Fons Savelberg - ORS critical review 26 november 2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beste, De bewoners van onze wijk ondervinden veel hinder bij het ’s avonds laat naar huis terugkeren na afloop van de activiteiten in het Cultuurcentrum.
Advertisements

DEBAT MOBILITEIT & VERVOER Stedelijke Ouderen Commissie (SOC) 23 april 2014.
Prestatie-indicatoren voor de opvangsector
Voetgangersmodel ViSWalk
Travel Policy / Reisbeleid
WELKOM.
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
Startdia, tekst rechtsonder in beeld geeft aan dat het systeem goed werkt. De volgende dia komt na een druk op de spatiebalk, pijltje naar beneden of pagedown.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Thema: een Woonplaats Les 4b Het Groene Hart.
Wegen in Europa De onderwerpen: Wegennet E-wegen Tolwegen
EEN WANDELING LANGS DE IJZEREN RIJN VAN WEERT NAAR NEERPELT
E-wegen en veerboten Wesley Luca Noa.
Reis naar Sharm El Sheikh. Planning reis 10/07/2014Aankomst in hotel om 20:20 11/07/2014 Duik tussen de koraalriffen + bezoek aan het Ras Mohammed Nationaal.
Toets vervoer Oefenen!!.
Duitsland Tijl vangrunderbeeck.
MAINPORTSMAINPORTS Een mainport is een scharnierpunt in de passagiers en/of goederenstromen tussen continenten.
Woningmarktafspraken 2013 Voortgangspresentatie Portefeuillehoudersoverleg Wonen Vlaardingen 19 juni 2013.
NZD 2008 / VHT Ouder worden en (stoppen met) zweefvliegen Deel II De praktijk Workshop NZD 8 november 2008.
Transport en Infrastructuur
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
1.Hoe heet ons bedrijf 2. voorwoord 3. wat was de opdracht 4.de vliegtabel met kosten van de vliegreis Londen naar New York 5.de vliegroute op wereldkaart.
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
SF 2.0 Schiphol- Frankfurt 2.0
Rover-symposium 'Krimp' 21 maart 2014 – Den Haag ‘Krimp’ probleem of kans? Manu Lageirse.
Een planoloog in China; stations Jan Duffhues december 2010.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Brandaan - Nimfenstraat 1 - B-2800 Mechelen Tel: 0476/ / Fax: 015/ mail:
Geschiedenis en toekomst
Arthur Devos en Emile Clarisse. Inhoudstafel  Wanneer?  Hotel  Transport  Activiteiten  Prijs.
POWERPOINT TOM KOSTER  Inhouds opgave 1. Over. 2. producten. 3. bestemmingen. 4. prijs. 5. promotie.
Integrale opdracht informatica: Reis Londen 2013 Een prachtige presentatie waarin mijn reis zal beschreven worden.
Stimuleer het OV voor de ontwikkeling van Lelystad Airport, OMALA en Warande Airport HOV van de toekomst Bestuursovereenkomst infrastructuur Lelystad,
Presentatie Railforum 14 september 2015 ir H.J.M. Bovenlander Versnelling Benelux 2017 HENK BOVENLANDER Rail Advies.
Toepassingen 5L week 17: ‘Op stap met het openbaar vervoer’ een uurtabel van het openbaar vervoer hanteren een tabel met openingsuren hanteren een tijdsduur.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Het passagierspotentieel van Luchthaven Twente: de conclusies  Provincie Overijssel:  Bandbreedte van 0.19 tot 5.2 miljoen passagiersbewegingen plausibel.
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
Randstad Monitor De Top 20 van Europese grootstedelijke regio’s Walter Manshanden, Anita Bouman-Eijs, Olaf Koops, Elmer Rietveld, Noelle Fischer.
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
>> Als het gaat om innovatie KP8 en Transport. >> Als het gaat om innovatie 2 Agenda 1.Welkom en doelstelling 2.Inleiding initiatieven KP8 ACARE Paper.
WP 1 – Deelstudie 1: Intrastedelijk polycentrisme en dagelijkse verplaatsingen dr. Kobe Boussauw Universiteit Gent Vakgroep Geografie en Afdeling Mobiliteit.
De website metdetrein.com: de eerste halte voor uw treintickets! Ondanks de opkomst van reizen per auto en vliegtuig, mogen treinreizen zich vandaag de.
Blok 1, k1, groep 4. blok 1, k1, groep 4 de aap blok 1, k1, groep 4.
SYMPOSIUM Vervoer in de buurt
PLAN REIS Details Verdien tokens
Toets kader project Verbetering Modellering Reistijden
De Solar Impulse, het eerste vliegtuig op zonne-energie, is vanavond rond uur geland op Brussels Airport. Daar kwam het aan na zijn allereerste internationale.
Lesbrief Vervoer H 4.
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Rekenmodel 1: Verlader met eigen wagenpark inclusief vast uitbesteed vervoer
Gemaakt door: Juul, Melle, Sven, Luuk en Bas
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
Update financiële positie per eind 2015 – waarom nu een korte versie?
BOUWEN AAN ‘DE TREIN BEWEGING’
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Hier komt de titel Wijkgerichte aanpak Schilderskwartier Woerden
Qbuzz nieuwe vervoerder in Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden.
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Maatschappelijke kosten
Snel Groeiende luchtvaart: grijpt in op gehele energietransitie
Trein als substituut voor vliegtuig
Schiphol Spreekbeurt van Cas..
Helpt basisbereikbaarheid vervoersarmoede de wereld uit?
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Rollenspel Europese besluitvorming
Transcript van de presentatie:

