LOP Secundair onderwijs Algemene vergadering LOP Secundair onderwijs Sint-Niklaas-Temse 26 februari 2018 Algemene vergadering, 26 februari 2018
Goedkeuring en opvolging verslag van 23 november 2017 Algemene vergadering, 26 februari 2018
Inschrijvingsbeleid 2018-2019 Berekening relatieve aanwezigheid per vestigingsplaats voor 1A (teldatum 01/02/17) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Inschrijvingsbeleid 2018-2019 Berekening relatieve aanwezigheid per vestigingsplaats voor 1B (teldatum 01/02/17) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Inschrijvingsbeleid 2018-2019 Contingenten voor 1A – voorstel, bespreking en definitieve goedkeuring Globale RA = 34,20% Bandbreedte = 29,20% - 39,20% RA per vestigingsplaats = gemiddelde RA van 2012 tot en met 2017 (teldatum 01/02) Scholen of vestigingsplaatsen met een RA boven de bandbreedte worden in de richting geduwd van de bandbreedte met minus 5% of tot de globale RA is bereikt. Scholen of vestigingsplaatsen met een RA onder de bandbreedte worden in de richting geduwd van de bandbreedte met plus 5% of tot de globale RA is bereikt. Scholen of vestigingsplaatsen met een RA binnen de bandbreedte worden in minus of in plus naar de globale RA geduwd. Algemene vergadering, 26 februari 2018
Inschrijvingsbeleid 2018-2019 Contingenten voor 1A – voorstel, bespreking en definitieve goedkeuring Algemene vergadering, 26 februari 2018
Inschrijvingsbeleid 2018-2019 Contingenten voor 1B – voorstel, bespreking en definitieve goedkeuring Globale RA = 72,69% Bandbreedte = 62,69% - 82,69% RA per vestigingsplaats = gemiddelde RA van 2012 tot en met 2017 (teldatum 01/02) Scholen of vestigingsplaatsen met een RA boven de bandbreedte worden in de richting geduwd van de bandbreedte met minus 10% of tot de globale RA is bereikt. Scholen of vestigingsplaatsen met een RA onder de bandbreedte worden in de richting geduwd van de bandbreedte met plus 10% of tot de globale RA is bereikt. Scholen of vestigingsplaatsen met een RA binnen de bandbreedte worden in minus of in plus naar de globale RA geduwd. Algemene vergadering, 26 februari 2018
Inschrijvingsbeleid 2018-2019 Contingenten voor 1B – voorstel, bespreking en definitieve goedkeuring Algemene vergadering, 26 februari 2018
Inschrijvingsbeleid 2018-2019 Werkafspraken voor het meedelen van capaciteiten 1A en 1B Algemene vergadering, 26 februari 2018
Voorrangsgroep Periode Voorrangsgroep Periode Inschrijvingsperiodes 2018-2019 Gewoon secundair onderwijs voor 1A en 1B Gewoon secundair onderwijs, overige leerjaren Voorrangsgroep Periode Broers en zussen Kinderen van personeel Van 19/03/2018 tot en met 30/03/2018 (N)IND Van 16/04/2018 tot en met 04/05/2018 Reguliere inschrijvingen Vanaf 05/05/2018 Voorrangsgroep Periode Reguliere inschrijvingen Vanaf 16/04/2018 Algemene vergadering, 26 februari 2018
Voorrangsgroep Periode Inschrijvingsperiodes 2018-2019 Buitengewoon secundair onderwijs Voorrangsgroep Periode SBSO Baken VTS BuSO Broers en zussen Kinderen van personeel Van 19/03/2018 tot en met 30/03/2018 Campus Van 16/04/2018 tot en met 04/05/2018 Geen inschrijvingen Reguliere inschrijvingen Vanaf 05/05/2018 Algemene vergadering, 26 februari 2018
Memorandum 2018 – bespreking en goedkeuring Algemene vergadering, 26 februari 2018
Nota minister Crevits – bespreking en beslissing over eventueel vervolg Algemene vergadering, 26 februari 2018
Project veilig verbinden – stand van zaken Algemene vergadering, 26 februari 2018
Lokaal overlegplatform Secundair Onderwijs Omgevingsanalyse 2018 Lokaal overlegplatform Secundair Onderwijs Werkingsgebied Sint-Niklaas-Temse Algemene vergadering, 26 februari 2018
