Sander Blumink Ellen Baan 6 oktober 2018 Workshop inburgering Sander Blumink Ellen Baan 6 oktober 2018
Programma Inburgering algemeen Rechten en plichten Aanpak Roc van Twente Nederlandse arbeidsmarkt (ONA) Rol taalvrijwilligers
Opdracht Met welke vraag kom je de workshop binnen? De mensen krijgen een papier en schrijven daarop een vraag waarmee ze de workshop binnen komen. Vraag plakken we met schildersplakband aan de muur. We lopen alvast de vragen en langs en pikken er wat uit die niet in de PPT staan.
1. Inburgering algemeen Voor wie? Iedereen buiten Europa. Boven de 18 en onder de pensioenleeftijd. Verantwoording bij de inburgeraar Lening aanvragen bij DUO. Kiezen van een taalschool. Binnen 3 jaar inburgeren.
2. Rechten en plichten DUO Asielzoekers krijgen een lening via DUO (max. 10.000) als ze naar een ‘Blik op werk’ goedgekeurde taalschool gaan. Zij hoeven de lening niet terug te betalen, als ze geslaagd zijn binnen de gestelde termijn. Andere inburgeraars mogen een lening bij DUO afsluiten. 6 examens Lezen, luisteren, spreken, schrijven, KNM en ONA.
2. Rechten en plichten De termijn Binnen 3 jaar inburgeren. Te laat? Betekent een boete. Meer tijd nodig? Soms kan er verlengd worden. Verlenging Verantwoording ligt bij de inburgeraar, maar ook i.o.m. taalschool. Alfabetisering A1/A2 = 300 uur + 2 keer alle examens Ontheffing Alfabetisering: 600 uur + leerbaarheidstoets (via DUO) Inburgering: 4 keer alle examens + 600 uur
3. Aanpak Roc van Twente Van aanmelding naar examens Intakegesprek Plaatsen in de juiste groep Het volgen van de cursist (begeleiden, toetsing, gesprekken en verrijking) Aanmelden voor examens Ingeburgerd, en nu? Advies bij evt. doorstroom naar het mbo.
3. Aanpak Roc van Twente De lessen 3 dagen per week 18 cursisten Passend bij het niveau 8 á 10 uur zelfstudie (o.a. computeropdrachten) De niveaus Alfabetiseren (nadruk op lezen en schrijven) Inburgering A0 naar A1 Inburgering A1 naar A2 Staatsexamen B1
3. Aanpak Roc van Twente Staatsexamens A0 naar B1 Hoogopgeleiden Inburgering A0 naar A2 Laag- en midden opgeleiden Alfabetisering Analfabeet en anders - Analfabeet
4. Nederlandse arbeidsmarkt Oriëntatie op de Nederlandse arbeidsmarkt (ONA) Examenonderdeel a.d.h.v. portfolio over werken in Nederland. Oriënteren op een wensberoep (eigenschappen, ervaring, taken, opleiding etc.) ONA-les (sollicitatiebrief en CV schrijven) Rol van een taalvrijwilliger Veel praten en ontdekken (eigen kwaliteiten, taken bij een functie etc.) Op zoek gaan naar vacatures Opendagen bezoeken Helpen bij het digitaal invullen Kansen op de arbeidsmarkt
5. Rol van de taalvrijwilliger Opdracht Schrijf (voor jezelf) in een paar zinnen en/of steekwoorden op wat de taken zijn van een taalvrijwilliger. Ga vervolgens met elkaar in gesprek en maak een top 3 van de belangrijkste taken.
5. Rol van de taalvrijwilliger Veel behoefte aan spreken Spreekoefeningen uit de methode waarin de cursist werkt (liever niet vooruit werken, tenzij de nieuwe woorden alvast worden doorgenomen). Spreektaal ‘Gezellige’ gesprekjes en functionele gesprekken (bijv. oefenen voor naar de dokter) Leeskilometers en plezier (alfabetisering) Praktische zaken Samen bezoekjes brengen aan de supermarkt, het station, bibliotheek (praten over wat je ziet, wat je moet doen en waar je terecht kan). Ervaren van Nederlandse gewoontes en kennismaken met tradities. ONA
Tot slot Terugblik op de vragen. Zijn alle vragen beantwoord?