MAA ideale school 1 Beroepsidentiteit .

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Crises zijn van alle tijden
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Op zoek naar zin Hoe kijken we aan tegen ouderen?
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
En hierdoor… ...worden armen afgesloten van algemeen aanvaarde leefpatronen…  scholing, gsm, auto, mode, vrijetijdsbesteding, internet, woning, lichaamsverzorging,
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
Hst 4: De wereld indelen.
Internationale betrekkingen
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Een keuze of de toekomst?
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Politieke begrippen voor beginners Lynn De Man. Inhoudstafel O Schrijvers O Het boek O De hoofdstukken O Inhoud tekst O Begripsomschrijving O Besluit.
11.3: Nederland is vol.. Met autowegen HC Tips voor de toets.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Schematische samenvatting
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Globalisering.
Maatschappijwetenschappen
Sessie 14: De spiegel Cultuureducatie en identiteit: de praktijk 14u40-16u10.
Het leven geeft te denken
Verkiezingen 2006.
Ik zie… Ik zie… wat jij niet ziet
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Internationalisering kernpunten. internationalisering ► Verbondenheid met de “wereld”.  Via de media  Internet  Satelliet  Via verdragen  Instanties:
Globplex Regio Vlaanderen Campagnes Societale Transitie Societale Proactievering Senioren Alle info, dossier en werkmateriaal op:
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Maatschappijwetenschappen Voorlichting ouders. voorlichting maw a3/g3 Maatschappijwetenschappen  Onderwerpen – Schoolexamen  Onderwerpen – Centraal.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Oudercontactavond Leerjaar 3. Prefontale cortex nog niet rijp! Prefontale cortex o.a. is betrokken bij: Nemen van beslissingen Maken van keuzes.
De sociale staat van Nederland Over scheidslijnen en onbehagen in een verkiezingsjaar Kim Putters 4 oktober 2016.
Ontzuiling en secularisatie
De Europese eenwording
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Culturele diversiteit
Hoofdconcepten en eindtermen
< landbouwrevolutie 7.1 < toetsbesperking
H5 Wie heb je nodig?.
1.2 De wereld wordt steeds kleiner
H13.5/13.6 Postmoderne wereld Televisie en computer.
Enkele interessante vragen!
de tijd van burgers en stoommachines
Diversiteit en integratie
Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Sociologische paradigma’s
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Waarom leerlingenparticipatie?
THEMA 2 Nederland is overal Les 1 – De wereld in een straat
Uitwerking begrippen burgerschap. Sociaal.
Postmoderne samenleving
Culturele diversiteit
1.1 Globalisering: one world?
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Cultuur en samenleving
Globalisering als kans en als dreiging
Veranderingen in het vormingsvraagstuk
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
Transcript van de presentatie:

MAA ideale school 1 Beroepsidentiteit . kunst, levensbeschouwing maatschappij, en pedagogiek.

Toetsing De vakkenlijn wordt afgetoetst met een KI- toets. Literatuur: wordt nader bekend gemaakt.

Het thema identiteit W Wie ben ik?

Ben jij een Nederlander of Europeaan? Het thema identiteit Ben jij een Nederlander of Europeaan?

Identiteitspolitiek Tot 21 eeuw: voorbehouden aan minderheidsgroepen( etnisch,religieus of cultureel) Vanaf 21 eeuw: nu het speerpunt van de (politieke strijd) dominante meerderheid.

Maatschappij Hoe typeer jij de huidige samenleving? Illustreer dit adhv 3 voorbeelden. Wat vind jij een wenselijke samenleving?

Multiculturele samenleving Paul Scheffer 'Het multiculturele drama' www.youtube.com/watch?v=Cp-QWGVFDog - more video »

WRR ID MET NL ID MET NL ID MET NL ID MET NL ID MET NL ID MET NL ID MET NL ID MET NL ID MET NL ID MET NL ID MET NL ID MET ID MET NL ID MET

WRR ID MET NL: Probleemstelling: Welke identificatieprocessen dragen bij aan de Nederlandse gemeenschap en welke ondermijnen haar, met name in de context van het cultureel diverser worden van de samenleving?

WRR Globalisering, europeanisering, individualisering en multiculturalisering zijn vier brede maatschappelijke ontwikkelingen die de nationale identiteit zowel uitdagen als centraal stellen

Globalisering

Europianisering

Individualisering

Multiculturele samenleving

jongeren anno 2011 Jongeren tot 35 jaar zijn jobhoppers en relatiezappers

2011 Vandaag de dag ben je volledig zelf verantwoordelijk voor je zelfontplooiing. Het is aan jou en alleen aan jou om antwoord te vinden op belangrijke levensvragen.

Identiteit Die zoektocht naar je persoonlijke identiteit moet je in een wereld vol onzekerheden doen: Economisch Politiek Sociaal cultureel Individueel

Global village Trein Auto Massamedia Internet Sociale media De stroomversnelling van de globalisering

global village Internationale verdragen Internationale rechtspraak Parlementen Economie (lees ook crisis) Lang gezien als positieve ontwikkeling

Keerzijde Massaconsumptie Milieuschade Ec. crises Massa-immigratie Verlies nationale autonomie Mn het laatste punt scoort bij laagopgeleiden. Zij hebben het gevoel het minst te profiteren van de internationale voorspoed en ontwikkelingen. Dat verklaart misschien de groei van populistische partijen.

Verlangen naar identiteit Jong en oud Hoog en laag opgeleid De zoektocht naar identiteit manifesteert zich in de hele samenleving. De vorm echter verschilt van individu tot individu. (identificatie met land, taal, familienaam religie etc)