Inleiding Inzake gelijke onderwijskansen heeft het LOP: een onderzoeksopdracht: in beeld brengen van de lokale situatie de lokale situatie ontleden in een omgevingsanalyse maar ook… een adviesopdracht: formuleren van beleidsvoorstellen een ondersteunende opdracht: ontwikkelen van instrumenten Algemene vergadering, 26 februari 2018
1. Situering van het werkingsgebied 2. Demografie 3. Kansarmoede 4. Onderwijs – spreiding scholen 5. Onderwijs – kenmerken schoolbevolking 6. Onderwijs – GOK-informatie 7. Onderwijs – schoolloopbanen en thema’s Algemene vergadering, 26 februari 2018
Situering in Vlaanderen: werkingsgebied LOP Sint-Niklaas-Temse Algemene vergadering, 26 februari 2018
Situering in de provincie Oost-Vlaanderen Algemene vergadering, 26 februari 2018
1. Situering van het werkingsgebied 2. Demografie 3. Kansarmoede 4. Onderwijs – spreiding scholen 5. Onderwijs – kenmerken schoolbevolking 6. Onderwijs – GOK-informatie 7. Onderwijs – schoolloopbanen en thema’s Algemene vergadering, 26 februari 2018
Evolutie bevolking Sint-Niklaas van 1995 tot 2016 + prognose 2025 en 2030 Algemene vergadering, 26 februari 2018
Evolutie bevolking Temse van 2006 tot 2016 + raming 2020, 2025 en 2030 Algemene vergadering, 26 februari 2018
Bevolkingsdichtheid Sint-Niklaas per statistische sector op 01/01/2016 Vaststelling: Algemene vergadering, 26 februari 2018
Bevolkingsdichtheid Temse per statistische sector op 01/01/2016 Vaststelling: Algemene vergadering, 26 februari 2018
Evolutie aantal huishoudens Sint-Niklaas (2008 – 2016) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Evolutie aantal huishoudens Temse (2008 – 2016) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Gemiddelde grootte huishoudens Sint-Niklaas (2008 – 2016) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Gemiddelde grootte huishoudens Temse (2008 – 2016) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Verhouding Belg en niet-Belg bij geboorte Sint-Niklaas (2007-2016) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Verhouding Belg en niet-Belg bij geboorte Temse (2007-2016) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Vreemde nationaliteiten in Sint-Niklaas (toestand 2016) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Vreemde nationaliteiten in Temse (toestand 2016) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Aantal inburgeraars Sint-Niklaas (2010 - 2016) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Aantal inburgeraars Temse (2010 - 2016) Algemene vergadering, 26 februari 2018
1. Situering van het werkingsgebied 2. Demografie 3. Kansarmoede 4. Onderwijs – spreiding van de scholen 5. Onderwijs – kenmerken schoolbevolking 6. Onderwijs – GOK-informatie 7. Onderwijs – schoolloopbanen en thema’s Algemene vergadering, 26 februari 2018
Aantal geboorten in kansarme gezinnen in Sint-Niklaas (2012 – 2015) Verhoudingen 1 op 7,25 1 op 6,17 1 op 5,98 1 op 5,57 Algemene vergadering, 26 februari 2018
Aantal geboorten in kansarme gezinnen in Temse (2012 – 2015) Verhoudingen 1 op 10,72 1 op 8,94 1 op 6,98 1 op 5,91 Algemene vergadering, 26 februari 2018
Geboortes in kansarme gezinnen Algemene vergadering, 26 februari 2018
Kansarmoede-index Sint-Niklaas - Kind en Gezin Algemene vergadering, 26 februari 2018
Kansarmoede-index Temse - Kind en Gezin Algemene vergadering, 26 februari 2018
Kansarmoede-index Sint-Niklaas - Kind en Gezin Algemene vergadering, 26 februari 2018
Kansarmoede-index Temse - Kind en Gezin Algemene vergadering, 26 februari 2018
Kansarmoede-index Sint-Niklaas - Kind en Gezin Criteria Inkomen Arbeid Opleiding Huisvesting Stimulatieniveau Gezondheid Algemene vergadering, 26 februari 2018
