#KrachtVanDiversiteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Nederlandse Rode Kruis
Advertisements

over het Vaderhart van God.
Een andere kijk op racisme: ‘witte privileges’ zichtbaar maken en in vraag stellen Diny Van Beylen & Sara S’Jegers (NextGenderation)
Grammar Chapter 1-G3 Vragen.
ONTMOETING ZET JE OP WEG OKTOBERCAMPAGNE 2012 ontmoeting  dialoog  solidariteit.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Hst 4: De wereld indelen.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Gender & seksuele diversiteit op school Op een cultuurgevoelige manier aan de slag gaan met het thema ‘relaties & seksualiteit’ Shaireen Aftab Stafmedewerker.
Do’s and Don’ts presentaties
Levensvragen Over geluk…..
Een sociale weg naar gemengd onderwijs
H9 Giftige gassen en ploffende bommen§9.6 Genocide als gevolg van racisme en discriminatie Who dunnit?
Racisme Tom Demeestere.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Hoofdstuk 3 Cultuur.
Nieuw nationalisme in Nederland
Grammar Chapter 3 – G1 If en When.
‘Geef uw team vleugels’
Door Annelien De Clercq
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Open de wereld themadag FODOK en JC
Inleiding politieke stromingen
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Kom hoger #1. Jozua Terwijl zij nu voor Israel vluchtten en zij juist op de helling van Bet- choron waren, wierp de HERE uit de hemel grote stenen.
SOCIALE STRATIFICATIE
Docent: Anco R.O. Ringeling
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
THE FOLLOWING IS A CHINESE GOOD LUCK TANTRA TOTEM. U zal er wellicht niets van geloven, maar toch…! Lees dit alles een keer, misschien kan u er nog iets.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
WHY ME LORD WAAROM IK HEER. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Omgaan met racisme voor jeugdwerkers Congres Uit De Marge.
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
SCHEPPING EN VERWONDERING. De Bijbel begint met te vertellen wie God is en wat de verhouding tussen de schepping en Hem is. Hij is de Schepper die Zijn.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Kort doopformulier voor de kinderdoop
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
LOB zeven stappen naar succes
God's Familie... How to Live? Love, Grace! Have FUN!
Hoeveel kerken in deze plaats…
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Dictionary Skills!?.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Alliantie GenderDiversiteit
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
Diversiteit en integratie
E-learning, E-health & Domotica
Verlangen naar God Longing for God
Sociologische paradigma’s
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Vandaag is het Goede Vrijdag, we vieren dan als christenen dat ca
NATIE: IDEOLOGIE EN WERKELIJKHEID
Internationaal I Cultuur zit in je.
Wat zou het mooi zijn! Als er een plek zou zijn, waar:
Racisme Stap 2.
De basisschool in de samenleving van NU!
Avondmaalsformulier Gemeente van onze Heer Jezus Christus, We zijn hier bij elkaar gekomen om het Avondmaal te vieren. Onze Heer heeft deze maaltijd ingesteld.
Workshop 6: op welke thema’s focussen we?
Empty handed here I come,
Smart grids Een filosofische verkenning naar de elektrische infrastructuur van de duurzame samenleving Dr. Maarten J. Verkerk.
Transcript van de presentatie:

#KrachtVanDiversiteit Sabrine ingabire

DEEL I. Woordkeuzes en definities

RACISME Sociologische definitie vooroordeel + institutionele/structurele macht ‘Reverse racism’ bestaat niet

‘BLANK’ Emma-Lee Amponsah en Hannelore Van Bavel: “Witheid is de norm, niet omwille van haar neutraliteit, maar omdat witheid door middel van het koloniale project werd opgedrongen aan de hele wereld. Witte mensen die vandaag leven treffen uiteraard geen schuld aan dat koloniale project. Maar de effecten van kolonialisme leven verder in onze huidige samenleving in de manieren waarop men denkt en spreekt over 'het onbevlekte Zelf' tegenover 'de gekleurde Ander'.”

De juiste woorden gebruiken – geen koloniale of onderdrukkende termen –, zorgt er dus voor dat kinderen en jongeren weten dat ze in die ruimte welkom zijn omdat men expliciet de moeite heeft gedaan om hen veilig te doen voelen.

WHITE SUPREMACY 3 definities: het racistisch geloof dat witte mensen een 'superieure ras' zijn, dat wortels heeft in wetenschappelijk racisme (het pseudowetenschappelijk geloof dat er biologische redenen zijn waarom witte mensen superieur zijn) dat erg aanwezig was in het Verlichtingsdenken dit heeft geleid tot: kolonisatie, slavernij, segregatie een politieke ideologie die een systeem voortzet en behoudt waardoor witte mensen op sociaal, politiek, historisch en institutioneel vlak de dominante etnische groep zijn en blijven Op academisch vlak en intersectioneel vlak, is white supremacy een politiek of socio- economisch systeem te beschrijven waarin witte mensen een structureel privilege hebben op andere etnische groepen

PRIVILEGES

INTERSECTIONALITEIT “Ik geloof dat mensen door verschillende factoren onderdrukt kunnen worden (bijvoorbeeld: etniciteit, socio-economische achtergrond, geaardheid, beperking…) en dat die factoren niet van elkaar te onderscheiden zijn.” Onderdrukkingsmechanismen kruisen elkaar dus en vormen een hele nieuwe onderdrukkingsvorm die eigen is aan die kruising “Of ze het nu zo zien of niet, mensen zijn wel degelijk een optelsom van hun verschillende ‘lagen’ in de maatschappij, van hun ‘onderdrukkingen’ en privileges. Ik geloof juist daarom dat het mogelijk is om verbintenis te vinden: een zwarte moslima kan heel veel gemeen hebben met een witte christelijke man als ze allebei uit de lagere klasse komen, of dezelfde beperking hebben, of aseksueel zijn. Door je positie te bekennen, kan je elkaar weer terugvinden in de ‘lagen’ die je gemeenschappelijk hebt.”

DEEL II. BONDGENOOTSCHAP EN INCLUSIVITEIT

Bondgenootschap is een wisselwerking, het is elkaar helpen. Audre Lorde: ‘I am not free while any woman is unfree, even when her shackles are very different from my own.’ De strijd naar gelijkheid is een gezamenlijke strijd Wanneer je je in een bepaalde machtspositie bevindt omwille van een privilege, heb je een morele verplichting om diegenen te helpen die dat privilege niet hebben Als machtshebber draag je de last om de minder geprivilegieerde persoon naar je toe te trekken, en niet omgekeerd.

Angela Davis: “In a racist society it is not enough to be non- racist, we must be anti-racist.” Desmond Tutu: “If you are neutral in a situation of oppression, you have chosen the side of the oppressor.” Door niets te doen, bevorder je sociale ongelijkheid door die in stand te houden.

STAP 1: jezelf en je organisatie deconstrueren en dekoloniseren STAP 2: ervoor zorgen dat je organisatie de multiculturele en diverse samenleving weerspiegelt STAP 3: Naar jongeren stappen om de struikelblokken weg te werken

Gloria Wekker: ‘Als je je daardoor schuldig gaat voelen, moet je je afvragen: wat ga ik daarmee doen? Wat is de volgende stap? Denk daar eens over na, in plaats van vast te zitten in die schuld’