Omgaan met verschillen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Advertisements

Wat is huiswerk? Wordt opgegeven of ingeleid op school, begint vaak op school, maar wordt thuis (af)gemaakt en thuis geleerd en vormt de ‘ingang’ tot de.
Communicatie met de klant
Sollicitatiegesprek.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Vraaggericht werken.
Analyse van werkstijl en communicatie m.b.v. drivers
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Leidinggeven H1 Taken teamleider Logistiek teamleider.
Leidinggeven H1 Taken leidinggevende Logistiek supervisor.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Culturele synergie.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 3 22 februari 2016.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Deel 4: Spreken en gesprekken
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Maatschappelijke zorg 2
LOB zeven stappen naar succes
Vragen, wat voor vragen?.
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Een vergadering organiseren
Instructie geven en uitvoeren
Loopbaan en burgerschap les 2
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Vergadering Personeelsdienst
Samenwerken en communicatie
Samenwerken en communicatie
Vaardigheden Interviewen
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Hoofstuk 16 Interculturele communicatie
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Leidinggeven voor eerste verkoper
BOM-model PV 25/03/2014.
Leidinggeven Communicatie.
Communicatie 7e les.
Gedragsproblemen en stoornissen
Hoofdstuk 1 Taken Teamleider
Interculturele communicatie
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Omgaan met verschillen
Loopbaan en burgerschap les 3
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Inspelen op innovaties
Interculturele communicatie
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Les 6: non-verbale communicatie
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
SO bespreken: wat was moeilijk?
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Omgaan met verschillen Internationaal I Omgaan met verschillen

Cultuur zit in je Interculturele communicatie Omgaan met verschillen

Omgaan met verschillen Stel, je moet voor je werk contact leggen met een bedrijf uit een andere cultuur. Wat kun je dan beter wel doen en wat niet? Je wel/niet goed voorbereiden door je te verdiepen in de andere cultuur. Je manier van communiceren wel/niet aanpassen aan de andere cultuur. Je wel/niet goed verdiepen in je eigen cultuur.

Wat heb ik de vorige les geleerd? Wat ga ik nu leren? Interculturele communicatie op je werk Vraagvormen Feedbackregels Instructie geven Omgaan met conflicten Dubbelperspectiefbenadering Driestappenmethode.

Interculturele communicatie op je werk Omgaan met verschillen Interculturele communicatie op je werk Collega’s met een andere culturele achtergrond Samenwerking met een buitenlands bedrijf.

Belangrijk voor een goede samenwerking Omgaan met verschillen Belangrijk voor een goede samenwerking Toon belangstelling voor de ander Denk mee met de ander Bied je hulp aan Vraag om hulp.

Vraagvormen Gesloten vragen: alleen ja of nee Omgaan met verschillen Vraagvormen Gesloten vragen: alleen ja of nee Open vragen: uitgebreider antwoord Controlevragen: check of je elkaar hebt begrepen.

Feedbackregels Geef feedback op gedrag Gebruik de ik-boodschap Omgaan met verschillen Feedbackregels Geef feedback op gedrag Gebruik de ik-boodschap Geef feedback zo kort mogelijk na de gebeurtenis Geef de ander tijd om o je feedback te reageren Bedenk samen welke oplossingen er mogelijk zijn Gebruik de sandwichmethode.

Omgaan met verschillen Sandwichfeedback

Feedback geven aan iemand uit een andere cultuur Omgaan met verschillen Feedback geven aan iemand uit een andere cultuur Bereid je voor: hoe wordt feedback gegeven in de andere cultuur? Leid de feedback goed in Geef stap voor stap uitleg. Noem niet teveel in één keer Check regelmatig of je woorden goed zijn overgekomen.

Feedback ontvangen Stel je ervoor open Luister actief en stel vragen Omgaan met verschillen Feedback ontvangen Stel je ervoor open Luister actief en stel vragen Bedank de persoon die jou feedback geeft.

Instructie geven Goede instructie zorgt voor … zelfvertrouwen Omgaan met verschillen Instructie geven Goede instructie zorgt voor … zelfvertrouwen structuur zelfstandigheid een betere taakuitvoering.

Omgaan met verschillen Fasen van instructie

Omgaan met conflicten Voorkom conflictaanjagers Omgaan met verschillen Omgaan met conflicten Voorkom conflictaanjagers Maak gebruik van conflictremmers.

Invloed van conflicten Omgaan met verschillen Invloed van conflicten Negatieve gevolgen: Slechte relatie tussen collega’s Niet goed met elkaar samenwerken Taken minder goed uitvoeren. Positieve gevolgen: Problemen kunnen helder worden Een opgelost conflict kan motiverend werken.

Conflicten oplossen: Thomas-Kilmann model Omgaan met verschillen Conflicten oplossen: Thomas-Kilmann model Assertiviteit vs. coöperativiteit Vijf manieren om met conflicten om te gaan.

Dubbelperspectiefbenadering Omgaan met verschillen Dubbelperspectiefbenadering

In de filmpjes gaat het over een hoofddoek dragen bij de politie. Omgaan met verschillen Bekijk het filmpje In de filmpjes gaat het over een hoofddoek dragen bij de politie. Wat is het standpunt van de politie organisatie? Wat is het standpunt van de moslima? Vind je het moeilijk of gemakkelijk om je in te leven in beide perspectieven?

Driestappenmethode (DSM) Omgaan met verschillen Driestappenmethode (DSM) Methode om mensen uit een andere cultuur te leren begrijpen.