Utrechtse Omgevingswetdag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Open normen in wetgeving
Advertisements

Integrale handhaving en Wabo!
Uitvoering Natuurregelgeving door provincies
Kennistafel ‘Saneringen’ Robbert Wolf  Mogelijkheden huidige / nieuwe Wro om saneringen te voorkomen  Actualiteiten saneringen -> rekenmodel.
Op weg naar de Omgevingswet
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
De nieuwe omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Omgevingswet (kamerstuknr )
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
Aanvullingswet bodem Afscheid van de Wbb: Overgangsrecht.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
Aanvullingswet Bodem Michiel Gadella – RWS/Bodem
Afvalwater decentraal geregeld onder de Omgevingswet Kom in actie! Lisette Sanderse Jochem van Westerop.
Op uw gezondheid! Maarten HoornHans Damen projectleider Platform31senior jurist Rho adviseurs.
Het omgevingsplan.
Bodem in de Omgevingswet
SCHAKELDAG juni Sessie: milieueffectrapportage en Omgevingswet.
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
De geest van de Omgevingswet
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
De Omgevingswet Korte inleiding Eva Tannehill
Inleiding op de Omgevingswet & Praktische tips voor raadsleden
Samenhang instrumenten omgevingswet
Wat brengt ons de provinciale omgevingsverordening?
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Natte Koeltorens 1.
Het orkest van de Omgevingswet Jan van den Dool 29 juni 2017
Afvalwater decentraal onder de Omgevingswet
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Wijzigingen publiek bouwrecht en ICT aan de orde Peter de Haan
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Codificering van het participatiebeginsel
Projectbesluit ‘natte’ waterstaatswerken
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Digitaal Stelsel Omgevingswet Een Ketenuitdaging
Geur: van Activiteitenbesluit naar Omgevingswet
Veranderopgave handhaving
De bruidsschat Gijs van Luyn Astrid van der Wijst 26 juni 2018.
Omgevingsvergunning in de Omgevingswet
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
De knip: splitsing technische en ruimtelijke bouwvergunning
Project Handvatten Omgevingsplan
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Invoeringswet Omgevingswet
Welke activiteiten zijn vergunningplichtig?
De vier AMvB’s bij de Omgevingswet
Wat is een omgevingsplan?
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Landelijke Voorziening Bekendmaken en Beschikbaar stellen Wat is het, hoe werkt het en wat moet u doen? Versie: 12 januari 2019 Titel: bereik vergroten?
Digitaal stelsel in de praktijk
Leegstand en regionale samenwerking
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Wat is de waterschapsverordening?
Vervolg Praktijkproef opstellen Omgevingsplan
Inleiding Omgevingswet
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Borgen Beleidsontwikkeling na implementatie Omgevingswet
Transcript van de presentatie:

Utrechtse Omgevingswetdag Beperkingengebied Utrechtse Omgevingswetdag Brechje van Densen/José Hobert RWS Midden-Nederland 22 november 2018 – Provincie Utrecht RWS Informatie

Inhoud Wat is het beperkingengebied? Waarom een beperkingengebied? Waar kunnen we het vinden en hoe werkt het? Waar komen we elkaar straks tegen? Verkennen proces rond nieuwe samenwerking - Casus

