Zorg bij impact van agressie-incidenten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Begrijpen we elkaar? Communicatie en samenwerking tussen de persoon met NAH, familieleden / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Advertisements

Onze kernwaarden.
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Trefdag Suggnomé Thema "binnenbrengen van daderperspectief bij het slachtoffer en binnenbrengen van het slachtofferperspectief bij de dader“ -21 november.
Gevolgen van partnergeweld op kinderen en jongeren
Ouders en Kinderen Centraal
Technieken 3: de-escaleren
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Hogescholen in Dialoog
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Het piekeren de baas Daisy Alsemgeest.
Verandering & Weerstand
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
De theorie van de dramadriehoek
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
MVO en analyse van dilemma’s
Opvoeden van drukke kinderen
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
loopbaanplanning / stuurmanskunst
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Opvoedingsondersteuning
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
DE KRACHT VAN WEERSTAND als invalshoek voor het creeren van draagvlak Wie zelf geïnspireerd is en daarin anderen laat delen met oog voor hun behoeften.
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Trefdag DVC Vrijdag 23 mei 2014.
Collega’s voor Collega’s
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Amyloïdose: meer dan een diagnose!
BOT Bedrijfs Opvang Team
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Omgaan met de gevolgen van trombose
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
1 Handleiding voor een workshop rond ethische dilemma’s Johan Vanmarcke – RC Diksmuide-Westkust.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Mentale kracht? Omgaan met fouten Omgaan met druk Blijven vechten in verloren positie Omgaan met vermoeidheid Doorzettingsvermogen Omgaan met vernederingen.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Hoe pedagogisch handelen?
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Victimologie: Over slachtoffers en slachtofferschap
Het loopbaangesprek.
Sterker communiceren = relaties versterken
BB - Theorie Donderdag 10 november.
Volksuniversiteit Zwolle
richtlijnen bij het betrappen van een winkeldief
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Methodieken Les 4 “methodiek voor wijkgericht werken en crisisinterventies” Thema 10.3 en 10.4.
BOM-model PV 25/03/2014.
Dementie Nabij zijn.
Onze school is een KiVa-school!.
Omgaan met agressie in de gezondheidszorg.
5 valkuilen & Tips.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Herstellend handelen – hergo introductie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Zorg bij impact van agressie-incidenten.

= = wat je doet AGRESSIE FEITEN IMPACT wat agressie bij agressie met jou doet

HERSTEL IS STEEDS NODIG na elk agressie-incident EN naar elke betrokken partij

IMPACT VAN AGRESSIE – INCIDENTEN op betrokkenen Normale gevoelens op grensoverschrijdend gedrag!

IMPACT VAN CONFLICTEN/INCIDENTEN mogelijke gevoelens bij incidenten: onzekerheid frustratie ergernis teleurstelling spanning vermoeidheid ontgoocheling verbazing irritatie ongemakkelijkheid verwarring ongeduld mogelijke behoeften bij deze gevoelens: bevestiging erkenning waardering geruststelling respect acceptatie ondersteuning veiligheid zekerheid begrip stabiliteit structuur IMPACT VAN CONFLICTEN/INCIDENTEN

IMPACT = onaangenaam … schokkend … tot traumatisch

Onaangename, nare gebeurtenissen Schokkende, ingrijpende gebeurtenissen Traumatische gebeurtenissen Onmiddellijk Pro-actief EMOTIONELE ZORG VOOR SLACHTOFFER veiligheid nabijheid fysieke en emotionele zorg luisterend oor IMPACT vraagt een systematische en gestructureerde aanpak via: teambesprekingen individuele ondersteuning AFWIKKELING VAN HET INCIDENT actie naar ‘agressor’ dienstwissel? verwittigen en informeren? verzekering? arts? vervoer? andere acties ? doorlopen van verschillende fases

WAT TE DOEN na een ingrijpende tot traumatische gebeurtenis: veiligheid herstellen fysieke of emotionele verzorging ondersteunen en steun mobiliseren informeren over gevoelens en gevolgen contact houden Wat het meest helpt inzake impact is een ‘luisterend oor’, iemand die nabij is en die wil verstaan wat je op dat moment doormaakt.

HOE LUISTEREN? Wat wel? Met aandacht volledig bij de ander In stilte luisteren Helemaal aanwezig zijn De intentie van volgen (eigen agenda droppen) Vragen naar gevoelens en behoeften van de betrokkene Bewust van eigen gedachtes, gevoelens en behoeften Wat niet? Advies geven Relativeren Vergelijken Interpreteren, oordelen Analyseren, ondervragen Corrigeren Verontschuldigen, uitleg geven Met je eigen ervaring komen

Een herstelgesprek voeren: Communiceer vanuit je hart, dat schept o.a. veiligheid en vertrouwen Wees aanwezig in het hier en nu De ander is de graadmeter wat betreft gevoelens Ondersteun de ander om de behoeften achter het conflict te vinden Hou je bij de waarneming en ga niet oordelen of veroordelen (doe je jas uit) Laat de verantwoordelijkheid voor het vinden van oplossingen bij de ander

Alles over de programma’s op maat? info@impulsvorming.be www.impulsvorming.be