Hoofdstuk 5 Het leerproces bewaken en beoordelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Johari venster & feedback
Observeren en rapporteren
Workshop Onderzoeksontwerp
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Functieprofiel en beoordeling
Ho 8: Portfolio.
Performance management Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf beoordeeld worden.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Van, voor én door het onderwijs.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Studieadviesregeling
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
Kijken naar Kinderen Week 4
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Week 1: kennismaken Mindset en feedback.
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg 17 juni 2014.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Kijken naar Kinderen Week 4
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Kiezen voor keuzedelen
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Naam: 1 Vul je naam in. Beantwoord zo snel mogelijk de vragen. Kijk aan het einde hoeveel je er goed had. Druk op knop om te beginnen!!
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Observeren Les 3.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Functioneren en beoordelen
OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren
Hannah Wielenga februari 2017
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
H2 Een leven lang leren.
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Observeren rapporteren
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Beoordelen van LC-docenten
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
BOM-model PV 25/03/2014.
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg
Communicatie 3e les.
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 2 Beginnend beroepsbeoefenaren werven en selecteren
Observeren Les 2.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Gesprekstechnieken Les 6.
Hoofdstuk 1 Jij als praktijkopleider
Inspelen op innovaties
Observeren rapporteren
Observeren Les 2.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Observeren rapporteren
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 5 Het leerproces bewaken en beoordelen Praktijkopleider Hoofdstuk 5 Het leerproces bewaken en beoordelen

1 Jij als praktijkopleider 2 Beginnend beroepsbeoefenaren werven en selecteren 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar leren? 4 Opleiden en begeleiden 5 Het leerproces bewaken en beoordelen 6 De BPV-periode evalueren

Observeren Observeer met een van tevoren bepaald doel Hoofdstuk 5 Het leerproces bewaken en beoordelen Observeren Observeer met een van tevoren bepaald doel Bedenk op welk gedrag je gaat letten Houd het bij de feiten: welk gedrag zie je? Kijk en luister; niet meteen oordelen!

Selectieve waarneming Hoofdstuk 5 Het leerproces bewaken en beoordelen Selectieve waarneming Je ziet of hoort alleen datgene waarop je gespitst bent Pas op voor selectieve waarneming; je mist daardoor belangrijke dingen

Hoofdstuk 5 Het leerproces bewaken en beoordelen JOHARI-venster

Valkuilen bij het observeren Hoofdstuk 5 Het leerproces bewaken en beoordelen Valkuilen bij het observeren Zelfvervullende voorspelling Stereotypen (halo- en horn-effect)

Bijsturen bij knelpunten Hoofdstuk 5 Het leerproces bewaken en beoordelen De voortgang volgen Tussenmetingen doen (welke leerdoelen zijn al behaald en aan welke leerdoelen moet nog gewerkt worden?) Voortgang bijhouden op formulieren Bijsturen bij knelpunten Grijp in als er knelpunten in het leerproces zijn Kijk samen met de beginnend beroepsbeoefenaar wat hij nodig heeft om het leerproces weer op de rails te krijgen

Het leerproces beoordelen Hoofdstuk 5 Het leerproces bewaken en beoordelen Het leerproces beoordelen Beoordeel de beginnend beroepsbeoefenaar regelmatig op de uitvoering van taken op de werkvloer Doe regelmatig een voortgangsmeting Vul de beoordelingsformulieren objectief en correct in

Valkuilen bij het beoordelen Hoofdstuk 5 Het leerproces bewaken en beoordelen Valkuilen bij het beoordelen Je zoekt een makkelijkere vraag om te beantwoorden Je geeft het voordeel van de twijfel Je vindt het moeilijk om een onvoldoende te geven

Eindoordeel Beoordeel het praktijkexamen Hoofdstuk 5 Het leerproces bewaken en beoordelen Eindoordeel Beoordeel het praktijkexamen Geef een eindoordeel over de BPV-periode

Begeleiding- of voortgangsgesprek Hoofdstuk 5 Het leerproces bewaken en beoordelen Begeleiding- of voortgangsgesprek

Hoofdstuk 5 Het leerproces bewaken en beoordelen Beoordelingsgesprek Tussentijdse beoordelingsgesprekken: geef je oordeel over het functioneren, bespreek knelpunten en geef verbeterpunten. Eindbeoordelingsgesprek: vertel je eindoordeel. Is deze negatief? Geef dan ook aan wat wél goed is gegaan en geef verbeterpunten mee.