Passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen binnen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Welkom nieuwe leerlingen!
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
De kern van het arrangeren
Oog voor slimme kinderen?!
1zorg-route.
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Voorlichtingsbijeenkomst voor
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Talent stimuleren en ontwikkelen
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Welkom!
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Passend onderwijs & (hoog)begaafdheid Uitwisselingssessie Netwerkdag 16 april 2015 Desirée Houkema.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Informatiebijeenkomst Overstap Primair onderwijs - Voortgezet onderwijs 12 september 2016.
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Informatiebijeenkomst Overstap
Informatiebijeenkomst Overstap
Koningin Julianaschool,
Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Unbeteiligter? hoogbegaafd?
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
het katholiek basisonderwijs
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Doubleren.
Profiel van een plusleerling
Doubleren.
The Da Vinci Class Hoog- en meerbegaafden TVWO (def 2019)
Transcript van de presentatie:

Passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen binnen

Aandacht voor meer- en hoogbegaafde leerlingen Verbeteren van het niveau van de basisondersteuning Plusaanbod, hoe optimaal organiseren Fulltime onderwijs aan meer-en hoogbegaafde leerlingen

Wat verwachten kinderen? In tweetallen bespreken - Wat heb je gezien? Positief prikkelend film film benutten en stimuleren naar preventief handelen

Kenmerken van …… (Silverman, 1990) brede interesse gevoel voor humor leesvermogen soms volwassen oordeel voor leeftijd scherp observatievermogen levendige verbeelding hoge mate van creativiteit neiging autoriteit ter discussie willen stellen goed met getallen goed met puzzelen goed probleemoplossend vermogen snel leervermogen uitgebreide woordenschat lange aandachtspan hoog gevoeligheid hang naar perfectionisme intensiteit rechtvaardigheidsgevoel nieuwsgierigheid doorzetter als de interesse er is omgang met oudere vrienden

Delphi definitie hoogbegaafdheid Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend. Hij of zij schept plezier in creëren.

IQ = mentale leeftijd gedeeld door kalenderleeftijd WISC = wijsheid, intelligentie, creativiteit en interactie tussen deze drie (synthesized) VIQ (verbaal) + PIQ (perfomaal) = TIQ (totaal) !! Alleen afgaan op TIQ uit den boze. VIQ geeft betere indicatie bij belangrijke schoolse beslissingen - Eigenlijk bedoeld om mensen met dezelfde ontwikkelingsmogelijkheden te vergelijken. Moeilijk →dezelfde leeftijd Verworven kennis en vaardigheden hebben grote invloed op test (school + thuis) IQ 50% genetisch bepaald, 50% omgevingsfactoren tot 7 jaar spraken van ontwikkelingsvoorsprong geen lineaire groei mentale leeftijd (groeispurt, kleine (h)b jongetjes) Meten IQ discutabel : - testafnemer - omstandigheden test : faalangst, demotivatie, omgevingsinvloeden, contact tester - hertest : 62% bij IQ >120 gelijke score of meer. % neemt af bij hoger IQ - IQ test 2 jaar geldig Intelligent / begaafd – IQ 115-130 Hoogintelligent / hoogbegaafd – IQ > 130

Signaleren van excellente en hoogbegaafde leerlingen intake & warme overdracht (leerling zelf, ouders, kdv/psz, vorige leerkracht) HERKENNEN = ERKENNEN  kennis teambreed is must op basis van leer- en persoonlijkheidseigenschappen stimulerend signaleren  observeren en luisteren signaleringsinstrumenten toetsen methoden en LOVS onderzoek preventief in plaats van curatief

Wat ziet u?

Vicieuze cirkel van onderpresteren Inadequaat leerstofaanbod Selectieve luisterhouding Houding t.o.v. school Sociale belangen Leerkrachtattitude Demotivatie: Zeer laag werktempo Slechte concentratie Onderpresteren: Wisselend foutenpatroon vooral bij schriftelijke prestaties

SOCIAAL TE ON AANGEPAST AANGEPAST? GOED SLECHT PRESTATIES Zelfsturend autonoom PRESTATIES Aangepast Succesvol Uitdagend Creatief Onderduikend (Kenmerken van) Leer- en/of gedragsproblemen Profielen van Betts en Niehart Signaleren : zo vroeg mogelijk op basis van leer- en persoonlijkheidseigenschappen BELANGRIJK  KENNIS BIJ ALLE TEAMLEDEN  SYSTEMATISCHE BENADERING Risico :Drop-out Risico :Drop-out SLECHT

