IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Les 4 BEIJUM IN DE TIJD VAN BURGERS EN STOOMMACHINES
Advertisements

Hé jullie daar. Ik wil jullie graag opleiden tot mijn opvolger
Les 4 BEIJUM IN DE TIJD VAN BURGERS EN STOOMMACHINES
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Les 1 BEIJUM IN DE TIJD VAN GRIEKEN EN ROMEINEN
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
LEVENDE OCEANEN Wat weten jullie al over de oceanen? Maak een mindmap en schrijf alles op! In de oceanen leven duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben.
GROENTE EN FRUIT Elke dag eten we groente of fruit. Maar waar komt dit vandaan? Vandaag onderzoek jij waar onze appels en tomaten vandaan komen. Ook ontdek.
Pluspunt Lessuggestie groep 4, blok 4. Vraag 1 10 x 0,33 = 3,30 0,03.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Thema 3 De aarde beweegt. inhoud Doorsnee aarde Hoeveel aardebevingen.
Groep 8 University Microben
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
Welkom! Kom binnen pak je iPad en open Kahoot!
Psalm 139: 1-18 en 23,24 Heer, u weet alles van mij, u kent mij.
Thema 2 blok 1 Op zoek naar voedsel.
Drinkwater Kijk naar de titel. Waarom staat er wéér in de ondertitel?
Digi(bord)boek project <titel project>
Sleutels, codes en aanwijzingen
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Iedereen heeft z’n eigen locker om
10.2 Hoe ontstaan conflicten?
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Het waterspel
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
HOE MAAK JE KLANTEN NIEUWSGIERIG?
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
WAT ZIT ER ONDER EEN IJSBERG?
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
BOUWEN LES: ORKAANHUIS.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
Hoe leer je geschiedenis?
SHOWTIME EARTH ROCKS.
IS ER VOOR ELK PROBLEEM EEN OPLOSSING?
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 4: DAT IS MIJN STOEL.
waar / niet waar HET IS BELANGRIJK OM VEEL GELD TE VERDIENEN
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
ETEN ZE IN HET KOUDSTE DORPJE TER WERELD OOK WEL EENS IJSJES?
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Een rietje moet verboden worden.
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
waar / niet waar EEN GOED VERKOOPPRAATJE IS HET HALVE WERK
KUN JE EEN PRODUCT ALTIJD VERKOPEN?
WELKE BRUG IS BESTAND TEGEN VERSCHUIVINGEN VAN AARDPLATEN?
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
KAN ER EEN FOSSIEL IN DE ACHTERTUIN LIGGEN?
Eens / oneens EEN PRODUCT IS GOED ALS HET DUUR IS
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 5: DAT IS MIJN STOEL.
RIJDEN WE OVER 100 JAAR OOK NOG IN
IS ER IN DUCKSTAD OOK WEL EENS IEMAND WATERDAMP?
waar / niet waar EEN PRODUCT IS VOOR JE KLANT EEN CADEAUTJE
WANNEER VERANDERT WATER IN WATERDAMP?
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
SO bespreken: wat was moeilijk?
Transcript van de presentatie:

IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK

Marianentrog Leven in de diepzee OPDRACHT: Bekijk de foto’s en het filmpje. Bedenk een vraag over de diepzee en zoek het antwoord op. Welke zoekwoorden gebruik je? LES 7 : DIEPSTE PLEK

LEERDOEL: Aan de hand van uitersten worden kinderen nieuwsgierig gemaakt. In deze les: het water en de diepste plek op aarde. Kinderen leren zoektermen te gebruiken passend bij hun vraag. LESOPBOUW: Wordt samen nieuwsgierig naar het water en de diepste plek op Aarde. Start met het bekijken van de verdeling water en land. Roep hierbij vragen op en noem begrippen als zoet en zout water. Ga vervolgens op zoek naar de diepste plek in zee. Laat de kinderen bij het onderzoeken van hun eigen vraag eventueel weer gebruik maken van het hulpschema eigen onderzoeksvraag. 1 VOOR DE LEERKRACHT – LES 7: DIEPSTE PLEK PLUSJEKLAS.NL

PLUS JE LES: UITBREIDINGSKANSEN: Gebruik een echte wereldbol en/of Google Earth om naar de verdeling water/land te kijken. Voer een gesprek over water. Stel vragen als: Hoeveel water is er op de wereld? Wat is het verschil tussen zoet en zout water? Hoe diep is de diepste zee? Hoe ziet het er daar uit? Hoe is de marianen trog eigenlijk ontstaan? Bij de vraag “hoe ontstaat een trog?” kan dit filmpje bekeken worden over hoe bergen ontstaan. Het antwoord op de vraag wordt niet gegeven, maar hierover kan wel het gesprek met de kinderen worden gevoerd: ontstaat een trog op dezelfde manier als een berg? Waarom denk je van wel/niet? UITBREIDINGSKANSEN: Deze les kan goed gecombineerd worden met Groepsles 2 Creatief denken: nieuw diepzeedier ontdekt! 2 VOOR DE LEERKRACHT – LES 7: DIEPSTE PLEK PLUSJEKLAS.NL

ZOEKTERMEN: marianen trog ontstaan trog ontstaan bergen BRONNEN: Nieuw diepzeedier ontdekt https://www.hln.be/wetenschap-planeet/dieren/wetenschappers-ontdekken-magische-kwal-in-marianentrog~aae2007a/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F https://maken.wikiwijs.nl/106301/Gebergten_en_gebergtevorming#!page-3546576 3 VOOR DE LEERKRACHT – LES 7: DIEPSTE PLEK PLUSJEKLAS.NL