PraktijkLeren Operatie Kamer PraktijkLeren Operatie Kamer PL Fontys Hogeschool Mens & Gezondheid VOPL OK A (deel 1) 2018-2019 DOCENTCONTACTPERSOON/DOCENT PRAKTIJKLEREN Hans Peters, Conchita Prince, Dianne Kerstens, Marie-Anne Vermeulen & Josje Witkamp Docent Contactpersonen (DCP) Telefoon en email: Hans: 06 22791764 h.peters-ad@fontys.nl Conchita: 0614617712 c.prince@fontys.nl Dianne: 0618596109 d.kerstens@fontys.nl Marie-Anne:0618592652 marieanne.vermeulen@fontys.nl Josje: 0683971574 j.witkamp@fontys.nl
Betrokkenen: JIJ en…. Werkbegeleider: bewaakt en ondersteunt het leerproces, signaleert problemen, biedt een veilig leerklimaat en voert beoordeling uit. Praktijkopleider/ afdelingshoofd: afhankelijk van de kaders van de instelling, onderhoudt zowel contact met student, docent praktijkleren en werkbegeleiders en analyseert waar (extra) ondersteuning nodig is. Docent praktijkleren of lecturer practitioner: onderhoudt contact, bezoekt minimaal 1 x de instelling, bewaakt leerproces op afstand, geeft extra ondersteuning, beoordeelt en verwijst door. SLB’er: op de hoogte van leerproces/ beoordeling Studentenconsulent: per persoon afhankelijk, eventuele doorverwijzing bij knelpunten tijdens de stage.
Programma Deel 1: Korte voorstelronde Deel 2: Praktische zaken Deel 3: Stagewerkplan Deel 4: Portfolio (bewijslast) tijdens het leren in de praktijk Deel 5: Vragen & Afsluiting
Voorbereiding op Praktijkleren (VOPL) PL 1 VOPL 0 (E-clip) - PL perioden en stageplaatsen - Onderwijs tijdens PL - Betrokkenen bij PL - CANMEDSROLLEN, portfolio, stagewerkplan - Voorbereiding op PL - Praktische zaken VOPL 1 (vooraf) - Kennismaken - Verwachtingen t.a.v. PL bespreken - Uitleg PL/ handleidingen - Uitleg portfolio - Stagewerkplan (SWP) VOPL 2 (week 2) - Ervaringen uitwisselen - SWP bespreken - Uitleg bewijslast en beoordelen PL DCP’er & stagestudenten Docent LLL Lesgroep
Deel 1: KORTE voorstelronde
Voorstelronde Stel jezelf voor (max. 1 minuut): Wie ben je? Woonplaats? Leeftijd? Hobby’s/vrije tijd? Welke instelling ga je stage lopen?
Deel 2: Uitleg Praktijkleren praktische zaken en verwachtingen: zie e-clip
Handleidingen Zie www.stagepleinzorg.nl / hbo / verpleegkunde / praktijkleren / handleidingen & formulieren ACTIE: Handleidingen goed bestuderen!
Duur stage Pratijkleren 1: Stage duurt 8 weken Totaal aantal uur per stage: 224 uur Komt neer op 8 weken van gemiddeld 28 uur (of anders ingedeeld) Daarnaast een onderwijsdag en veel zelfstudie Vakanties en vrije dagen in overleg (niet automatisch vrij) Alleen verplicht vrij voor toetsen (VGT altijd op woensdag) Lessen etc. vallen niet in stagetijd ACTIE: Meteen vrij vragen voor toetsen/persoonlijke dagen!
Andere stageplekken verpleegkunde Reguliere stageplaats verpleegkundestudenten en (PL2 voor jullie): ‘Normale’ afdeling of team (GGZ, MGZ, AGZ, VGZ) Leerafdeling: Vaak meerdere studenten, verschillende leerjaren Leren zorgverlenen is de kern Zorg Innovatiecentrum (ZIC) of Zorg Innovatienetwerk (ZIN): Vaak grotere aantallen studenten, verschillende leerjaren Naast zorg zijn leren, opleiden en innoveren speerpunten op de afdeling. Vaak vindt er praktijkgericht onderzoek plaats, met als doel de kwaliteit van zorg te verbeteren.