Kansarmoede-index Temse - Kind en Gezin Criteria Inkomen Arbeid Opleiding Huisvesting Stimulatieniveau Gezondheid Algemene vergadering, 26 februari 2018
Kansarmoede-index Sint-Niklaas - Kind en Gezin Criteria Inkomen Arbeid Opleiding Huisvesting Stimulatieniveau Gezondheid Algemene vergadering, 26 februari 2018
Kansarmoede-index Temse - Kind en Gezin Criteria Inkomen Arbeid Opleiding Huisvesting Stimulatieniveau Gezondheid Algemene vergadering, 26 februari 2018
Kansarmoede-index Sint-Niklaas - Kind en Gezin Criteria Inkomen Arbeid Opleiding Huisvesting Stimulatieniveau Gezondheid Algemene vergadering, 26 februari 2018
Kansarmoede-index Temse - Kind en Gezin Criteria Inkomen Arbeid Opleiding Huisvesting Stimulatieniveau Gezondheid Algemene vergadering, 26 februari 2018
1. Situering van het werkingsgebied 2. Demografie 3. Kansarmoede 4. Onderwijs – spreiding van de scholen 5. Onderwijs – kenmerken schoolbevolking 6. Onderwijs – GOK-informatie 7. Onderwijs – schoolloopbanen en thema’s Algemene vergadering, 26 februari 2018
Situering van de scholen voor secundair onderwijs (2016-2017) Sint-Niklaas: 18 scholen (administratieve entiteiten) 28 vestigingsplaatsen Temse: 1 school 1 vestigingsplaats Algemene vergadering, 26 februari 2018
Aanbod van de scholen voor secundair onderwijs (2017-2018)* * = fysieke scholen Onderwijsvorm Sint-Niklaas Temse Algemeen 12 scholen 1 school GSO ASO 7 scholen BSO 8 scholen KSO 2 scholen Geen TSO DBSO (CLW) BuSO OKAN 3 scholen HBO Algemene vergadering, 26 februari 2018
Sint-Niklaas, School Enrolment Rate (SER) De school enrolment rate meet de mate van participatie van jongeren aan het (middelbaar) onderwijs binnen een regio. Concreet gaat het om de verhouding van het aantal schoolgaande jongeren tot de totale schoolbevolking van dezelfde leeftijd binnen een regio. Scores > 100 wijzen erop dat jongeren uit de omgeving in de betreffende stad school lopen. Sint-Niklaas: SER = gemiddeld 217 voor het totaal van 12- tot 18-jarigen Temse: SER = gemiddeld 11,61 voor het totaal van 12- tot 18-jarigen De opdeling volgens leeftijd leert ons dat de SER stijgt naarmate de leerlingen ouder worden. Besluit: Sint-Niklaas oefent een belangrijke aantrekkingskracht uit op de schoolgaande jeugd uit de omliggende gebieden. Meer dan de helft van de leerlingen in het secundair onderwijs in Sint-Niklaas woont in andere gemeenten. Slechts 1 op 9 secundaire leerlingen woonachtig in Temse loopt school in Temse. Algemene vergadering, 26 februari 2018
Evolutie SER voor de fusiegemeenten Sint-Niklaas en Temse (2010-2011-2016-2017) Vaststelling: De regio Sint-Niklaas is een belangrijke onderwijsregio. Het belang ervan neemt nog ieder jaar toe. Algemene vergadering, 26 februari 2018
Woonplaats = schoolplaats in Sint-Niklaas (2010-2011 – 2016-2017) Vaststelling: De regio Sint-Niklaas is een belangrijke onderwijsregio. Het belang ervan neemt nog ieder jaar toe. Algemene vergadering, 26 februari 2018
Woonplaats = schoolplaats in Temse (2010-2011 – 2016-2017) Algemene vergadering, 26 februari 2018
In- en uitstroom gewoon secundair onderwijs Sint-Niklaas (15-16 – 16-17) Instroom Uitstroom 16-17 15-16 1 Temse 1172 1170 Beveren 188 185 2 Sint-Gillis-Waas 1076 1102 Lokeren 125 119 3 830 895 Gent 57 69 4 Stekene 725 748 21 29 5 Waasmunster 470 473 22 23 6 Kruibeke 330 309 Dendermonde 7 Hamme 318 339 15 8 283 298 Melle 14 13 9 Bornem 118 127 10 Moerbeke 105 109 Wetteren Algemene vergadering, 26 februari 2018
In- en uitstroom buitengewoon secundair onderwijs Sint-Niklaas (15-16 – 16-17) Instroom Uitstroom 16-17 15-16 1 Beveren 106 111 Lokeren 40 35 2 Sint-Gillis-Waas 50 54 Gent 30 3 Temse 55 53 Lovendegem 4 Stekene 38 34 Wetteren 5 Kruibeke 24 29 6 25 27 7 Zwijndrecht 31 Algemene vergadering, 26 februari 2018
