Kansen voor gemeenten: De Waarde van Pop 2.0

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

GEMEENTEN CULTUUR EN KEUZES 30 JANUARI Vereniging van Nederlandse Gemeenten Aandeel overheidslagen per beleidsterrein (2013, Coelo)
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
De Waarde van Pop De maatschappelijke betekenis van popmuziek
Glow Eindhoven.
AANVULLENDE UITKERING SOCIALE ZEKERHEID Politiek Beraad 9 oktober 2012.
MVO is de opdracht Seminarie VVSG
Bunnik Beleid en Advies. Niet tellen maar wegen Over de zin en onzin van prestatieafspraken in de culturele sector.
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
OM DIT TE REALISEREN WIL DE CULTOORCOOP:
Meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur Culturalis.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Slimmer met cultureel Vastgoed Conferentie Maatschappelijk Vastgoed, 17 april 2013.
Donderdag 15 januari 2009 – 13:30 uur
BMC 4/5/
Stadsboer als Sociaal ondernemer, “Vooruitgang in de wereld komt tot stand door ondernemende mensen die nieuwe combinaties maken” Joseph Schumpeter Presentatie.
De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Stedennetwerk DuurzaamDoor Terugblik en vooruitzicht oktober, Jan Eelco Jansma.
Vier Trends rond Regio Zwolle – en effecten op de maatschappelijke opgaven Hans Peter Benschop Trendbureau Overijssel Zwolle, 31 oktober 2014.
Politiek.
Amateurkunst nu en in de toekomst 28 mei 2011 Kunstfactor Sectorinstituut amateurkunst Missie Visie Kerntaken Hoofdlijnen beleid 28 mei 2011.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Scala en Drenthe Woensdag 17 december Kader ‘Oude wereld, nieuwe mindset’ Richten op kerntaken: meer rol als verbinder en ontwikkelaar. Regionale.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
Cultureel Ondernemerschap
12c. Beleidsplan Seizoen Missie 1.Festilent creëert een prettige omgeving waarin de leden zich thuis voelen en op een prettige manier hun sport.
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
Donderdag 3 december Opening Waar staat Veluwe Portaal nu? Kans in de regio HR voorbeelden HR ontwikkelingen Dienstverlening Veluwe Portaal 2016.
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
Nieuw en Anders Subsidieveranderingen in het sociaal domein. Castellum – Alphen aan den Rijn.
1. De Academie voor Muziek, Theater & Dans Maasmechelen: Een korte geschiedenis.
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
10 maart #vitaalvechtdal vitaalvechtdal Van zorg naar gezondheid.
Platform 31 Conferentie Ruimte voor Ondernemerschap Workshop Aanbesteden 28 november 2014 MKB-vriendelijk aanbesteden en Social Return Petra Oden, Lector.
Omvang werkloosheid 1-jan-131-jan-141-okt-14 1-dec-14 WWB/BBZ IOAW IOAZ 576 Subtotaal bijstandTotaal Subtotaal WWWW
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Vitale krimpregio’s: kansen in een diverse arbeidsmarkt Prof. dr. Frank van Oort Den Haag, 1 november 2012.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
16 maart 2016 Presentatie rapport Een hele onderneming.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Participatief traject Veldinstallaties Zonnepanelen Presentatie Beeldvormende Raad, 16 april 2015.
Op uw gezondheid! Maarten HoornHans Damen projectleider Platform31senior jurist Rho adviseurs.
Lokaal voedsel VVSG, Gent, 30/9/ Lokaal voedsel Trends Hoe en waar? Waarom doen landbouwers mee? Wat kunnen steden en gemeenten doen?
<plaats en datum>
Welkom en korte introductie aanwezigen
WK Wielrennen De legacy van grote sportevenementen
Een museum is géén bedrijf!
Noord-Brabant, klimaatbestendig en waterrobuust
Burgerhout Bruist Editie 2017.
Waarde creëren door samenwerking sociale en reguliere economie
Het cultuurbeleid 2021 en verder
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
38 Belang 20 95% VERVOLG Halte Taal (balie 34)
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Resultaten onderzoek Maatschappelijke Waarde Voorschoten Wassenaar
<plaats en datum>
Topsport en breedtesport
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
JEUGDzorg - voor wie?.
Transcript van de presentatie:

Kansen voor gemeenten: De Waarde van Pop 2.0 Handreiking voor gemeenten Auteur: Jasper van Vugt In opdracht van VNPF en POPnl Donderdag 24 mei 2018

Waarom deze handreiking? Popcultuur en popmuziek: kansen voor gemeenten waar burgers, muzikanten, lokale overheid, bedrijfsleven en horeca van profiteren. De impact van een gezond popmuziekbeleid op een gemeente en haar bevolking is divers en betaalt zich direct en indirect terug voor grote en diverse groepen mensen op vlakken als economie, diversiteit, talentontwikkeling, inclusiviteit, sociale cohesie en uitstraling. Bij popmuziekbeleid meestal gekeken naar de kosten Maar: pop levert veel op. Voor gemeenten, burgers, horeca en bedrijfsleven. Mits: goed samenhangend beleid Doel Waarde van Pop 2.0: informatie, achtergrond, handvatten en hopelijk inspiratie voor beleidsmakers  vruchtbaar popbeleid en dito opbrengst Popsector en overheden samenwerken voor beleid waar beide van profiteren. Waarde van Pop 2.0 - Jasper van Vugt

