Ook kinderen zijn geëvolueerd

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

Herstellen doe je zelf:
Eenzaamheid Genetische invloeden en biologische maten Eeske van Roekel.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Taghon Geert 2011.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Workshop Gamification. Doel workshop Inzicht gamification Toepassen van gamification voor eigen module.
Ontwikkelingstraject kinderen
Te slim om veters te strikken
Workshop Relationele en seksuele vorming
Gemiste Kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Brainstorming. In de loop der jaren is brainstorming zo populair dat het begrip wat inflatie heeft opgelopen. Als twee mensen bij de koffie iets hebben.
Wetenschappelijke methode
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Het werken met portfolio
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Phelan-McDermid Oudercontactdag
Vragen 1.2 C.
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Jeannette van Nieuwkoop
OGW op de Firtel.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
De domeinen & Niveau bij ABB.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Pesten is kindermishandeling
Onderzoek op basis van de Waarstaatjegemeente Burgerpeiling Waarom ‘meedoen’ niet voor iedereen vanzelf gaat Eric de Kruik.
25 november Mentale veerkracht De belangrijkste voorspeller van inzetbaarheid Ulrika Leons Becksén GZ-psycholoog, trainer/coach Directeur SKILS Zorg.
Het 5 gelijke dagenmodel Obs ’t Hunnighouwersgat.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Zwijgen of waarschuwen? HIV disclosure: een ethische analyse.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Ouderlijke persoonlijkheid, opvoeding en probleemgedrag Waarden en normen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Formatief versus summatief
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Executieve functies Marije Ruben.
Coping.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Trauma sensitief lesgeven
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Doelgroepen Adolescentie
Ontwikkelingspsychologie
Workshop Hoe zit het eigenlijk met de privacy?
Online workshop relatieverslaving en codependentie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Hoofdstuk 6. Afwijkend gedrag
Stress sensitief dienstverlenen bij armoede en schulden
Motivatie en puberbrein
Denken en doen.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Ook kinderen zijn geëvolueerd Annemie Ploeger

Vandaag 1) op een nieuwe, functionele manier kijken naar probleemgedrag van kinderen en 2) je eigen leerlingen op een goede, wetenschappelijke manier laten nadenken over de functies van gedrag.

Vijf probleemgedragingen Waarom huilen baby’s zoveel? Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad? Waarom zijn er zoveel kinderen met ADHD? Waarom zijn er scholieren met angst voor toetsen? Waarom is de puberteit een noodzakelijk kwaad?

Twee wetenschappelijke tools Tinbergen’s vier vragen Nomologisch netwerk van evidentie

Tinbergen’s vier vragen

Tinbergen’s vier vragen Bateson & Laland, 2013

Theorie Cross-Cultureel Psychologie Neuro-wetenschap Dierstudies Voorgestelde Adaptatie Jagers-verzamelaars Geneeskunde Neuro-wetenschap Dierstudies Genetica Nomologisch netwerk van evidentie Schmitt & Pilcher, 2004

Vijf probleemgedragingen Waarom huilen baby’s zoveel? Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad? Waarom zijn er zoveel kinderen met ADHD? Waarom zijn er scholieren met angst voor toetsen? Waarom is de puberteit een noodzakelijk kwaad?

Waarom huilen baby’s zoveel?

Waarom huilen baby’s zoveel? Oorzaak-gevolg-relatie tussen huilen en (niet) verzorgd worden Verzorgd worden; kwetsbare baby’s Veel huilen vooral een westers fenomeen Ontwikkelt automatisch

Waarom huilen baby’s zoveel? Nu: aparte babykamer, wieg Baby wordt alleen gelaten – hoe weet een baby het verschil tussen een savanne en een veilige kinderkamer ???

Waarom huilen westerse baby’s zoveel?

