WAT ZIT ER ONDER EEN IJSBERG?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Waar haal je je informatie vandaan? Herinnering of Constructie?
Opkomen voor jezelf.
HGW en gesprekken met leerlingen
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Het bos van Nieuw Wulven
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
Les 1 – Jij en de media Vertel:
Les 1. Boeven in beeld Haha ah. Doelen Na deze les: kunnen jullie uitleggen hoe, als we naar een filmpje kijken, onze indrukken wordt beïnvloed door kleur,
Codekloppers Leren coderen. WAT GAAN WE DOEN? 4 oefen opdrachten 1 eindopdracht.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Les natuur en techniek, maandag en dinsdag groep 5 en 6
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Wow ~Donald Duck ~ spreekbeurt.
SLB2 Bijeenkomst 3. Agenda Terugblik op BT2 Voorbereiding Studentpanel Vooruitblik op BT3: studiegids, toetsrooster Diversiteit.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Communicatie 7e les.
Rineke Dijkstra, strandportretten (1992 – 1994)
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Natuurles groep 4 deel I Champignons in de klas.
Loopbaan en burgerschap les 3
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
HOE MAAK JE KLANTEN NIEUWSGIERIG?
Ik kies bewust Films Les 1 Groep 3-4. Ik kies bewust Films Les 1 Groep 3-4.
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
BOUWEN LES: ORKAANHUIS.
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
Social media Wat deel je wel en niet?.
SHOWTIME EARTH ROCKS.
IS ER VOOR ELK PROBLEEM EEN OPLOSSING?
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 4: DAT IS MIJN STOEL.
waar / niet waar HET IS BELANGRIJK OM VEEL GELD TE VERDIENEN
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
ETEN ZE IN HET KOUDSTE DORPJE TER WERELD OOK WEL EENS IJSJES?
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Een rietje moet verboden worden.
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
waar / niet waar EEN GOED VERKOOPPRAATJE IS HET HALVE WERK
KUN JE EEN PRODUCT ALTIJD VERKOPEN?
WELKE BRUG IS BESTAND TEGEN VERSCHUIVINGEN VAN AARDPLATEN?
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
KAN ER EEN FOSSIEL IN DE ACHTERTUIN LIGGEN?
Eens / oneens EEN PRODUCT IS GOED ALS HET DUUR IS
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
ADL Les 1.
De Geo 2 – Vmbo-T/Havo Hoofdstuk 3 – §3: Rivieren van ijs Eline Lems
Kritiek geven en krijgen
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 5: DAT IS MIJN STOEL.
RIJDEN WE OVER 100 JAAR OOK NOG IN
IS ER IN DUCKSTAD OOK WEL EENS IEMAND WATERDAMP?
waar / niet waar EEN PRODUCT IS VOOR JE KLANT EEN CADEAUTJE
WANNEER VERANDERT WATER IN WATERDAMP?
Let op: probeer waar te nemen zonder oordeel, want je weet niet waarom die ander doet wat hij/zij doet! Zie als voorbeeld dit filmpje:
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Voorbeeld. Tijdens een SLB les heb ik mijn netwerk in kaart gebracht. Ik kwam er achter dat mijn netwerk niet zo heel groot is. Als ik kijk naar welke.
Transcript van de presentatie:

WAT ZIT ER ONDER EEN IJSBERG? LES 8: DONALD EN DE IJSBERG

LES 8: DONALD EN DE IJSBERG ➧ filmpje Donald Duck OPDRACHT: Bekijk het filmpje van Donald Duck en Katrien. Vul het werkblad -de ijsberg- in over Donald en Katrien. LES 8: DONALD EN DE IJSBERG

1 VOOR DE LEERKRACHT – LES 8: DONALD EN DE IJSBERG PLUSJEKLAS.NL LEERDOEL: Vaak zit er vanalles verborgen achter het gedrag dat je bij iemand ziet. De kinderen leren dat er een verschil is tussen wat je aan iemand ziet (zichtbaar) en wat diegene denkt, voelt, weet en wat de aanleiding is van het gedrag (onzichtbaar). LESOPBOUW: Je laat de kinderen het filmpje zien waarin Donald heel boos wordt. Laat de kinderen het werkblad van de ijsberg invullen. Boven de zeespiegel schrijf je wat je ziet. Onder de zeespiegel schrijf je wat Donald denkt, weet en voelt en wat de aanleiding is van zijn gedrag. 1 VOOR DE LEERKRACHT – LES 8: DONALD EN DE IJSBERG PLUSJEKLAS.NL

2 VOOR DE LEERKRACHT – LES 8: DONALD EN DE IJSBERG PLUSJEKLAS.NL PLUS JE LES: Je kan hardop meedenken door te vertellen wat jij ziet bij Donald als hij zich niet fijn voelt. Dit kan gaan over lichaamshouding, de kleur van zijn hoofd, wat hij zegt of roept en wat hij doet. Ga daarna over naar het deel van de ijsberg dat onder de zeespiegel zit. Benoem dat dit deel veel groter is. Vertel dat je zelf ook niet zeker kan weten wat Donald, voelt, denkt, weet en wat de aanleiding is van zijn gedrag. Je kan je wel proberen in te leven in hem en dan invullen wat je denkt dat er in het onzichtbare deel van de ijsberg zit. UITBREIDINGSKANSEN: Laat de kinderen ook de ijsberg van Katrien invullen, aangezien zij in het filmpje ook heel boos wordt. Bij haar zit er misschien wel iets anders onder de ijsberg. Laat de kinderen met elkaar delen wat ze hebben opgeschreven. Voer daar samen een gesprek over. Benoem dat Donald in het filmpje een cursus volgt om zijn woede te reguleren. Hij wil er iets aan doen omdat hij er last van heeft. Voer een gesprek over waarom Donald dat wil. 2 VOOR DE LEERKRACHT – LES 8: DONALD EN DE IJSBERG PLUSJEKLAS.NL

3 VOOR DE LEERKRACHT – LES 8: DONALD EN DE IJSBERG PLUSJEKLAS.NL ZOEKTERMEN: rots en water ijsberg BRONNEN: https://www.youtube.com/watch?v=ingIm4PzZuA (verhaaltje van Donald Duck) WERKBLAD: werkblad bijlage Wjb8 DONALD DUCK EN DE IJSBERG 3 VOOR DE LEERKRACHT – LES 8: DONALD EN DE IJSBERG PLUSJEKLAS.NL