Ook kinderen zijn geëvolueerd Annemie Ploeger
Vandaag 1) op een nieuwe, functionele manier kijken naar probleemgedrag van kinderen en 2) je eigen leerlingen op een goede, wetenschappelijke manier laten nadenken over de functies van gedrag.
Vijf probleemgedragingen Waarom huilen baby’s zoveel? Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad? Waarom zijn er zoveel kinderen met ADHD? Waarom zijn er scholieren met angst voor toetsen? Waarom is de puberteit een noodzakelijk kwaad?
Twee wetenschappelijke tools Tinbergen’s vier vragen Nomologisch netwerk van evidentie
Tinbergen’s vier vragen
Tinbergen’s vier vragen Bateson & Laland, 2013
Theorie Cross-Cultureel Psychologie Neuro-wetenschap Dierstudies Voorgestelde Adaptatie Jagers-verzamelaars Geneeskunde Neuro-wetenschap Dierstudies Genetica Nomologisch netwerk van evidentie Schmitt & Pilcher, 2004
Vijf probleemgedragingen Waarom huilen baby’s zoveel? Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad? Waarom zijn er zoveel kinderen met ADHD? Waarom zijn er scholieren met angst voor toetsen? Waarom is de puberteit een noodzakelijk kwaad?
Waarom huilen baby’s zoveel?
Waarom huilen baby’s zoveel? Oorzaak-gevolg-relatie tussen huilen en (niet) verzorgd worden Verzorgd worden; kwetsbare baby’s Veel huilen vooral een westers fenomeen Ontwikkelt automatisch
Waarom huilen baby’s zoveel? Nu: aparte babykamer, wieg Baby wordt alleen gelaten – hoe weet een baby het verschil tussen een savanne en een veilige kinderkamer ???
Waarom huilen westerse baby’s zoveel?
Mechanisme: oorzaak-gevolg 100 baby’s van 3 weken oud Twee groepen: - drie uur per dag dragen - controlegroep werd niet gedragen Huilen werd gemeten in week 4, 6, 8 en 12 (dagboek) Hunziker & Barr, 1986
Bij 6 weken (piek van huilen) – 43% minder huilen bij gedragen baby’s Resultaten Bij 6 weken (piek van huilen) – 43% minder huilen bij gedragen baby’s
Waarom huilen baby’s zoveel?
Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad?
Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad? Frustraties en agressief gedrag (bijten, slaan) als zin niet krijgt Eerste stappen naar autonomie; eigen identiteit; eigenwaarde Universeel over culturen; peuterpuberteit in andere primaten? Ontwikkelt (min of meer) automatisch; onrijpe prefrontale cortex
Peuterpuberteit Tremblay et al, 1999
Egocentrisme Epley et al, 2004
Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad? Twee hypotheses: Ontwikkeling: prefrontale cortex is simpelweg nog niet genoeg gerijpt Evolutie: wat is de functie van de peuterpuberteit?
Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad? Mogelijke functie: ontwikkeling van zelfconcept, autonomie, eigenwaarde, etc. Dus wellicht een heel belangrijk fase die we liever niet kwijt zijn
Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad? Wel onderzoek gedaan naar relatie “extreme” peuterpuberteit en probleemgedrag op leeftijd van 17 jaar Olson et al, 2000
Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad? Geen onderzoek gedaan naar relatie afwezigheid peuterpuberteit en internaliserende problemen op latere leeftijd… Afwezigheid peuterpuberteit bij 20% van kinderen – welke gevolgen?
Waarom zijn er zoveel kinderen met ADHD?
Waarom zijn er zoveel kinderen met ADHD? Problemen met executieve functies (planning, impulsen stoppen, etc.); Problemen met uitstel van behoefte-bevrediging Voordeel als jager ????? Mismatch: school, veel binnen, stil zitten, etc. Hangt samen met ontwikkeling van prefrontale cortex
Waarom zijn er zoveel kinderen met ADHD?
Kinderen leren door te doen
Kinderen krijgen al jong verantwoordelijkheden
Kinderen zijn fysiek actief
Positief effect van pauze? Kinderen met ADHD vertonen minder storend gedrag na pauze Kinderen hebben meer aandacht voor taak na pauze Pellegrini & Bohn, 2005
Waarom zijn er scholieren met angst voor toetsen? ‘Gelijke kansen voor iedereen’ is wat ons sinds onze oprichting in 1968 drijft en bindt
Waarom zijn er scholieren met angst voor toetsen? Komt vooral naar boven bij extrinsieke motivatie; minder bij intrinsieke motivatie Angst is adaptieve reactie in onveilige situaties Baby’s/peuters kennen nauwelijks faalangst; Omgevingsgestuurd Mismatch: faalangst bij jagers en verzamelaars; of bij andere primaten?
Waarom zijn er scholieren met angst voor toetsen? Veel toetsen hangt samen met: Lager zelfvertrouwen Meer faalangst Meer stress Slaapproblemen Gedragsproblemen Frustratie Hoofdpijn Vooral bij kinderen met een lage SES… Polesel et al., 2014
Waarom zijn er scholieren met angst voor toetsen? Ryan & Deci, 2017
Waarom zijn er scholieren met angst voor toetsen? Oplossing: niet meer toetsen? Of: creatiever toetsen? Geen meerkeuzetoetsen (totaal geen match met de werkelijkheid) Projecten met hulpbronnen
Waarom is de puberteit een noodzakelijk kwaad?
Waarom is de puberteit een noodzakelijk kwaad? Hormonale veranderingen Stap richting volwassenheid; Risicogedrag om op te vallen - paringsdans Mismatch: puberteit bij jagers en verzamelaars; of bij andere primaten? Langzame ontwikkeling van dorsolaterale prefrontale cortex
Theorie Cross-Cultureel Psychologie Neuro-wetenschap Dierstudies Voorgestelde Adaptatie Jagers-verzamelaars Geneeskunde Neuro-wetenschap Dierstudies Genetica Nomologisch netwerk van evidentie Schmitt & Pilcher, 2004
Vragen?