Seksualiteit&LVB Greet Antuma: systeemtherapeut NVRG/seksuoloog NVVS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Ans van de Ven- de Laat verpleegkundige / preventiemedewerker
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Veilig Jeugdwerk Veilig Jeugdwerk is jeugdwerk met gezonde verhoudingen tussen leidinggevenden en deelnemers. Het is van belang om mogelijk misbruik te.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Workshop Relationele en seksuele vorming
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Signalen van seksueel misbruik
Inleiding Mr. Leon Wever Directeur Jeugd Seksueel misbruik in de jeugdzorg van kinderen met een verstandelijke beperking. 4 juni 2012 Leon Wever Directeur.
workshop Bespreekbaar maken van seksualiteit 28 november 2011
PRESENTEREN KUN JE LEREN
De oudere stagiaire.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
VLAGGENSYSTEEM, WAAR LIGT DE GRENS?
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Presentatie: Over de grens
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Stellingen voor gebruik bij visieontwikkeling op seksuele vorming in het (v)so.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Methodiek: Plancyclus
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Clip Ambulante ecologische plegerbehandeling Tjallingahiem Alexandra Breedveld psycholoog behandelaar poli.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Het vlaggensysteem voor jongeren
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Melanie Meijer Bijscholing LVAK Woensdag 2 november 2016
Workshop Vlaggensysteem
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Nee Zeggen!.
MST-PSB Multi systeem therapie – Problem Sexual Behavior
HERSENGYMNASTIEK in de forensische zorg voor LVB
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Presentatie: Over de grens

BOM-model PV 25/03/2014.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Communicatie 7e les.
gesprekstechnieken Les 2
Vlaggensysteem Praten met kinderen en jongeren over seks en seksueel grensoverschrijdend gedrag.
ASS en seksualiteit Dorinda Altena Behandelzaken 15 februari 2019.
Artikel over transactionele analyse
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Wat leer je allemaal op school?
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
De 6 Seksregels.
Transcript van de presentatie:

Seksualiteit&LVB Greet Antuma: systeemtherapeut NVRG/seksuoloog NVVS Alexandra Breedveld: GZ-psycholoog/EMDR-therapeut VEN 15 november 2018 Vraag vooraf: wie kent het visie document van de organisatie waar je werkt? Is er een?

Wat komt bij je op bij LVB en seksualiteit/intimiteit

En wat bij seksualiteit/intimiteit irt jezelf?

Seksuele ontwikkeling Wanneer start deze Hoe ziet de ontwikkeling eruit Hoe verloopt de ontwikkeling bij LVB Hoe verloopt de normale seksuele ontwikkeling? Deze kennis is van belang, ook om afwijkend gedrag en een verstoorde, afwijkende seksuele ontwikkeling te kunnen herkennen. Wanneer begint de seksuele ontwikkeling? Wat betekent dat voor de seksuele opvoeding, begeleiding? Mooi materiaal: RutgersWPF. Gratis te downloaden

disharmonisch profiel Stem seksuele voorlichting af op de communicatieve, sociale en verstandelijke mogelijkheden van de cliënt. Dat kun je doen door samen met je team de hermeneutische cirkel in te vullen. Daarmee verduidelijk je de seksuele hulpvraag en de mogelijkheden van de cliënt. Dit behoeft uitleg aan cliënt en systeem. Met dit gegeven kunnen we het SGG of speciaal seksueel gedrag beter snappen en duiden Wat betekent dit voor de ontwikkeling en beleving van seksualiteit?

