Waarom veranderde Brecht het theater ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Theater in de Griekse oudheid
Advertisements

KUNST EN MACHT.
Toneel in de Oudheid.
Filosofie Op HAVO en VWO.
Bertolt Brecht en Lars von Trier Butoh William Kentridge en de Neus
Inleiding op het lineair perspectief
Een jeugdboek op de planken
Inhoud Debriefing Uitleg concepten. Inhoud Debriefing Uitleg concepten.
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 2 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN DE NABOOTSINGSTHEORIE Maarten Steenhagen.
Paragraaf 2.4 Griekse kunst.
Cultuur van het moderne 20e eeuw, 1e helft §12 ACTEERSTIJLEN / THEATER
Door Marit Mulder.
Toneel in de Oudheid Tragedie.
GRIEKSE TRAGEDIE Ratna Werry
Moderne Kunst.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
The art of game design Hoofdstuk 15 en 16. Opbouw van een verhaal Tweevoudig: Sommige games hebben goede verhaalelementen Sommige games hebben goede gameplay.
Aardrijkskunde 4 vwo ( ) (bij H.1, par )
Accenten binnen het onderwerp:
Stromingen en partijen
Hedendaagse literatuur Vijfde college programma  Bezoek aan De dag van de Literatuur  Aanwezigheid?  Presentaties over de historische roman 
 a. wilskracht, keuzes  b. hel, welvaartsdenken  c. Ubermensch, machteloosheid.
Met handen en voeten geloven 1
Achttiende en negentiende eeuw
Tweede wereldoorlog.
Muziek: op zoek naar emotie
Dossier Empowerment.
Wanneer was de Slavernij?
Paragraaf 3.5 Griekse kunst.
Tine Vandevijvere Ge-Ned. Bronnen Artikels Websites Publicaties.
Antwoorden op opdracht en vragen theater
Het verhaal Bella Swan is altijd anders geweest. Ze doet geen enkele moeite om zich aan te passen aan wat de populaire kliek op school dicteert. Wanneer.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Vergelijk het schilderij van Claude Monet met het Schilderij vanPaul Cezanne Claude Monet Boulevard de Capucine, Paul Cezanne Baai van Marsaille.
Dada tegenover Popart Dia vervangen omdat het ik de opmaak lelijk vind en ik de werken op een actievere manier kan gebruiken Kenmerken Pop Art Figuratief.
Theater.
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
De theorie achter de verhalen
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Slecht-nieuws en Klachten
Beroepshouding en beroepscode
H3 Democratie in de 20 e eeuw Hoe hebben de rechtsstaat en parlementaire democratie zich ontwikkeld tussen 1920 en 1980?
Typ hier de titel Geef hier extra gegevens op. Inleiding n Doel van de discussie n Iets over uzelf.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Leesvaardig Examentraining.
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
Literaire bouwstenen 3.
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
Politiek theater. Inhoud - Vorm en inhoud - Politiek theater - Bertolt Brecht - Moeder courage - De vieze gasten - Toneelwerkgroep Proloog - 3 vragen.
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
Bertolt Brecht ( ) Schönberg & Brecht Berlijn jaren ‘20 en ’30 Sterk politiek geëngageerd.
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
Antwoorden: Gent is vree wijs.  Stelling: Gent is vree wijs Antwoorden: Vraag 1.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Klas 3A Over lezen Blok 1
Scriptschrijven voor dummies
WINTERSE GEDACHTEN.
CKV PTA 3 Theater Praktische opdracht Begrippentoets
Antwoorden: Gent is vree wijs
(1)De oude theatertaal: naturalisme/realisme Begin 20ste eeuw:
TEKSTSOORTEN.
POSTMODERNISME.
Hoe benader ik een literaire tekst ui de negentiende eeuw?
Sociologische paradigma’s
Basics over communicatie
Project English BOL niveau 4.
Mogelijke Jezusbeelden
PROJECT INTERFACE.
Transcript van de presentatie:

Waarom veranderde Brecht het theater ? Hoe deed hij dat ?

Bertolt Brecht (10-02-1898 tot 14-08-1956) Schrijver van toneelstukken en poëzie Was fel tegen ongelijkheid in de maatschappij Was beïnvloed door het Marxisme Was tegen oorlog

Een gedachte van Brecht Kunst is geen spiegel voor de werkelijkheid maar een middel om de werkelijkheid vorm te geven

De gevolgen voor zijn werk als toneelschrijver Hij is tegen het realisme in het theater omdat zich het publiek daarin emotioneel mee laat voeren Brecht wil dat het publiek tijdens een voorstelling iets leert zodat het de wereld kan verbeteren Zijn stukken worden ook leerstukken genoemd

Brecht is tegen Enkele kenmerken Lijsttoneel/ Vierde-wand toneel Tjechow, “Oom Wanja” 1948 Enkele kenmerken Verduisterde publieksruimte Voorhang om ongezien van decor te wisselen Realistisch decor Nadruk op emoties van personages Weergave van de wereld van de gegoede burger Eenheid van tijd en ruimte Katharsis door oplossing van een conflict Opbouw van het drama in 5 bedrijven

Het decor van Brecht Decor uit 1949 - Geen nagebootste realiteit De voorhang ontbreekt Rekwiesieten voor alle scenes in hetzelfde decor De constructie is zichtbaar De titel van het stuk is in de constructie verwerkt

Het Episch theater ( vertellend theater) De toeschouwer ziet altijd dat hij niet na de werkelijkheid kijkt Hij kan zich niet in het verhaal inleven De acteurs zien opkomen, de zichtbare constructie werken storend

Vervreemdingseffecten Tijdens de voorstelling Gebruik van een verteller Acteurs praten soms direct tegen het publiek ( doorbreken van de vierde Wand) Informatie ook doormiddel van tekst op tafels of door projecties Het gebruik van liederen met bv. Dissonanten( falsenoten),ongebruikelijke instrumenten Acteurs wisselen op toneel van rol De acteurs worden als typetjes weer gegeven De kostuums / grime zijn vaak overdreven Het verhaal speelt op een niet bestaande plek of in een andere tijd

Speelstijl van de acteurs De acteur identificeert zich niet met zijn personage De acteur laat alleen een personage zien De acteur draagt zijn tekst zonder emotie voor Liederen worden door ongeschoolde stemmen gezongen

Het Episch Theater laat leerstukken zien Brecht verwacht van het publiek Dat het met het verstand de voorstelling volgt Dat de toeschouwer zich tijdens de voorstelling een mening vormt Dat het publiek een kritische houding ten opzichte van het geziene aan neemt Dat het door het stuk aangezet word de bestaande maatschappelijke orde te veranderen

De filosofie van Brecht De mens en de wereld om hem heen veranderen steeds De mens kan de wereld veranderen De mens moet keuzes maken Alleen het communisme bied een menselijke wereld in tegenstelling tot het fascisme De praktijken van het kapitalisme moeten worden bloot gelegd en bestreden

Conclusie Brecht veranderde het theater om het publiek iets te leren zodat de toeschouwer aangezet werd de maatschappij te veranderen Hiervoor ontwikkelde hij het Episch theater Zijn stukken waren leerstukken Doormiddel van vervreemdingseffecten voorkwam hij dat de toeschouwer passief zijn opvoeringen kon volgen Brecht richt zich op het verstand van de mens en niet op zijn gevoel