ORGANISATIE EN AFSPRAKEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Advertisements

door: Roderick Juffermans
Communicatief gedrag + / -
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Een veilige school Niet voor 8.30 uur en uur op school. Dan is er geen toezicht.
van homoseksuele ouders
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Een kleine uitleg van de spelregels
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
LOT OP REIS.
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
De klant is koningin Power to Mothers: De klant is ‘ koningin ’ Edwin van Teijlingen Reader in Public Health, University of Aberdeen & Visiting Professor,
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
MEE Sociale Netwerk Versterking samen redzaam
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Het debat.
Presenteren en communiceren
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
SCRUM Agile ontwikkelen
HET DEBAT Discussiëren met regels Basis = onenigheid Voor- en tegenstanders Een derde partij overtuigen (het publiek, de jury)
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
Ouderraad 7 december.
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Wie en wat? Professor Caroline werkt aan de universiteit. Samen met andere onderzoekers wil zij graag onderzoeken of de kinderen die in Deinze naar school.
Voor de leerkracht INLEIDING
Zorgvragers met probleemgedrag
Argumenteren en betogen II
Regels in school Leerlingen van groep 1/2 van CBS De Gearrin:
Wat is coöperatief leren?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Xperience Liefde en relaties
Rob Goossens Het Werkplan.
Een vergadering organiseren
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Davidsfonds JUNIOR JOURNALIST-wedstrijd
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
Praktijk Opleiders Cursus
Burgerschap Samenwerkend leren
Onderzoek Morele kwesties
Didactische structuren
Vergadering Personeelsdienst
Training Vergaderen Een project van: In opdracht van:
V4 – week
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Ondernemen in de Toekomst Les 4 Voorbereiding Debat
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Onderzoek Morele kwesties
Info directievergadering
Opvoeden met grenzen Titel van het boek: Opvoeden met grenzen
Les 3: regels en afspraken met de klas
Wat de leerling doet Wat de docent doet
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Workshop Afspraken maken
Wat leer je allemaal op school?
Denken en doen.
Spel als middel voor……. TEAMBUILDING.
Toedienen meststoffen
Transcript van de presentatie:

ORGANISATIE EN AFSPRAKEN DEBAT IN DE KLAS ORGANISATIE EN AFSPRAKEN

EEN DEBAT MET STUDENTEN WAT IS HET? Het is een activiteit waarbij studenten argumenteren voor en tegen een bepaald onderwerp zonder ervoor een oplossing trachten te vinden. BEDOELING Communicatievaardigheden ontwikkelen, analytisch denken en respect De kennis van de studenten over een bepaald onderwerp verbeteren

ROL VAN DE LEERKRACHT Introduceert de activiteit Verdeelt de verschillende rollen onder de studenten Selecteert de onderwerpen Observeert hoe de activiteit verloopt Schrijft de belangrijkste argumenten langs beide kanten op het bord  Vat de conclusie van het debat samen

MOGELIJKE ONDERWERPEN Homo’s moeten hun seksuele oriëntatie aan hun vrienden en familie meedelen Homo’s zouden in elk land het recht moeten krijgen te trouwen Het moet homo’s toegelaten zijn kinderen te adopteren Homoseksuele beroemdheden zouden zich moeten outen om de LGBT-gemeenschap te helpen Homoseksualiteit is de belangrijkste reden voor pestgedrag in secundaire scholen

ROLLEN VERDELEN WIE IS WIE? TEAMLEDEN MODERATOR OBSERVATOREN TIJDWAARNEMER

TEAMLEDEN 2 teams: voor en tegen Ongeveer 10 studenten per team Studenten verdedigen hun argumenten, stellen en beantwoorden vragen, en trekken conclusies

MODERATOR Stuurt het debat: Laat iedereen aan bod Ziet erop toe dat de afspraken worden gevolgd

TIJDWAARNEMER Controleert de klok zodat elk team even lang aan het woord is Laat een belletje rinkelen wanneer de beurt voorbij is

OBSERVATOREN 2 / 4 studenten Noteren de benodigdheden op het observatieformulier Presenteren hun conclusies op het einde

ALGEMENE AFSPRAKEN Alle studenten moeten deelnemen aan het debat Ze moeten zich aan het onderwerp houden Ze moeten aandachtig luisteren en hun klasgenoten respecteren Het is geen activiteit met een winnaar of een verliezer, maar een activiteit om te leren Studenten die deze regels niet respecteren worden toeschouwers

TIMING (50´) Duration Goal 10´ Presentatie van de activiteit & Onderwerp meedelen 5´ Vragen / Twijfels Studenten bereiden argumenten voor in groep 2´x 2 Elk team presenteert hun argumenten 1´x 6 Tegenargumenten Reflectie & conclusie in groepen Eindconclusie meedelen 4´ Evaluatie van de observatoren 2´ Eindconclusie van de leerkracht