1. Situering van het werkingsgebied 2. Demografie 3. Kansarmoede 4. Onderwijs – spreiding van de scholen 5. Onderwijs – kenmerken schoolbevolking 6. Onderwijs – GOK-informatie 7. Onderwijs – opvolging schoolloopbanen Algemene vergadering, 26 februari 2018
Evolutie totaal aantal leerlingen in SO in het LOP Sint-Niklaas-Temse (absoluut) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Evolutie en verdeling schoolpopulatie LOP/SO Sint-Niklaas en Temse Algemene vergadering, 26 februari 2018
Evolutie en verdeling schoolpopulatie per onderwijskoepel Algemene vergadering, 26 februari 2018
Verdeling schoolpopulatie per onderwijsvorm – absoluut (situatie 2016-2017) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Verdeling schoolpopulatie per onderwijsvorm – procentueel (situatie 2016-2017) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Verdeling schoolpopulatie per onderwijsvorm – absoluut (situatie 2016-2017) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Evolutie van het aantal leerlingen in de A-stroom Algemene vergadering, 26 februari 2018
Evolutie van het aantal leerlingen in de B-stroom, regio Sint-Niklaas-Temse Algemene vergadering, 26 februari 2018
Evolutie van het aantal leerlingen in ASO (2de graad en 3de graad) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Evolutie van het aantal leerlingen in BSO (2de graad en 3de graad) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Evolutie van het aantal leerlingen in KSO (2de graad en 3de graad) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Evolutie van het aantal leerlingen in TSO (2de graad en 3de graad) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Evolutie van het aantal leerlingen in het deeltijds onderwijs Algemene vergadering, 26 februari 2018
Evolutie aantal leerlingen in het buitengewoon secundair onderwijs Algemene vergadering, 26 februari 2018
Evolutie aantal leerlingen BuBaO en BuSO, regio Sint-Niklaas (01-02/16-17) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Evolutie van het aantal anderstalige nieuwkomers (ATNK) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Nationaliteiten bij anderstalige nieuwkomers (ATNK) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Leeftijdsverdeling bij anderstalige nieuwkomers (ATNK) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Leeftijdsverdeling bij anderstalige nieuwkomers (ATNK) Algemene vergadering, 26 februari 2018
1. Situering van het werkingsgebied 2. Demografie 3. Kansarmoede 4. Onderwijs – spreiding van de scholen 5. Onderwijs – kenmerken schoolbevolking 6. Onderwijs – GOK-informatie 7. Onderwijs – schoolloopbanen en thema’s Algemene vergadering, 26 februari 2018
Definitie indicatorleerling Indicatorleerlingen zijn leerlingen die aan één of meer van de indicatoren beantwoorden. De indicatoren die in aanmerking komen zijn: Opleidingsniveau van de moeder (OM) Rechthebbend op een schooltoelage (ST) Het percentage indicatorleerlingen is bepalend voor de berekening van de relatieve aanwezigheid (RA). De RA is bepalend voor het inschrijvingsbeleid. Algemene vergadering, 26 februari 2018
Definitie GOK-leerling GOK-leerlingen zijn leerlingen die aan één of meerdere van de indicatoren beantwoorden, met dien verstande dat de indicator “onderwijstaal is anders dan de thuistaal” enkel gewogen wordt in combinatie met een andere indicator. Indicatoren die in aanmerking komen zijn: Trekkende bevolking (TB) Opleidingsniveau van de moeder (OM) Thuisloos (TL) Rechthebbend op een schooltoelage (ST) De onderwijstaal is niet de thuistaal (TNN) Het percentage GOK-leerlingen is bepalend voor de berekening van het volume van het geïntegreerd ondersteuningsaanbod. Algemene vergadering, 26 februari 2018
