Doe je het digitalleen of transformetmeer? Workshop dag SO 22/2/2019 Wifi? "VO Events" (paswoord: vla$nderen)
Verwachtingen Met welke verwachting ben jij hier zonet door de deur gestapt? www.menti.com 78 26 23
Teaser
Digitalleen?
Transformetmeer!
Wie zijn wij? Cel Ontwikkeling en Innovatie binnen de Pedagogische Begeleidingsdienst Koenraad Vandenbussche (koenraad.vandenbussche@g-o.be) Jeltsen Peeters (jeltsen.peeters@g-o.be) Mark Willems (mark.willems@g-o.be) Nik Vissers (nik.vissers@g-o.be) Michaël Van Dijck (michael.van.dijck@g-o.be) Andries Valcke (andries.valcke@g-o.be)
Doelstellingen workshop Hoe kunnen we de modernisering aanwenden om ons pedagogische proces te innoveren? Wat is de visie ‘Gepersonaliseerd Samen Leren’ (GSL)? Welke rol kan deze visie spelen in het transformatieproces op school? Welke rol speelt technologie in de transformatie naar Gepersonaliseerd Samen Leren? Wat kunnen we leren van een school die reeds de eerste stappen zette? Hoe ‘GSL’ is jullie school reeds?
Gepersonaliseerd Samen Leren Situering Nood aan Persistente uitdagingen in onderwijs (superdiversiteit, blijvende onderwijsongelijkheid, schooluitval, welbevinden lerende en professional,…) Wildgroei aan innovaties zonder gemeenschappelijke ‘richting’ en ‘impact’ Doelstellingen visie Eigentijdse visie op leren dat als kader gebruikt kan worden om innovaties te identificeren en te evalueren en duurzame impact te genereren Uitnodiging tot collectief onderzoek over de school, scholengroep en centrale niveaus heen Context Memorandum GO!2030 Erasmus+ KA1 aanvraag
Gepersonaliseerd Samen Leren www.menti.com 78 26 23
Gepersonaliseerd Samen Leren Gepersonaliseerd leren impliceert dat elke leerling én professional de nodige vaardigheden heeft om het leren (cognitief, metacognitief, motivationeel en emotioneel) zelf richting te geven. Op maat Expert in leerprocessen Maximaal leerpotentieel Zelfsturende vaardigheden Curriculum Zone van naaste ontwikkeling Eigenaarschap
Gepersonaliseerd Samen Leren Gepersonaliseerd leren impliceert dat elke leerling én professional de nodige vaardigheden heeft om het leren (cognitief, metacognitief, motivationeel en emotioneel) zelf richting te geven. Personalisatie vs zelfsturing? Personalisatie vs individualisering?
Gepersonaliseerd Samen Leren Gepersonaliseerd leren is maar pas mogelijk wanneer het eigenaarschap voor het leren gedeeld wordt en er dus samen geleerd wordt. De lerende zelf, groepsgenoten, en de leraar nemen afwisselend de rol van lerende, coach, mentor, enz. op zich. Samen zit in ons DNA Leerklimaat Sociale vaardigheden Complementaire vaardigheden Respect uniciteit
Gepersonaliseerd Samen Leren = een toekomstbeeld waarin we streven naar een leeromgeving (systemen, werkmethoden, cultuur), waarbinnen elk individu stapsgewijs de nodige kennis, vaardigheden, en attitudes ontwikkelt om in een meer autonome leeromgeving, samen met anderen, het eigen leren en dat van een ander (mee) richting te geven
Een leeromgeving (systemen, werkmethoden, cultuur), waarbinnen elk individu stapsgewijs de nodige kennis, vaardigheden, en attitudes ontwikkelt om in een meer autonome leeromgeving, samen met anderen, het eigen leren en dat van een ander (mee) richting te geven
Technisch Atheneum Halle
User stories Tijd voor actie!
Tot slot Tooltips OneNote WhatsApp … Reflecties? GSL en technologie?