Wat is het beperkingengebied? Een beperkingengebied is een gebied waar regels gelden. Een beperkingengebiedactiviteit is een activiteit binnen een beperkingengebied. Voorbeelden: Rijk – rijkswaterstaatswerken, rijkswegen, hoofdspoorinfrastructuur… Provincie – lokale spoorweginfra, regionale burgerluchthavens … Gemeente – wegen … Waterschappen – waterkeringen … Dit is een breed verzamelbegrip voor gebieden die in de huidige wetgeving onder verschillende benamingen bekend zijn. Het omvat beperkingengebieden rondom luchthavens en beschermingsstroken rondom bijvoorbeeld spoorwegen, wegen of waterkeringen. Voor al deze gebieden is gemeenschappelijk dat er gebiedsgebonden beperkingen van toepassing zijn op activiteiten van burgers en bedrijven vanwege de aanwezigheid van een werk of object. Het beperkingengebied omvat in veel gevallen ook de locatie waar het werk of object zelf gelegen is. Een ingesteld beperkingengebied kan op drie manieren juridisch doorwerken: door instructieregels voor omgevingsplannen, door direct werkende algemene regels of door een vergunningstelsel voor activiteiten in het beperkingengebied. Aan het begrip «beperkingengebied» is de «beperkingengebiedactiviteit» gekoppeld. Artikel 2.20 – 2.21a Ow => verplichte aanwijzing en begrenzing beperkingengebieden. Bijlage A Begrippen bij de Omgevingswet: beperkingengebied: bij of krachtens de wet aangewezen gebied waar vanwege de aanwezigheid van een werk of object regels gelden over activiteiten die gevolgen hebben of kunnen hebben voor dat werk of object; beperkingengebiedactiviteit: activiteit binnen een beperkingengebied Regels voor activiteiten binnen beperkingengebieden van wegen die in beheer zijn bij gemeenten, provincies en waterschappen kunnen decentraal worden gesteld. P. 151 MvT Ow Verder kan de wijziging in verband met het project ook zien op regels die gelden voor een beperkingengebied, bijvoorbeeld een beperkingengebied langs een gasleiding. P. 178 MvT Ow Het is mogelijk dat in een omgevingsverordening of een waterschapsverordening een beperkingengebied wordt aangewezen en dat daarvoor regels tot beperking van het gebruik worden gesteld. P. 299 MvT Omdat provincies belast zijn met het behoeden van de staat en werking van lokale spoorweginfrastructuur wordt verwacht dat zij in hun omgevings- verordening regels stellen over beperkingengebiedactiviteiten bij lokale spoorwegen. P. 313 MvT Ow Via een instructieregel op grond van artikel 2.24 kan worden geregeld dat de gemeentebesturen aan wie deze taak is gedelegeerd in hun omgevingsplan regels stellen ter bescherming van de staat en werking van de lokale spoorweginfra- structuur, zoals het vastleggen van een beperkingengebied en de daarbij behorende vergunningplicht of algemene regels. P. 418 MvT Ow De beperkingengebieden rond luchthavens worden aangewezen op grond van de Wet luchtvaart en dus niet op grond van dit wetsvoorstel. P. 422 MvT Ow 2.27 Tot slot zal het Rijk instructieregels stellen over het behoeden van de staat en werking van provinciale infrastructuur (lokale spoorweginfrastructuur en openbare wegen in beheer bij de provincie) voor nadelige gevolgen van activiteiten op of rond die infrastructuur. Tot dergelijke regels kan de instelling van beperkingengebieden behoren en het stellen van regels over activiteiten in dergelijke gebieden. P. 431 MvT Ow Er is dan ook voor gekozen om de grondslag voor en regeling van de aanwijzing door middel van een luchthavenindelingsbesluit of luchthavenbesluit van het luchthavengebied en het beperkingengebied behorend bij luchthavens in de Wet luchtvaart te houden. De beperkingen voor de functie en het gebruik van gronden die binnen deze gebieden gaan gelden worden vervolgens via instructie- regels over omgevingsplannen en projectbesluiten op grond van dit wetsvoorstel gegeven. MvT Ow p. 432 Analoog hieraan past de aanwijzing van beperkingengebieden met betrekking tot regionale waterstaatswerken beter bij de waterschapsverordening als bedoeld in artikel 2.5. MvT Ow p.441

Waarom een beperkingengebied? Garanderen van een veilig en doelmatig gebruik van een werk of object nu en in de toekomst. Het behoeden van de staat en werking van de werken en objecten voor nadelige gevolgen van activiteiten. Het doel van zo'n gebied is: het behouden van de functies van het werk/object en het voorkomen van schade. Het doel van het instellen van het beperkingengebied is het garanderen van het veilige en doelmatige gebruik van de hoofdnetwerken en het verzekeren van de instandhouding en het duurzaam functioneren daarvan. Door het stellen van regels aan activiteiten wil de wetgever de stabiliteit, het functioneren en de veiligheid van de netwerken beschermen. Door de gebieden vast te leggen garanderen we dat onze netwerken nu en in de toekomst veilig en doelmatig gebruikt en onderhouden kunnen worden. Het instellen van het beperkingengebied is erop gericht een doelmatig en veilig gebruik, alsook de instandhouding en het functioneren van de infrastructurele objecten (assets) te verzekeren. Het beperkingengebied definieert de begrenzing waarbinnen initiatieven (graven, bouwen, grondwateronttrekking etc.) aan algemene regels onderhevig en/of vergunning plichtig zijn, waarmee voorkomen wordt dat de stabiliteit, het functioneren of de veiligheid van de netwerken wordt aangetast. Het «behoeden van de staat en de werking» moet overigens ruim worden opgevat, zodat ook aan activiteiten in een beperkingengebied die het beheer zouden kunnen bemoeilijken regels kunnen worden gesteld. P. 421 MvT Ow De ligging en begrenzing van de beperkingengebieden worden in een bij de Omgevingswet horende ministeriële regeling geografisch en juridisch verankerd, met kaartbijlagen. De begrenzingen zullen uiteindelijk ook worden opgenomen in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) waarmee digitale publicatie en raadpleging wordt voorzien.

