaartje. Het winnende team begint bij het volgende kaartje. Variatie Er kunnen twee lege kaartjes bijgevoegd worden waarbij elk team één stelling toevoegt aan de stapel. Bij voorkeur een denkstap waar zij zelf heel goed op gaan scoren (en verwacht wordt dat het andere team hier minder op scoort).
... Jullie expert zijn in het onderwerp van het project Maak duidelijk op welke manier ... ... Jullie expert zijn in het onderwerp van het project
Maak duidelijk op welke manier ... ... De juiste aanpak / methode is gekozen om het project succesvol af te ronden
Maak duidelijk op welke manier ... ... is vastgesteld dat het eindproduct voldoet aan de eisen en wensen van de opdrachtgever
... Er kritisch is gekeken naar het eindproduct Maak duidelijk op welke manier ... ... Er kritisch is gekeken naar het eindproduct
Maak duidelijk op welke manier ... ... de verslaglegging (straks) voldoet aan de eisen van de opdrachtgever / docent
... Jullie de eigen vaardigheden het beste hebben toegepast Maak duidelijk op welke manier ... ... Jullie de eigen vaardigheden het beste hebben toegepast
... het Programma van Eisen volgt uit het vooronderzoek en oriëntatie Maak duidelijk op welke manier ... ... het Programma van Eisen volgt uit het vooronderzoek en oriëntatie
... Het ontwerp volgt uit het vooronderzoek en de oriëntatie Maak duidelijk op welke manier ... ... Het ontwerp volgt uit het vooronderzoek en de oriëntatie
... Is vastgesteld dat het ontwerp voldoet aan het Programma van Eisen Maak duidelijk op welke manier ... ... Is vastgesteld dat het ontwerp voldoet aan het Programma van Eisen
... is vastgesteld dat het ontwerp innovatief is Maak duidelijk op welke manier ... ... is vastgesteld dat het ontwerp innovatief is
... Het ontwerp getest en verbeterd is Maak duidelijk op welke manier ... ... Het ontwerp getest en verbeterd is
... De randvoorwaarden volgen uit het vooronderzoek en oriëntatie Maak duidelijk op welke manier ... ... De randvoorwaarden volgen uit het vooronderzoek en oriëntatie
... Het onderzoek nieuwe kennis oplevert Maak duidelijk op welke manier ... ... Het onderzoek nieuwe kennis oplevert
... De resultaten nauwkeurig en duidelijk zijn verwerkt Maak duidelijk op welke manier ... ... De resultaten nauwkeurig en duidelijk zijn verwerkt
... Het onderzoek betrouwbaar en valide is uitgevoerd Maak duidelijk op welke manier ... ... Het onderzoek betrouwbaar en valide is uitgevoerd
Maak duidelijk op welke manier ...
Maak duidelijk op welke manier ...
Maak maar duidelijk! Heeft u feedback, dan horen wij dit graag via het contactformulier op ontwerponderwijs . nl