Wat levert het op voor gemeenten? de 4 waarden van pop: Culturele waarde Economische waarde Diversiteit en inclusiviteit Talentontwikkeling en educatie 4 maatschappelijke waarden Culturele waarde: zorgt voor beleving en identiteit, trekt veel bezoekers, dominante muzikale cultuurvorm en heeft 1,4 miljoen actieve beoefenaars (940.000 meer dan 2 uur per week, Monitor Amateurkunst 2017). Kunstuiting met grootste publieksbereik. Economische waarde: concertbezoek en horecabezoek, werkgelegenheid, lokaal bedrijfsleven, creatieve economie met innovatie en maakt stad aantrekkelijk. Diversiteit en inclusiviteit: laagdrempelig voor iedereen, van alle leeftijden, culturen en sociale klassen, veel vrijwilligers Talentontwikkeling en educatie: muziek bij kinderen positieve invloed op intelligentie, sociale vaardigheden, analytisch en empathisch vermorgen. Popmuziek makkelijk voor kinderen, eigen beleving. Dat stimuleren: Kennismaking, leren spelen, optreden, carrière, conservatoria en popkoepels talentontwikkeling. Zie ook Zweedse muziekonderwijs (9.9 miljoen inwoners). Waarde van Pop 2.0 - Jasper van Vugt

Wat heeft een gemeente nodig voor gezond popbeleid? Ringenmodel van Wijn (2003) Kernachtig cultuurbeleid / popmuziek in gemeenten met minder dan 30.000 inwoners; Uitgebreid cultuurbeleid / popmuziek voor gemeenten tussen de 30.000 en 90.000 inwoners; Alomvattend cultuurbeleid / popmuziek voor gemeenten met meer dan 90.000 inwoners. Ringenmodel van Wijn (2003) 3 ringen, 6 taartpunten: Podiumkunsten, beleid & inwonertal, media & bibliotheken, algemene accommodaties, kunstenaars, kunsteducatie Handvatten voor beleidsmakers: Ringmodel van Wijn en talentontwikkelingsketen bekende indeling van cultuurbeleid naar gemeentegrootte: Ringenmodel van Wijn Waarde van Pop 2.0 - Jasper van Vugt

Talentontwikkelingsketen: samenwerking in de regio Handvat voor gemeenten bij talentontwikkelingsketen Samenwerking met regio. Niet elke gemeente hoeft tot professionalisering of excelleren te komen 1. kennismaking  2. leren spelen  3. optreden  4. professionalisering  5. excelleren Niet elke gemeente heeft een complete talentontwikkelingsketen nodig. regio’s samenwerken, verdelen en passend bij gemeente Waarde van Pop 2.0 - Jasper van Vugt

Zelfredzaam door cultureel ondernemerschap Wat doet de sector zelf Zelfredzaam door cultureel ondernemerschap Multipliereffect: bereikt veel met weinig Professionele basis  maatschappelijke waarden benut en ontwikkeld, inkomsten uit de markt en lokale creatieve bedrijvigheid Behouden van professionele basis: samenwerking met gemeente essentieel Popmuziek: podiumkunst met flink gedeelte marktsector, niet of nauwelijks afhankelijk van subsidies, zeker ivm klassieke muziek, theater, poëzie Waarde van Pop 2.0 - Jasper van Vugt

Aanbevelingen voor beleidsmakers Erken belang popcultuur, draag dat uit; Veranker popmuziek in cultuurbeleid, formuleer omgevingsvisie, maak aanvragen vergunningen makkelijker; Stimuleer cultureel ondernemerschap; Stimuleer verdere professionalisering van de bedrijfsvoering en maak duurzaamheid mogelijk Stimuleer samenwerking tussen poporganisaties en gemeente; Stimuleer kennismaking en uitoefening van popmuziek op school; Maak repetitieruimten mogelijk door cultureel ondernemers betrekken van muzikanten bij officiële representatie- en promotieactiviteiten van de gemeente (citymarketing); formuleer omgevingsvisie met werkbare geluidsnormen, minder administratieve lasten bij aanvragen voor vergunningen/subsidies, stel reëel sluitingstijdenbeleid op voor podia en festivals, hanteer eenduidige regelgeving en handhaving, faciliteer een gecoördineerd overleg tussen gemeente en poporganisaties waarin gezamenlijk knelpunten in de regelgeving en/of uitvoering worden opgelost; Spreekt voor zich Bied ruimte voor cultureel ondernemen dmv cultural governance, vrees niet voor oneerlijke concurrentie met bv horeca Muziekonderwijs Hoeft niet zelf te doen, maar maak het mogelijk voor anderen: locaties Waarde van Pop 2.0 - Jasper van Vugt

De Waarde van Pop 2.0 fysiek gratis te downloaden op www.popnl.nl en www.vnpf.nl Bestellen: wvp@popnl.nl o.v.v. ‘bestelling Waarde van Pop 2.0’ en n.a.w.-gegevens voor € 9,95 inclusief verzendkosten Waarde van Pop 2.0 - Jasper van Vugt