Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pianoles heeft onmiddellijk
Advertisements

Welke eis stel je aan de ondergrond als je aan uitwendige hartmassage begint Dat deze hard is.
Scheidsrechtercursus
EP ‘’Statue’’ Recensie.  Half Limburgs, Half Vlaams  8 bandleden, allemaal 20-ers  Postrock> Instrumentale muziek  Uitgekozen van 3 voor 12, geheel.
Spreekbeurt van Nico en Jeroen
Percussie.
Natuur- en Scheikunde Pulsar leerjaar 1 hoofdstuk 3
Van de conceptie tot geboorte
Toonhoogte en frequentie
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Muzische vorming 1 Balo Les 1
MUZIEK Petra en Anna. Weet je hoe zeg je… de vioolsleutel de noot, noten.
Een kennismaking met de cello
MASSACULTUUR MUZIEK 2e helft 20e eeuw
Geluid.
Etalage Domotica. Afspraak met de klant maken Bereid samen het telefoongesprek voor. Voer het telefoongesprek Juiste toon spreken, duidelijk en verstaanbaar.
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Ukelele Akkoorden en tabs
Gitaar 1 Akkoorden, 2 tonen, 3 melodie als tab+noten 4 melodie als tab, 5 pentatonische toonladder.
Hoe speel ik een tab op een basgitaar
Ukelele Snaar / positie Letter bij snaar / positie Akkoorden Akkoordenschema Tab.
Basisritme Meespelen met Song. Paradiddle Break YouTube
Notenschrift Hoe lees je noten? Hoe speel je noten op een piano of klokkenspel. Dit leren wij met het Formative Assessment programma. FAP.
Beatbox Imiteren onderdelen drumstel Ritme noteren + beatbox Tempo + beatbox Beatbox + Neuriën Beatbox + Tekst Microfoon vasthouden Microfoons vergelijken.
Singer-Songwriter Zingen en spelen tegelijk Tekst Melodie Akkoorden Transponeren Stijl en tempo Tekst langer maken Vorm.
Percussie Rondjes en kruisjes Ritme maken in een vierkwartsmaat. Hoog en laag toevoegen Ritme eerst noteren met rondjes en kruisjes, daarna met noten.
Zang Inzingen – Neuriën Tekst uit je hoofd leren Toonladders en Oefeningen Repertoir Omvang / bereik van je stem Jezelf begeleiden op een instrument.
Drums Basisritme Meespelen met Song. Paradiddle Break YouTube.
PO Periodieke functies
RITME 1 De namen van de noten. re - je ne Achtste noten
maak een cover van een eenvoudige song
The Shadows The Shadows Next page.
Big Maus en PV presenteren Ja, je mag één keer raden !
Eigenschappen van het optellen van gehele getallen
Zingen en rappen in de biologieles
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Hoofdstuk 2 Stoffen Wat gaan we vandaag doen? Opening Nieuwe stof
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Hoofdstuk 5- les 2 Toonhoogte.
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Hoofdstuk 17. Polyfone Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 2 Maat
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Transcript van de presentatie:

Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk

Articulatie Onder articulatie verstaan we de manier waarop de tonen elkaar opvolgen, gebonden of gescheiden; de speelmanier. Legato = gebonden Staccato = kort zingen of spelen https://www.youtube.com/watch?v=gJKXMbxNIcQ

Fermate Muziekteken tot onbepaalde verlenging van de duur van een noot of rust. De uitvoerder mag bepalen hoe lang de noot, het akkoord of de rust aangehouden wordt. Dit is meestal langer dan de feitelijk voorgeschreven notenwaarde

Human beatbox Het imiteren van een drum –en bass lijn met je mond. Rappen Het spreken van teksten op een ritmische ondergrond

Scratchen het ritmisch heen en weer bewegen van een vinylplaat door de dj, waardoor een geluid ontstaat dat klinkt alsof de plaat gekrast (in het Engels scratched) wordt. Slappen Bij het slappen wordt met de duim op de snaren van de basgitaar geslagen Dit geeft een sterk ritmisch, funky effect. https://www.youtube.com/watch?v=8l9FU6nvqps https://www.youtube.com/watch?v=DfXiycoPha4

Pizzicato De term wordt doorgaans gebruikt bij strijkinstrumenten om aan te geven dat de snaren met de vingers moeten worden bespeeld in plaats van met de strijkstok. https://www.youtube.com/watch?v=yu0AuFgvme4

Versiering Het toevoegen van met speciale tekens aangegeven tonen

Cover De verschillen:  Andere toonhoogte Bestaande song uitgevoerd in een andere sound De verschillen:  Andere toonhoogte  Andere stem (man/vrouw)  Andere drum ritme (heviger bij Trijntje)  Bij Trijntje, minder duidelijk aanwezige piano/synthesizer  Bij Wonder is er nog een orkest(je) en een koor aanwezig, bij Trijntje alleen wat blazers en een klein koortje.  Bij het origineel (rond 1m29) is er een solo, bij Trijntje mm-mm-mm-t ze alleen een beetje.  Het tempo blijft ongeveer gelijk.  Ook moet nog rekening gehouden met dat de cover een live-uitvoering is, en dus in een keer goed moet gaan, en dat Stevie het nummer waarschijnlijk wel dertig keer heeft kunnen inspelen. For once in my life Stevie Wonder https://www.youtube.com/watch?v=3oZClso_yUQ Trijntje Oosterhuis https://www.youtube.com/watch?v=VpkSXdHQx2o

Herhaling Notatie Da capo al fine: van het begin tot fine Dal segno al fine: vanaf het segno-teken tot aan fine De herhalingstekens.

Glissando Een glijdend verloop van toonhoogte De Rhapsody in Bluevan George Gershwin begint met een glissando van een klarinet https://www.youtube.com/watch?v=epa5hB5SeHY ABBA's Dancing Queen begint eveneens met een glissando op de piano https://www.youtube.com/watch?v=y62OlGvC-bk

Tutti Allen spelen tegelijk

A capella Vocale uitvoering zonder begeleiding

Hoofdstuk 8: Uitvoeringspraktijk Luistervaardigheid en voorstellingsvermogen Herkennen en benoemen van: - speeltechnieken en effecten articulatiewijzen uitvoeringswijzen Herkennen van versieringen

begrippen die bij dit item van de stofomschrijving horen Articulatie: staccato, legato, Speeltechnieken en effecten: Aanslaan/tokkelen (gitaar) Aanslaan/raspen/schudden (slaginstrument) Glissando Pizzicato Scratchen Slappen (basgitaar) Uitvoeringswijzen: A capella. Akoestisch Cover Elektronisch De herhalingstekens. Slaggitaar en sologitaar (leadgitaar) Stemgebruik: human beatbox, rap Tutti - solo Unplugged Versiering.