Michiel Costers FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu - BAPCOC SPF Santé publique, Sécurité de la chaîne alimentaire et Environnement – BAPCOC
Nationale campagnes handhygiëne
Campagnes Drie nationale campagnes met vrijwil-lige deelname van de ziekenhuizen gefinancierd door de overheid Timing 1e campagne van 15/2 tot 15/3/2005 2e campagne van 15/11 tot 15/12/2006 3e campagne van 19/1 tot 13/2/2009
Deelname 1e camp. 2e camp. 3e camp. Acute ZKH 96.5% 97% Chronische ZKH 61% 73% Psychiatr. ZKH NVT 63% 69%
Sensibilisatie Multimodale sensibilisatie in de ziekenhuizen van alle gezondheids-werkers met patiëntencontact en gehospitaliseerde patiënten … … met verschuivende focus en evolutie van het campagnemateriaal.
Eerste campagne Enkel aandacht voor naleving handhygiëne Materiaal: affiches, folders voor patienten en gezondheidswerkers, bevraging van gezondheidswerkers, ppt-presentaties voor vorming gezondheidswerkers en infokiosk, pins
Tweede campagne Aandacht voor indicaties, correcte techniek en gebruik hand-alcohol Materiaal: affiches, folders voor patienten, ppt-presentaties voor vorming gezondheidswerkers en infokiosk, webbased quiz, badge-houders
Derde campagne Aandacht voor rationale, juwelen, uurwerken en nagels en handschoenen Materiaal: affiches, folders voor patienten en artsen, ppt-presentaties voor vorming gezondheidswerkers, webbased quiz, bladwijzer
Evaluatie Evaluatie van de impact aan de hand van procesindicatoren: - naleving van de indicaties voor handhygiëne (directe observatie); - gebruik (%) en verbruik (volume) van handalcohol; - optioneel: naleving van de basisvereisten (directe observatie)
Uitdagingen Campagnes in andere zorginstellingen Streven naar nog betere resultaten - plafond post-campagnes - lagere compliance bij indicaties vóór contact - lagere compliance bij artsen
Informatie op website FOD www.hicplatform.be