Stagerouting technische stroom 1e jaar: 8 weken stage op de OK. 2e jaar: half jaar verpleegstage (AGZ/ GGZ/MGZ of VGZ). 3e en 4e jaar: duaal werken/ leren & minor. Zie www.stagepleinzorg.nl
Onderwijsdag maandag of woensdag Doel: verbinding tussen theorie en praktijk Structuur: Gemiddeld 28 uur praktijkleren per week werken op de werkvloer 8 uur per week onderwijsactiviteiten: lessen en docent-onafhankelijke studieopdrachten 4 uur per week kan de student naar eigen inzicht besteden aan zelfstudie en verdieping Inhoud: PLG en LLL: casuïstiekbesprekingen, theoretische verdiepingen, opdrachten, etc. Generiek onderwijs: Methodisch werken / VERPLEEGPLAN Leven Lang Leren: reflecteren/ intervisie AZT of OZT-lessen
Jij als student: verwachtingen…. Proactieve leerhouding en zelf de regie nemen voor je leerproces: Bij stagnatie: zelf initiatief dit te bespreken Gedegen voorbereiding en vooraf en tijdens stage jezelf verdiepen in OK Je bent zelf op de hoogte van eisen vanuit school en informeert zelf het werkveld hierover Je houdt je aan gedragsregels binnen de organisatie en komt afspraken na Vraag hulp om de beroepscompetenties te kunnen herkennen aan de praktijk- of werkbegeleiders en medestudenten Acties: Voorbereiden door handleidingen & protocollen goed door te lezen en vraag hulp als je er niet uitkomt bij je docent, medestudenten of de praktijk. Alle handelingen die je gaat verrichten of gaat zien worden gedaan aan de hand van protocollen! Die kun je op iedere stageplek vinden. Proactieve leerhouding (plannen, bewijslast verzamelen en sturen, werkveld informeren) en zelf de regie nemen voor je leerproces: zelfsturend zijn, leerdoelen aangeven, feedback vragen & reflecteren op je handelen Bij stagnatie: zelf initiatief nemen tot gesprekken met DCP’er en werkvelddeskundige/praktijkopleider Gedegen voorbereiding en vooraf en tijdens stage jezelf verdiepen (dit is dus al begonnen). Denk aan: veelvoorkomende operatieve ingrepen en ziektebeelden, profiel van het operatiekamercomplex, verpleegkundige diagnoses, etc. Je bent zelf op de hoogte van eisen die vanuit school gesteld worden (stagewerkplan, portfolio, te behalen competenties, hoe het beoordelen gaat, etc.) en informeert het werkveld hierover Je houdt je aan gedragsregels binnen de organisatie en komt afspraken na Acties: Voorbereiden door handleidingen & protocollen goed door te lezen Juiste informatie (direct) verstrekken aan je begeleiders
Boventalligheid PL1 OK Boventalligheid Boventallig = niet in de formatie ingepland Bespreek je eigen leerproces, geef grenzen aan
Gesprekkencyclus Introductiegesprek: kennismaking, verwachtingen uitspreken, informatie uitwisselen, formaliteiten en afspraken m.b.t. inwerken maken. Hierna volgt de introductieperiode. Voortgangsgesprek(ken): bij vragen/ onduidelijkheden is het belangrijk om in gesprek te gaan met je werkbegeleiders/ praktijkopleider en misschien je DCP’er. En dit vastleggen in een verslag van het gesprek. Stagewerkplan bespreken (voorafgaand sturen) en vastleggen. evaluatie, reflectie, voortgang. Eindbeoordelingsgesprek: Maak een datumprikker aan: datumprikker.nl Eigen verantwoordelijkheid voor het plannen van gesprekken! Begin hier op tijd mee. per rol schrijft je een pleidooi. Er wordt gekeken in welke mate de competenties worden beheerst. Verwacht: kritische vragen, hoor- en wederhoor, feedback. Acties! Notulen van elk gesprek: in portfolio hangen (‘gespreksverslagen’)!
Overige zaken Zie handleiding praktijkleren bijvoorbeeld t.a.v.: Afwezigheid t.g.v. ziekte: afmelden bij docent praktijkleren (DCP of LP) en volgens procedure op de stageplaats Belofte tot geheimhouding: geldt ook voor stagiaires en zeker op de OK! Bijzonder verlof Reistijd Etc.
Deel 3: Stagewerkplan (voorbeeld)
CanMeds-rollen Zie CanMEDS-rollen praktijkleren 1 op www.stagepleinzorg.nl Rol: Rolbeschrijving voor de rol van zorgverlener Competentie: het gedrag dat je uiteindelijk (PL4/ Verpleegkundige) moet laten zien Gedragscriteria: het gedrag dat je in deze stage moet laten zien moet je nog ‘vertalen’ naar eigen praktijk (bespreken we zo bij SWP)
Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) Bij Leven Lang Leren ben je bezig geweest met het Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) Je hebt inzicht in je sterke en zwakke punten en je persoonlijke leerdoelen Deze heb je ook geformuleerd tijdens de LLL2 De CanMEDS-rollen en het POP vormen de basis voor je leerdoelen in je stagewerkplan (SWP)
Het stagewerkplan (SWP) SWP = document om stage richting te geven. Hierin ‘vertaal’ je de indicatoren tot doelen. In een doel komen vaak meerdere gedragsindicatoren terug. In de VOPL handleiding staat een checklist SWP. Algemene gedeelte Belangrijk dat aandachtspunten (zie POP) beschreven zijn, zodat begeleiders daar rekening mee kunnen houden.