Mechanisme: oorzaak-gevolg 100 baby’s van 3 weken oud Twee groepen: - drie uur per dag dragen - controlegroep werd niet gedragen Huilen werd gemeten in week 4, 6, 8 en 12 (dagboek) Hunziker & Barr, 1986

Bij 6 weken (piek van huilen) – 43% minder huilen bij gedragen baby’s Resultaten Bij 6 weken (piek van huilen) – 43% minder huilen bij gedragen baby’s

Waarom huilen baby’s zoveel?

Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad?

Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad? Frustraties en agressief gedrag (bijten, slaan) als zin niet krijgt Eerste stappen naar autonomie; eigen identiteit; eigenwaarde Universeel over culturen; peuterpuberteit in andere primaten? Ontwikkelt (min of meer) automatisch; onrijpe prefrontale cortex

Peuterpuberteit Tremblay et al, 1999

Egocentrisme Epley et al, 2004

Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad? Twee hypotheses: Ontwikkeling: prefrontale cortex is simpelweg nog niet genoeg gerijpt Evolutie: wat is de functie van de peuterpuberteit?

Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad? Mogelijke functie: ontwikkeling van zelfconcept, autonomie, eigenwaarde, etc. Dus wellicht een heel belangrijk fase die we liever niet kwijt zijn

Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad? Wel onderzoek gedaan naar relatie “extreme” peuterpuberteit en probleemgedrag op leeftijd van 17 jaar Olson et al, 2000

Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad? Geen onderzoek gedaan naar relatie afwezigheid peuterpuberteit en internaliserende problemen op latere leeftijd… Afwezigheid peuterpuberteit bij 20% van kinderen – welke gevolgen?

Waarom zijn er zoveel kinderen met ADHD?

Waarom zijn er zoveel kinderen met ADHD? Problemen met executieve functies (planning, impulsen stoppen, etc.); Problemen met uitstel van behoefte-bevrediging Voordeel als jager ????? Mismatch: school, veel binnen, stil zitten, etc. Hangt samen met ontwikkeling van prefrontale cortex

Waarom zijn er zoveel kinderen met ADHD?

Kinderen leren door te doen

Kinderen krijgen al jong verantwoordelijkheden

Kinderen zijn fysiek actief

Positief effect van pauze? Kinderen met ADHD vertonen minder storend gedrag na pauze Kinderen hebben meer aandacht voor taak na pauze Pellegrini & Bohn, 2005

Waarom zijn er scholieren met angst voor toetsen? ‘Gelijke kansen voor iedereen’ is wat ons sinds onze oprichting in 1968 drijft en bindt

Waarom zijn er scholieren met angst voor toetsen? Komt vooral naar boven bij extrinsieke motivatie; minder bij intrinsieke motivatie Angst is adaptieve reactie in onveilige situaties Baby’s/peuters kennen nauwelijks faalangst; Omgevingsgestuurd Mismatch: faalangst bij jagers en verzamelaars; of bij andere primaten?

Waarom zijn er scholieren met angst voor toetsen? Veel toetsen hangt samen met: Lager zelfvertrouwen Meer faalangst Meer stress Slaapproblemen Gedragsproblemen Frustratie Hoofdpijn Vooral bij kinderen met een lage SES… Polesel et al., 2014

Waarom zijn er scholieren met angst voor toetsen? Ryan & Deci, 2017

Waarom zijn er scholieren met angst voor toetsen? Oplossing: niet meer toetsen? Of: creatiever toetsen? Geen meerkeuzetoetsen (totaal geen match met de werkelijkheid) Projecten met hulpbronnen

Waarom is de puberteit een noodzakelijk kwaad?

Waarom is de puberteit een noodzakelijk kwaad? Hormonale veranderingen Stap richting volwassenheid; Risicogedrag om op te vallen - paringsdans Mismatch: puberteit bij jagers en verzamelaars; of bij andere primaten? Langzame ontwikkeling van dorsolaterale prefrontale cortex

Theorie Cross-Cultureel Psychologie Neuro-wetenschap Dierstudies Voorgestelde Adaptatie Jagers-verzamelaars Geneeskunde Neuro-wetenschap Dierstudies Genetica Nomologisch netwerk van evidentie Schmitt & Pilcher, 2004

Vragen?