Themadag Radboud universiteit Nijmegen 6 april 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Succesvol in onderwijs met ICT
Taal en rekenen in het mbo
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Beta docentendag Leeuwarden
Op weg naar invoering van het nieuwe examenprogramma
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Nieuwe Natuurkunde Pilot en syllabus.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
De nieuwe syllabus scheikunde
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Hands On: leren binnen handbereik
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
NLT modules en excellentiebevordering
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Ontwikkelingsperspectief
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
Bètaonderwijs in verandering Kerst Boersma bèta5 ECENT 2009.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Projectgroep deskundigheidsbevordering Meerjarenbeleid Kerndoel 5.2. Het ontwikkelen van een nieuw systeem van deskundigheidsbevordering, dat uitgaat.
Lessen in de 21 e eeuw een workshop i.h.k. van de Conferentie vakvernieuwingen ECENT 4 juni 2010 Frank Seller: Stuurgroep Nieuwe Scheikunde John Hukom:
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
Evaluatie Bètavakvernieuwing: Nieuwe Scheikunde Wilmad Kuiper, Elvira Folmer, Wout Ottevanger en Lucia Bruning Bijeenkomst Nieuwe Scheikunde KNAW, Amsterdam.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Het vakdossier Informatica: aan de slag! Victor Schmidt I&I conferentie Service Pack november 2008.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wie weet alles over NLT? Afsluiting Landelijke Conferentie NLT 17 maart 2011.
ECENT 12 mei Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Pilot maatschappijwetenschappen
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Toetsen in nieuwe scheikunde
Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)
Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)
Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)
Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

Themadag Radboud universiteit Nijmegen 6 april 2010 Emiel de Kleijn Stuurgroep Nieuwe Scheikunde / projectleider ‘Enthousiasme is de motor van vernieuwijng: scheikunde in ß-breed perspectief’

Nieuwe Scheikunde Plannen voor een vernieuwd, vernieuwend en continu vernieuwbaar programma bijdraagt aan scientific literacy inzicht geeft in maatschappelijke relevantie van scheikunde concepten leren wendbaar te gebruiken bijdraagt aan grotere instroom in bètaprofielen vo en uitstroom naar bèta(technische)opleidingen in ho docent (weer/meer) eigenaar van schoolcurriculum

Visie (visionair curriculum) Eigentijdse chemische vakinhoud Kernconcepten in clusters Context - concept benadering Bottom-up benadering met docenten Ruimte voor keuzes docenten & leerlingen Programma moet zich kunnen blijven vernieuwen

Examenexperiment schooljaar 07-08 zijn 12 havo en 8 vwo scholen gestart 5 leerlijnen, 2 voor havo: Blauw & groen 3 voor vwo Blauw, geel & bont Is het lesmateriaal onderwijsbaar, haalbaar en toetsbaar?

Opbouw CE pilotexamens 1/3 deel identiek (overlap) 1/3 deel aangepast kleine verschillen syllabi ‘regulier’& ‘pilot’ nog niet alle lesmateriaal gereed 1/3 deel speciaal voor NS-pilot

Overzicht havo 2009 356 leerlingen 1e tijdvak 14 leerlingen 2e tijdvak gemiddeld se-cijfer 6,3 gemiddeld ce-cijfer 6,3 14 leerlingen 2e tijdvak gemiddeld ce-cijfer 5,8

Vergelijk ‘regulier’& ‘pilot’ Op de overlap pilot: p=53 regulier: p=55 Op specifieke pilot-ns deel: p=44 p-waarde: gemiddelde score uitgedrukt in procenten van de maximale score

Algemene opmerkingen Het ontbreken van proefexamens pilot examen was langer (meer woorden) context-rijk specifieke pilot-ns vragen van hoog niveau concepten in nieuwe contexten toepassen geen ‘weetjes’ Geen proefafname formulering van vragen leerlingantwoorden – correctiemodel Geen ervaring interpretatie nieuwe items Toetsenmakers moeten (meer) ervaring krijgen met maken van (ver)nieuw(end)e opgaven makkelijke opgave uit de overlap aan het eind veel leerlingen niet aan toegekomen

