Doe je het digitalleen of transformetmeer?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
Leidinggeven aan professionals Professional (…) iem. die een tak van sport als beroep uitoefent. Professional: stuurt zichzelf, ontwikkelt steeds expertise,
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gepersonaliseerd leren
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
TOM keurmerk Marius Berendse.
moderniseren van het curriculum.
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Cultuurprofieldoelen;
Honoursonderwijs in HBO
Zorg binnen Gelderveste Kwalitatief goede zorg voor onze kinderen
Page 1 Workshop thema 4 21 mei 2013 Hanneke Koopmans.
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Modernisering van leerarrangementen M.J.M. van den Berg.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Beter Onderwijs Nederland
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Geïntegreerde schoolverbetering
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
 DECLARATION ON CHRISTIAN EDUCATION GRAVISSIMUM EDUCATIONIS PROCLAIMED BY HIS HOLINESS POPE PAUL VI ON OCTOBER 28, 1965.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Gepersonaliseerd leren:
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Loopbaancompetenties
Kantelperiode in onderwijs en zorg?
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Gelijke kansen op school: het kan!
Begeleiding bij Werkplekleren
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Fontys Career event 15 maart 2017.
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Gepersonaliseerd leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Proeftuin Duaal leren ruwbouw
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
BOM-model PV 25/03/2014.
JUIST GYM.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
De nieuwe rol van de IB-er: coördinator van leren en innoveren
Een lerende en adaptieve organisatie
Transcript van de presentatie:

Doe je het digitalleen of transformetmeer? Workshop dag SO 22/2/2019 Wifi? "VO Events" (paswoord: vla$nderen)

Verwachtingen Met welke verwachting ben jij hier zonet door de deur gestapt? www.menti.com 78 26 23

Teaser

Digitalleen?

Transformetmeer!

Wie zijn wij? Cel Ontwikkeling en Innovatie binnen de Pedagogische Begeleidingsdienst Koenraad Vandenbussche (koenraad.vandenbussche@g-o.be) Jeltsen Peeters (jeltsen.peeters@g-o.be) Mark Willems (mark.willems@g-o.be) Nik Vissers (nik.vissers@g-o.be) Michaël Van Dijck (michael.van.dijck@g-o.be) Andries Valcke (andries.valcke@g-o.be)

Doelstellingen workshop Hoe kunnen we de modernisering aanwenden om ons pedagogische proces te innoveren? Wat is de visie ‘Gepersonaliseerd Samen Leren’ (GSL)? Welke rol kan deze visie spelen in het transformatieproces op school? Welke rol speelt technologie in de transformatie naar Gepersonaliseerd Samen Leren? Wat kunnen we leren van een school die reeds de eerste stappen zette? Hoe ‘GSL’ is jullie school reeds?

Gepersonaliseerd Samen Leren Situering Nood aan Persistente uitdagingen in onderwijs (superdiversiteit, blijvende onderwijsongelijkheid, schooluitval, welbevinden lerende en professional,…) Wildgroei aan innovaties zonder gemeenschappelijke ‘richting’ en ‘impact’ Doelstellingen visie Eigentijdse visie op leren dat als kader gebruikt kan worden om innovaties te identificeren en te evalueren en duurzame impact te genereren Uitnodiging tot collectief onderzoek over de school, scholengroep en centrale niveaus heen Context Memorandum GO!2030 Erasmus+ KA1 aanvraag

Gepersonaliseerd Samen Leren www.menti.com 78 26 23

Gepersonaliseerd Samen Leren Gepersonaliseerd leren impliceert dat elke leerling én professional de nodige vaardigheden heeft om het leren (cognitief, metacognitief, motivationeel en emotioneel) zelf richting te geven.  Op maat Expert in leerprocessen Maximaal leerpotentieel Zelfsturende vaardigheden Curriculum Zone van naaste ontwikkeling Eigenaarschap

Gepersonaliseerd Samen Leren Gepersonaliseerd leren impliceert dat elke leerling én professional de nodige vaardigheden heeft om het leren (cognitief, metacognitief, motivationeel en emotioneel) zelf richting te geven.  Personalisatie vs zelfsturing? Personalisatie vs individualisering?

Gepersonaliseerd Samen Leren Gepersonaliseerd leren is maar pas mogelijk wanneer het eigenaarschap voor het leren gedeeld wordt en er dus samen geleerd wordt. De lerende zelf, groepsgenoten, en de leraar nemen afwisselend de rol van lerende, coach, mentor, enz. op zich. Samen zit in ons DNA Leerklimaat Sociale vaardigheden Complementaire vaardigheden Respect uniciteit

Gepersonaliseerd Samen Leren = een toekomstbeeld waarin we streven naar een leeromgeving (systemen, werkmethoden, cultuur), waarbinnen elk individu stapsgewijs de nodige kennis, vaardigheden, en attitudes ontwikkelt om in een meer autonome leeromgeving, samen met anderen, het eigen leren en dat van een ander (mee) richting te geven

Een leeromgeving (systemen, werkmethoden, cultuur), waarbinnen elk individu stapsgewijs de nodige kennis, vaardigheden, en attitudes ontwikkelt om in een meer autonome leeromgeving, samen met anderen, het eigen leren en dat van een ander (mee) richting te geven

Technisch Atheneum Halle

User stories Tijd voor actie!

Tot slot Tooltips OneNote WhatsApp … Reflecties? GSL en technologie?