4 vormen van aandacht voor seksualiteit / intimiteit Voorleven Altijd!!! Ad hoc Op het moment Structureel Komt overal terug Gepland Beter voorbereid Voorleven: Taalgebruik, moppen, verhullende woorden. Reageren of juist niets zeggen. Alles wat je wel / niet laat zien. Hoe makkelijk maak je het onderwerp bespreekbaar? Kun je medewerkers coachen op dit gebied? Vraag je om verantwoording? Ad Hoc: Tijdens GTST, de les, …. Ben je voorbereid? Je moét reageren Waarom hebben meisjes geen piemel? Hoe plassen ze dan? Hoe gaat pijpen? Is dat leuk? Als je geen homo bent, krijg je toch geen aids? Bedenk: ook hier speelt ‘voorleven’ een belangrijke rol! Heb je materialen in de kast waarmee je het kunt verduidelijken? En als je het niet weet… Zeg dat het een goede vraag is, maar dat jij het niet nu heel goed kan vertellen. Spreek af wanneer je er op terug komt. Gepland: Bijvoorbeeld naar aanleiding van een ad hoc vraag tijdens GTST. Je hebt het meer in de hand. Voorbereiden en structuren. Bedenken wat de beste informatie zou zijn en daarbij visuele ondersteuning / materialen zoeken. Structureel: Aandacht voor seksualiteit is een ingevuld onderdeel van het ondersteuningsplan. Geplande aandacht in bepaalde levensfases: puberteit, menstruatie, zaadlozing, menopauze. Structurele herhaling van seksuele voorlichting. Onderwerp komt regelmatig terug op teamniveau.

Boodschappen van vroeger

https://youtu.be/uUHxfefRQP4 Bespreekbaar maken https://youtu.be/uUHxfefRQP4

gesprek aangaan dont’s en do’s . (ver)oordelende houding aannemen . gesloten en suggestieve vragen stellen . non verbalen signalen uitzenden (bijv. gezichtsexpressie/afschuw) . geheim delen . open en neutrale houding . open vragen en luisterend oor bieden . cliënt/leerling serieus nemen . zeg wat je doet en doe wat je zegt

Als de ontwikkeling niet goed verloopt… Signaleren Onbegrepen seksueel gedrag Gedrag dat niet past bij de leeftijd Seksueel grensoverschrijdend gedrag

Feiten en cijfers slachtoffers White paper Rutger WPF en Movisie

seksuele ontwikkeling in beeld brengen Gesprek Vragenlijsten seksualiteit SKAVE (verouderd, nieuwe in de maak: SSKAAT) CLS (jongens- en meisjesversie) Hermeneutische cirkel (Bosch en Suyckerbuyck) Bij SGG: CBCL/TRF/YSR. Touch Survey Vlaggensysteem en Buiten de lijnen (Sensoa)

Hermeneutische cirkel Seksueel probleem of een seksuele afwijking (parafilie) duiden en begrijpen. Afgestemd plan bv seksuele voorlichtingsprogramma opzetten.

Vlaggensysteem Doel: seksueel gedrag duiden en sturen Duidelijke criteria: wederzijdse toestemming, vrijwilligheid, gelijkwaardigheid, ontwikkelingsadequaat, contextadequaat en zelfrespect

wat werkt: Erkenning van seksualiteit; ook bij LVB Het niet vanzelf goed gaat In gesprek gaan en durven doorvragen Voorlichting een must, op elke leeftijd, elke hulpvorm Aangepast aan betreffende cliënt Analyse cliënt en analyse gedrag binnen de context Begeleiding van seksualiteit vanzelfsprekend is Professionals hebben handvatten nodig Visiedocument, ingebed in organisatie

poli seksuologie REIK Seksueel grensoverschrijdend gedrag Diagnostiek en behandeling bij relationele en seksuele problemen. Samenwerking in Friesland en Groningen met Sense, Consortium Seksuele Gezondheid jongeren en LVB, MCL, UMCG, Molemann & GGZ, zelfstandige psychologiepraktijken, jeugd- en zedenpolitie, reclassering,GGD,CSGNN,MEE>site www.plegerhulp.nl Aanmeldingen via GGZ, huisarts, gezinsvoogdij, reclassering, woonvoorzieningen, Talant, Philadelphia, Boschoord, Trajectum 088-0595001 Denk aan: Seksueel misbruik; slachtoffer en dader Seksueel grensoverschrijdend gedrag Geaardheid problematiek Gender problematiek Erectiestoornis Vaginisme Verschil in seksueel verlangen (vermeende) scheefgroei seksuele ontwikkeling

Sites www.uwkindenseks.nl www.sense.nl www.rutgerswpf.nl www.mijnkindonline.nl www.begrensdeliefde.nl www.meerdanliefde.nl www.schoolenveiligheid.nl www.internetsporen.nl www.helpwanted.nl www.meldknop.nl