Groene leerlijn (havo) coach Jan van Rossum & Jan Apotheker lln leren zelf en zelfstandig complexe maatschappelijke /chemische vraagstellingen aan te pakken lln worden vaak in een rol geplaatst uitgaande van macro-meso-micro leren lln redeneren in structuur-eigenschappen relaties kennis aangeboden volgens ‘need to know’ uitdaging om anders te werken, docent als coach

Blauwe leerlijn (havo & vwo) coach Frans Arnold modulair opgebouwd vanuit de 3e klas construeren van kennis volgens logische argumentatie zoveel mogelijk uit proeven leerlingen werken in groepjes maken zelf samenvattingen

Bonte leerlijn (vwo) coach: Jan Apotheker gebaseerd op basis ‘Chemie im Kontext’ 4 fasen: introductie-,plannings-, verwerkings- en verdiepingsfase vanuit (spannende aansprekende) context(en) naar concept(en) uitgangspunten:’need to know’ en de relatie macro-micro ruimte voor eigen inbreng van lln brede keuzes voor docenten

Gele leerlijn (vwo) coach: Frans Arnold modules gaan uit van leefwereld- of beschrijvend niveau evidence based introductie van concepten door argumentatie, verantwoording en/of experimentele onderbouwing 'kennis' niet zomaar uit een boekje vanuit het ‘need to know’-principe zorgvuldig en consequent macro-meso-micro niveau’s onderscheiden

Opbrengsten Voorbeeld leerlijnen: Draagvlak onder betrokken docenten een meerjarige opbouw (doelen en inhouden) een duidelijke voorbeeld-sequentie van modules (met ruimte) een duidelijk visie op leren en onderwijzen in de chemie implicaties voor de keuze van leermiddelen: type module, evt. handboek, docent handelen, leerling rollen, etc. Draagvlak onder betrokken docenten

Rol van docent & toa docent vakspecialist (niet ‘alwetend’) activerend en stimulerend keuze centraal toa meer voorbereiding begeleider

(Leer)winst/verlies? leerlingen: zelf actiever bezig zien de (maatschappelijke) relevantie zien meer samenhang tussen natuurwetenschappelijke vakken over het algemeen enthousiast niet (altijd) duidelijk wat geleerd moet worden (nog) te weinig oefening geen boek overladenheid (60% ce – 40% se)

(Leer)winst / verlies ? docenten leerlingen zijn gemotiveerder/actiever zelf keuzes maken toa actief betrokken Er is voorbereidingstijd nodig!

Knelpunten Onderhoud van modules Modules blijven vernieuwen Kwaliteitsborging Opbouw syllabus; nieuwe start conceptenlijst wat stuurt wat: modules de syllabus syllabus de modules Hoe maak je de vernieuwing zichtbaar in de syllabus (Is het wel nodig?)

Tijdlijn 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Klassieke programma (1998) Examen experiment Aangepaste klassieke programma (2007) Gefaseerde invoering Landelijke invoering NS examenprogramma '13/'14 Ontwikkeling examen-programma + syllabus

Regiegroep Chemie:HCC actielijn 2

Kennisgemeenschappen Community

Regionale (vak)steunpunten ca. 9 netwerken van vo-scholen om een universiteit/hogeschool aansluit bij de huidige NLT-steunpunten en andere bestaande stucturen beslaat meedere vakken bestaat uit een coach/coördinator en minimaal 6 vo-docenten per vak

IP-vo: Innovatieplatform VO initiatief van de VO-raad vernieuwingen i.h. onderwijs stimuleren programma onderdeel:gedigitaliseerd leermateriaal docent/school kan kiezen 2012 kerndoel- en eindtermdekkend www.vo-content.nl

Enthousiasme, maar doorontwikkeling (cyclisch & tentatief) nodig Enthousiasme, maar doorontwikkeling (cyclisch & tentatief) nodig! Verdere achtergrondinfo: Nieuwsbrief Nieuwe Scheikunde www.nieuwescheikunde.nl www.examenexperiment.nl www.scheikundeinbedrijf.nl 23