Thema: Wat is maatschappijleer?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Advertisements

Ho 6: Motivatie.
Kun jij de plusklas aan?.
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
10.3: Iedereen hagelslag en karnemelk
Wat is Ethiek? Les 1.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
2.1 Jong geleerd, oud gedaan
Politiek.
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Wat zijn waarden en normen?
UITGAAN & ZINLOOS GEWELD
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Presentatie: Over de grens
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Woordjes leren.
Richtlijnen voor gedrag Hoofdstuk 4 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
1 Analyse maatschappelijk vraagstuk. 2 Formele macht: Deze macht is officieel vastgelegd in wetten en regels (gezag) Voorbeeld: de burgemeester verbied.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Welkom havo 4..
H1 De samenleving.
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
Reken je (niet) rijk.
Maatschappelijk vraagstuk
H3 Wat is normaal?.
Pluriforme samenleving
1. Wat is criminaliteit?.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.4 Ik en de ander
Wat is criminaliteit? Paragraaf 1.
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
KEUZE OPDRACHT Kies een van de afbeeldingen uit en teken ze volgens de opdrachten op het werkblad die je van de docent hebt gekregen.
H2 Hoe maken we keuzes?.
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Hoofdstuk 1 Wat is politiek?
Presentatie: Over de grens
Wat is criminaliteit? Thema Criminaliteit.
Waarom worden mensen crimineel?
Blok 4 Jij en Europa Deelvraag: Wat betekent Europa voor jou?
Maatschappijleer Nadya Karim
ETHIEK/ kwaliteitszorg
Vergelijkingen oplossen
Hoofdstuk 1: Waarom werken we?
Hoofdstuk 3: Hoe kom je aan werk?
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
Hoofdstuk 4: Met werk kom je verder.
Wie bestuurt Nederland?
Hoofdstuk 6: De verzorgingsstaat
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Aangeboren of aangeleerd?
Het vak maatschappijleer
Communicatie 4e les.
Aangeboren of aangeleerd?
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Vandaag De Alpen: wat, waar, waarom daar?
MODE BLOK 2 PERIODE 1.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Maatschappijleer Normen en waarden
Observeren, rapporteren
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Waarden & normen.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
Transcript van de presentatie:

Thema: Wat is maatschappijleer? Hoe maken we keuzes? Thema: Wat is maatschappijleer?

Belangrijkste kernbegrippen maatschappijleer: Waarden en normen Belangen Macht

Waarden en normen Waarden = de principes of uitgangspunten die je belangrijk vindt in het leven. vb: vrijheid, gezondheid, eerlijkheid Normen = zijn regels hoe jij en anderen zich moeten gedragen vb: ‘een echte vriend laat je niet in de steek’. WAARDE??? Even oefenen: ‘geen telefoons in de klas’ -> Waarde? Hygiëne -> Norm? ‘je mag hier niet harder dan 30 km/u’ -> Waarde?

Verschil geschreven regels & fatsoensnormen Geschreven regel is in de wet opgenomen, dus ze zijn echt opgeschreven. vb: ‘Je mag niet stelen’ en de verschillende schoolregels. Fatsoensnormen zijn ongeschreven regels die mensen meestal niet prettig vinden. vb: Scheten/boeren laten aan tafel.

Belangen Belangen zijn de voordelen die je ergens van hebt. vb: weinig tussenuren, dan ben jij eerder uit. Kun je nog een voorbeeld geven van een belang op school? Gezellige aula. Docent die verstand heeft van het vak. Belangentegenstellingen. Wat zou dat inhouden?

Macht Macht = de mogelijkheid om het gedrag van anderen te beïnvloeden. In de hele samenleving zie je dat terug. Machtsmiddelen = middelen waarmee je het gedrag van anderen proberen te beïnvloeden. Belangrijkste machtsmiddelen zijn: Je functie/beroep kennis, status, overtuigingskracht, geld, Geweld Grote groep Voorbeelden??

NIEUWS: Welk machtsmiddel zie je hier? Welke machtsmiddelen zou hij nog meer gebruiken?

Zelfstandig werken keuze eerst video of eerst opdrachten. https://schooltv.nl/video/hoe-werkt-macht-net-als-bij- apen/#q=macht%20middel Schooltv.nl  zoeken: macht apen  video: ‘Hoe werkt macht? net als bij apen’. LB: blz. 10 en 11 Via wikiwijs openen. WB: blz. 6 t/m 9 Opdracht 12 en 13 mag je overslaan. Klaar? Nakijken via wikiwijs en daarna www.themasvmbo.nl