Fons Savelberg - ORS critical review 26 november 2018

Enkele feiten op een rij Bij treinreistijden > 5 uren is aandeel trein t.o.v. vliegen minimaal 13 belangrijke bestemmingen die per vliegtuig van/naar Schiphol direct worden bediend vallen binnen invloedsgebied trein Omvang marktvraag luchtvaart: “Londen en dan een hele tijd niks” Reizigers hanteren vier belangrijke criteria voor keuze tussen vliegtuig en trein Qua deur-tot-deur-reistijd en qua prijs is vliegen nu meestal (maar niet altijd) gunstiger voor de reiziger Toekomstige (2030) mogelijkheden voor reistijdverkortingen per trein beperkt, afhankelijk van bestemming Bron: Savelberg, F. en de Lange, M (2018). Substitutiemogelijkheden van luchtvaart naar spoor. Den Haag: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Invloedsgebied HST Verband tussen reistijd trein en modal split trein-vliegtuig

Invloedsgebied HST Verband tussen reistijd trein en modal split trein-vliegtuig

13 belangrijkste vliegbestemmingen van/naar Schiphol Kopenhagen Hamburg Berlijn Birmingham Bristol Londen Hannover Düsseldorf Frankfurt Brussel Parijs München Basel

13 belangrijkste vliegbestemmingen van/naar Schiphol Omvang marktvraag in 2017 Grote dominantie van Londen, zowel bij O/D-vervoer als bij Schiphol-transfers. Londen, Parijs, Frankfurt en München hebben substantiële aantallen doortransfers, de overige steden minder (Kopenhagen) of vrijwel geen. Bij Hannover, Brussel en Düsseldorf vrijwel uitsluitend Schiphol-transfers.

Criteria voor keuze tussen vliegtuig en trein reistijd voor- en natransport naar en van de luchthaven c.q. station ingeval van vliegen: tijd nodig voor incheck, security en bagage-afhandeling zuivere reistijd in trein of vliegtuig aantal reismogelijkheden op een dag prijs ‘zachte factoren’ gemak om ticket te boeken en te betalen reisinformatie voor en tijdens de reis afhandeling van bagage comfort op luchthaven of station en in vliegtuig of trein

Verschillen in reistijden trein – vliegtuig in 2017 Tijden in minuten, trein (blauw) en vliegtuig (groen), ‘in vehicle’ en van-deur-tot-deur

Toekomstige treinreistijden Planning verbeteringen railinfrastructuur Duitsland Voor Nederland relevante trajecten met infrastructurele verbeteringen < 2030. Projecten met ‘vordringlicher Bedarf’ (hoge prioriteit, inclusief financiering): Emmerich – Oberhausen (1) Hamburg – Puttgarden (2) Karlsruhe - Basel (3) Stuttgart – München (4). Onderaan de prioriteitenlijst (‘Vorhaben des potentiellen Bedarfs’, geen financiering): Bad Bentheim – Löhne (5) Dülken – Kaldenkirchen (6). Bron: Bundesverkehrswegeplan, Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur, 2016  

Orde grootte afname reistijd trein in 2030 tijden in minuten, trein (blauw) en vliegtuig (groen), ten opzichte van deur-tot-deur-reistijd -90 -45 -60 -45 -15 -95 -15 -60 -15 -15 -15