Zelfsturend autonome leerling Goede sociale vaardigheden Werkt onafhankelijk, zonder bevestiging Stelt zichzelf SMART doelen Zoekt uitdaging Sterk zelfsturend Werkt enthousiast voor passies/is bevlogen Goede zelfregulering Komt op voor eigen overtuigingen Veerkrachtig /flexibel Kennisproducent/ontwikkelaar Beschikt over zelfinzicht en zelfacceptatie

Optimale basisondersteuning teambrede basiskennis hb cyclisch stimulerend signaleren specifiek gecompact en verrijkt onderwijsaanbod op maat met aandacht voor ontwikkelen metacognitieve vaardigheden zoveel mogelijk binnen de groep plusgroep(en) daar waar lkr. handelingsverlegen zijn, o.l.v gespecialiseerde lkr. ontmoeting ontwikkelingsgelijken preventie onderpresteren door vroegtijdig signaleren en adequate onderwijsaanpassingen op maat vanuit rijke leeromgeving houding en vaardigheden lkr : growth mindset, adequate instructie, feedback op proces en leerattitude ll ieder school / bestuur 1 of meer gespecialiseerde teamleden hb iedere school – actueel schooleigen visie en beleid, verankerd in schoolplan en bekend bij alle ouders en lkr. Hoe is de stand van zaken op jullie scholen?

Passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen * Zware ondersteuning – maatwerk voor hb kinderen die therapeutische setting nodig hebben & drop-outs SWV De Liemers : Inclusief waar kan, expertise naar kinderen, maar je ontkomt niet aan arrangementen extern Binnen SWV De Liemers 2 fulltime scholen voor hb kinderen. Waar bevinden deze nu zich in dit schema? Kunnen we meer en beter gebruik maken van kennis en expertise die daar aanwezig is? Mogelijk zijn er ook andere basisscholen waar veel kennis en expertise is op dit terrein?

Aanbevelingen SLO aan SWV Cluster leerlingen met vergelijkbare ondersteuningsbehoeften. Hierdoor wordt een setting met gelijkgestemden mogelijk en een meer efficiënte inzet van middelen en benodigde expertise Stimuleer meer afstemming en samenwerking tussen scholen, besturen en SWV'en onderling Faciliteer bij complexe problematiek meer afstemming tussen onderwijs en zorg en stimuleer regionale samenwerking

Vervolg - aanbevelingen SLO Onderzoek thuiszittersproblematiek (onder andere hoe begaafdheidsfactoren hierbij een mogelijke rol spelen), de ondervertegenwoordiging van meisjes en effectieve aanpakken voor 'dubbel bijzondere' leerlingen Faciliteer deskundigheidsbevordering op het gebied van begaafdheid binnen alle lagen in het onderwijs (scholen, besturen en SWV'en) Zorg dat expertise laagdrempelig beschikbaar is, zodat meer preventief en niet vooral curatief gewerkt kan worden. Voor de begeleiding van 'dubbel bijzondere' leerlingen is gecombineerde expertise nodig: expertise op het gebied van begaafdheid én op gebied van leer- en of gedragsproblemen

Hoe komen we samen verder?

Nulmeting en gesprek per school

Nulmeting per school

Nulmeting per school

Periode 11 januari – 23 maart 11 januari – directeuren ontvangen separaat digitale checklist + gespreksrooster per mail directeuren tekenen in voor gesprek – 9 data tussen 6/2 en 22/3, 4 tijden per dag Sluiting 25 januari. Bevestiging definitief rooster op 28 januari Ruilen? nulmeting invullen door dir + ib + evt. specialist hb  voor 1 feb. aanleveren bij Patty gesprekken per school met directeuren (ib en/of specialist hb welkom). Locatie : SWV De Liemers Zevenaar Doel : o.b.v. nulmeting samen komen tot actiepunten per school & inventariseren wensen/behoeften school

voorbeeld – De Overlaat Sandra van Diessen

Plusaanbod Plusaanbod Werkgroep is geformeerd: Inventarisatie huidig aanbod Verkenning behoefte Voorstellen formuleren voor ideale werkwijze en organisatie Juni 2019 ligt er een voorstel

Fulltime onderwijs voor meer- en hoogbegaafde kinderen Als arrangement van het samenwerkingsverband Hoe en waar vorm geven Afstemming met aanpalende regio’s Aanpassen van de intakeprocedure Juni 2019 advies naar het bestuur van het swv