Waar kunnen we het vinden en hoe werkt het? Grenzen beperkingengebieden (Rijk) = Omgevingsregeling (eind 2019) => DSO Grenzen beperkingengebieden (decentrale overheden) => Omgevingsverordening/Waterschapsverordening/Omgevingsplan … Welke regels gelden in het beperkingengebied (Rijk)? Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) Vergunningplicht Meldingsplicht / maatwerkvoorschrift Informatieplicht Zorgplicht Artikel 2.20 t/m 2.21a Omgevingswet – grondslag voor aanwijzing (AMvB) en geografische begrenzing (Ministeriele regeling). De grenzen van de beperkingengebieden staan op digitale kaarten. Deze worden juridisch vastgelegd in de Omgevingsregeling van de Omgevingswet. De kaarten zijn straks voor iedereen beschikbaar in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Op de kaarten worden de regels getoond die gelden voor verschillende activiteiten. Voorbeeld van de casus alvast aanhalen. Vergunningplicht => gebouw op verzorgingsplaats (8.16 Bal) Meldingsplicht => kabels en leidingen (8.19 Bal)

Hoe ziet het eruit? Voorbeeld HWN

Waar komen we elkaar straks tegen? Initiatieven van derden Binnen/buiten beperkingengebied Enkelvoudige en meervoudige activiteiten Omgevingsactiviteit en Wateractiviteit Uitgangspunt: Decentraal, tenzij / Waterschap, tenzij Of en hoe we elkaar straks tegen komen is afhankelijk van verschillende factoren.

Casus - Zonnepanelen op geluidswal langs rijksweg

Toelichting casus De aanvraag ziet op meerdere activiteiten Vergunningplichtige activiteiten o.a. omgevingsplanactiviteit bouwactiviteit beperkingengebiedactiviteit rijksweg Bevoegd gezag: Gemeente Adviesrecht met instemming: RWS Procedure: regulier 8 weken + 4 weken i.v.m. instemming Handhaving: Gemeente + RWS i.v.m. instemming De aanvraag ziet op meerdere activiteiten, de aanvrager mag zelf bepalen (5.7 Ow). Afhankelijk van de locatie/aard/omvang/dimensies zonnepark zijn er verschillende vergunningplichtige activiteiten denkbaar: omgevingsplanactiviteit (5.1 lid 1 onder a Ow) bouwactiviteit (5.1 lid 2 onder a Ow) beperkingengebiedactiviteit weg (5.1 lid 2 onder f onder 1 Ow) Bevoegd gezag: artikel 5.12 lid 2 Ow Adviesrecht met instemming (artikel 16.16 Ow/4.30 Ob) => een voortzetting van de vvgb onder de Wabo => => keuze voorschriften aanleveren / concept-vergunning Procedure => H16 Procedures => regulier 16.62/16.65 Ow jo 10.24 Ob / check coordinatieregeling => 16.7 Ow => volgens mij niet! Handhaving => (artikel 18.2/18.3 Ow) => Bevoegd gezag geheel is tot handhaving van geheel bevoegd, instemmend bevoegd gezag is bevoegd voor het deel waarvoor instemming wordt verleend in geval van samenloop. Hierdoor ontstaan dubbelen handhavingsbevoegdheden. Afstemmen!

Samenwerking Wat wordt er anders in de samenwerking? Wat is er nodig voor samenwerking onder de Omgevingswet? Hoe helpt het beperkingengebied hierbij? Welke informatie hebben jullie nodig? (over het beperkingengebied)