Het stagewerkplan (SWP) Loop de checklist gewoon na. Zorg dat verwachtingen duidelijk zijn. Hoe concreter, hoe makkelijker voor beide partijen. Eindsituatie (bij PL 2 t/m 4) geeft aan welk niveau de stage is behaald.
Het stagewerkplan (SWP) Dit is het essentiële gedeelte van het SWP: uitwerken van leerdoelen. De gedragsindicatoren (de kleine stukjes die je moet aantonen) kun je niet los zien. Bijv. als je bezig bent met ondersteunen bij de basiszorg (rol: zorgverlener) ben je waarschijnlijk ook met de zorgverlener aan het communiceren (rol: communicator).
Welke zie je hierin terug? Voorbeeld(en) Leerdoel: “In 12 weken leer ik om zorg te verlenen aan 4 laag complexe operatiepatiënten , rekening houdend met hun ziektebeeld en de operatieve ingreep, volgens het protocol en de visie van het operatieteam.” Leeractiviteiten: 1) Literatuur zoeken over ziektebeelden in betrouwbare bronnen en laten horen en zien dat ik dit kan toepassen 2. Communiceren met de operatiepatiënten en naasten/begeleiders en dit evalueren en verbeteren 3. Protocollen opzoeken van veelvoorkomende verpleegtechnische handelingen en deze gebruiken Rollen, competenties & gedragscriteria Met dit leerdoel toon je meerdere rollen, competenties en criteria aan. Kijk eens naar de CanMEDS-rollen bij PL1. Welke zie je hierin terug?
Help de praktijk met het portfolio! Deel 4: Portfolio het begeleidings- en beoordelingsinstrument waarmee de student inzichtelijk maakt in welke mate hij competent is (net zoals voor LLL) Acties! JIJ GEEFT DCP én begeleider(s) toegang via de instructie (link) in handleiding PL (= naam/ e-mail werkbegeleiders doorgeven op éérste stagedag: zij krijgen inlogcode en instructie) Help de praktijk met het portfolio!
Portfolio Wat komt er in het portfolio? Stagewerkplan Bewijsmateriaal (producten LLL, producten onderwijs en bewijslast uit de praktijk zoals bijv. reflectieverslagen) incl. feedback Gespreksverslagen (van elk ‘officieel’ gesprek) Pleidooi voor de eindbeoordeling; waarom de CanMEDS- rollen wel of niet behaald zijn en waarmee je dat aan kan tonen.
Portfolio
Portfolio Acties! Elke dag of week een leerdoel aangeven + evalueren (op basis van je SWP). Kijk hiervoor bij je leerdoelen en leeractiviteiten in het SWP. Bewijs verzamelen vanaf start stage: Logboek Verslagen Producten Opdrachten (bijv. medicijnopdracht) Reflectieverslagen
Deel 5: Vragen & Afsluiting
Vooruitblik VOPL2 Inhoud: Ervaringen uitwisselen SWP bespreken (is dan AF!) en feedback vragen Uitleg over beoordelen Voorbereiding: SWP verder concretiseren en meebrengen Meenemen competentiekaarten Bestuderen informatie over het portfolio en het beoordelen van PL in de handleiding PL
Vragen? Vragenrondje: welke vragen leven er nog?
Acties! Genieten! Vrij vragen voor toetsen/ persoonlijke dagen Handleidingen bestuderen & juiste informatie aan je begeleiders geven Z.s.m. gesprekken plannen & gespreksverslagen maken van elk gesprek (in portfolio hangen) SWP afmaken Elke dag een leerdoel aangeven + evalueren Vanaf dag één bewijs verzamelen (logboek bijhouden) Stagedag 1: gegevens begeleiders volgens instructie doorgeven zodat deze toegang heeft tot je portfolio Formulier ‘gegevens student’ (VOPL handleiding) z.s.m. volledig invullen en opsturen naar DCP’er of LP’er DCP-er toegang geven tot je portfolio voor de stage start in februari 2019 En Genieten!
Bedankt! Bedankt voor jullie aandacht Geef het vooral aan als er iets is, stel vragen! Geniet van de stage & veel succes gewenst!