Digitale geletterdheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Maar…. hoe hou je het leuk??
Mediawijsheid.
Internet OBS de Klimop Mediawijsheid. Mediawijsheid staat voor ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch.
Mediaopvoeding.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
Sociale media op school
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Alfons ten Brummelhuis
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
Programmeren Spreekbeurt Joris.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
Programmeren, computational thinking en 21e eeuwse vaardigheden
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
John Hanswijk Theater Paars | 29 januari 2015 Mediawijs met Digiveiligheid en Social Media (VO & MBO)
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Netwerken 1 Enigma Netwerken paragraaf 1, 2 en 3.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
1. Stap 1 Samenstellen portfolio 2. Stap 2 Samenstellen netwerk 3. Stap 3 Social Media selecteren 4. Stap 4 Aanmaken profielen 5. Stap 5 Optimaliseren.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Handboek Mediawijsheid & Social Media
De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027
Programmeren met kinderen
Psychomotorische taxonomie
Programmeren met kinderen
Presentatie EduCheck SOML
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Handboek Mediawijsheid & Social Media
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Sociale media.
‘Mobile Guidelines’ DO’s
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Digitale geletterdheid
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Big Data.
Samenwerken en communicatie
Big Data.
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Activernde didactiek & passende werkvormen
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
In hoeverre zijn de 21st century skills zichtbaar binnen de plusprofielen? KW2COLLEGE.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Netwerken & Internet 1.
Workshop 05 oktober 2016 CVO Antwerpen
Handboek Mediawijsheid & Social Media
Transcript van de presentatie:

Digitale geletterdheid Beschikken over goede digitale kennis en Vaardigheden

Omschrijving Digitale geletterdheid SLO (2014) ■■ Basiskennis ict – De instrumentele vaardigheden (‘knoppendrukken’), zoals omgaan met standaard-software en veilig kunnen internetten. ■■ Computational thinking – Zodanig kunnen denken dat je een probleem kunt oplossen met behulp van ict. ■■ Informatievaardigheden – Het kunnen zoeken, selecteren, verwerken en toepassen van relevante informatie. ■■ Mediawijsheid – Datgene wat nodig is om bewust, kritisch en actief te kunnen functioneren in de huidige – gemedialiseerde – wereld.

Waarom digitale geletterdheid? Hoe digitaal geletterd zijn leerlingen? Minder dan dat we denken Vaak oppervlakkig Niet kritisch Wat betekent de veranderende wereld voor leerlingen? ICT beheerst de werkvloer Het dagelijks leven, sociaal en met ouders

In het leven… Privacy waar kinderen geen invloed op hebben Ouders die foto’s, filmpjes plaatsen Foto’s geplaatst door school. Toestemming van ouders, maar wat vindt het kind er van? Ouders volgen kind d.m.v. locatie (gps), schoolapp etc. Kan een kind thuis nog trots vertellen wat zijn/haar cijfers waren? Kan het nog spijbelen? Uitwisseling Bron, gemeente met bijv. verzuimgegevens

In het leven… Seksualiteit Commercie en online marketing Aandacht Internet, Whatsapp etc. Commercie en online marketing Via apps kinderen bereiken Aandacht Afleiden van schoolwerk door gaming, social media Maar ook: In de belangstelling staan

■■ Basisbegrip ict Het kunnen benoemen van functies van computers en computernetwerken. ■■ Infrastructuur Het kunnen benoemen, aansluiten en bedienen van hardware, het kunnen bedienen van verschillende apparaten en programma’s en het kunnen opslaan en toegankelijk maken van informatie. ■■ Standaardtoepassingen Het kunnen omgaan met standaard kantoortoepassingen en andere softwareprogramma’s voor onder meer internetgebruik, beeldbewerking, samenwerking en betalingsverkeer. ■■ Veiligheid Op de hoogte zijn van (en kunnen omgaan met) beveiligings- en privacyaspecten in het kader van persoonlijke en financiële gegevens.

■■ Informatieprobleem formuleren ■■ Zoekstrategieën ■■ Verwerven en selecteren van informatie ■■ Verwerken van informatie ■■ Presenteren van informatie ■■ Evalueren en beoordelen

■■ Media en beeldvorming Bewust zijn van en inzicht hebben in de manier waarop media de werkelijkheid kleuren ■■ Media, ict-(basis)vaardigheden en informatievaardigheden Om kunnen gaan met apparaten, software en toepassingen, kennis en vaardigheden in toepassingen die privacy en Veiligheid moeten waarborgen, basisvaardigheden die zich richten op het toewijzen van informatie en het bewust en kritisch gebruiken van informatie. ■■ Creëren en publiceren van media Begrijpen hoe media gebruikt worden, zelf media kunnen produceren en creëren en daar doelen mee kunnen realiseren en daarop reflecteren. ■■ Media, participatie en identiteit – doelbewust participeren in sociale netwerken, samen met anderen, en daarop kunnen reflecteren; de veiligheid, privacy en de participatie van zichzelf en anderen bewaken en beschermen.

■■ Gegevens verzamelen ■■ Gegevens analyseren ■■ Gegevens visualiseren ■■ Probleem decompositie = Opdelen van een taak in kleinere, overzichtelijke taken. ■■ Abstractie = Reduceren van de complexiteit van een probleem. ■■ Automatisering Door een computer laten uitvoeren van zichzelf herhalende of eentonige taken totdat een oplossing is bereikt ■■ Simulatie en modellering Etc. etc. Kortom: Kunnen nadenken over de vraag hoe je met een computer (telefoon, tablet, VR-bril) problemen oplost.

Programmeren en coderen zijn een onderdeel van computational thinking ■■ Programmeren is het – stap voor stap – instrueren van een apparaat (zoals een computer of een robot). Dat kán door middel van software maar dat hoeft niet. Je kunt een speelgoedrobotje ook programmeren door het indrukken van knopjes. ■■ Coderen is een specifieke vorm van programmeren, waarbij de instructies worden geformuleerd met behulp van een computertaal (zoals Scratch, Python, PHP, Javascript, et cetera.). Na het coderen ontstaat een computerprogramma.

21e eeuwse vaardigheden 1 Creatief denken 2. Probleem oplossen 3. Computational thinking 4. Informatievaardigheden 5. ICT-basisvaardigheden 6. Mediawijsheid 7. Communiceren 8. Samenwerken 9. Sociale en culturele vaardigheden 10. Zelfregulering (zelfst. werken, plannen, evalueren etc.) 11. Kritisch denken

Doel Gelijke kansen Maatschappij Veiligheid Toekomst Omdat het ook Heel leuk kan zijn!