Berekening van de relatieve aanwezigheid (RA) - inschrijvingsbeleid ((totaal aantal indicatorleerlingen : totaal aantal leerlingen) x 100) + 10 percent Berekening RA in het volledige werkingsgebied van het LOP (01/02/2017): Aantal indicatorleerlingen in het volledige werkingsgebied = 4240 Totaal aantal leerlingen in het volledige werkingsgebied = 10257 Berekeningsresultaat: ((4240 : 10257) x 100) = 41,34 (RA totale schoolpopulatie) Berekening RA voor het eerste jaar binnen het werkingsgebied van het LOP (01/02/2017): Aantal indicatorleerlingen in het eerste jaar = 593 Totaal aantal leerlingen in het werkingsgebied = 1466 ((593 : 1466) x 100) = 40,45 (RA 1A en 1B) ((420 : 1228) x 100) = 34,20 (RA 1A) ((173 : 238) x 100) = 72,69 (RA 1B) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Relatieve aanwezigheid – indicatoren 1A en 1B (01/02/2017) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Relatieve aanwezigheid – indicatoren alle leerjaren (01/02/2017) Algemene vergadering, 26 februari 2018
GOK-indicatoren voor de totale schoolpopulatie (01/02/2012) Algemene vergadering, 26 februari 2018
1. Situering van het werkingsgebied 2. Demografie 3. Kansarmoede 4. Onderwijs – spreiding van de scholen 5. Onderwijs – kenmerken schoolbevolking 6. Onderwijs – GOK-informatie 7. Onderwijs – schoolloopbanen en thema’s Algemene vergadering, 26 februari 2018
Behaalde studiebewijzen (schooljaar 2015-2016) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Schoolse vorderingen Sint-Niklaas (2012-2013 tot en met 2016-2017) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Schoolse vorderingen Temse (2012-2013 tot en met 2016-2017) Algemene vergadering, 26 februari 2018
Vroegtijdige schoolverlaters Themagerichte omgevingsanalyse Algemene vergadering, 26 februari 2018
De „kwalificaties‟ in kwestie zijn: Definities Elke jongere die aan een loopbaan in het basis- of secundair onderwijs begint vóór of tijdens het kalenderjaar van zijn/haar zeventiende verjaardag, wordt nadien één keer als „schoolverlater‟ geregistreerd. Behaalt de leerling een (eerste) kwalificatie zonder die loopbaan onderbroken te hebben dan wordt hij op dat moment een „gekwalificeerde schoolverlater‟. Bij een eerste onderbreking van de loopbaan zonder dat de leerling een kwalificatie op zak heeft, wordt hij geteld als een „vroege schoolverlater‟. De „kwalificaties‟ in kwestie zijn: een diploma van secundair onderwijs een studiegetuigschrift van het 6de leerjaar van het voltijds gewoon beroepsonderwijs, een kwalificatiegetuigschrift van het buitengewoon beroepsonderwijs, een certificaat van het deeltijds beroepsonderwijs een getuigschrift van een met succes afgewerkt leercontract. Algemene vergadering, 26 februari 2018
Vroegtijdig schoolverlaten per onderwijsvorm en fusiegemeente vestigingsplaats Algemene vergadering, 26 februari 2018
Vroegtijdig schoolverlaten per onderwijsvorm en fusiegemeente woonplaats Algemene vergadering, 26 februari 2018
Vroegtijdig schoolverlaten en geslacht per fusiegemeente vestigingsplaats Algemene vergadering, 26 februari 2018
Vroegtijdig schoolverlaten en geslacht per fusiegemeente woonplaats Algemene vergadering, 26 februari 2018
Themagerichte omgevingsanalyse Spijbelen Themagerichte omgevingsanalyse Algemene vergadering, 26 februari 2018
Bedankt voor uw aandacht Bronnen: AGODI Provincie Oost-Vlaanderen, dienst Sociale Planning Eigen archief Algemene vergadering, 26 februari 2018
Varia, vragen en mededelingen Algemene vergadering, 26 februari 2018