Trein als substituut voor vliegtuig

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transport en Infrastructuur
Advertisements

Voor- en nadelen vervoermiddelen
Voetgangersmodel ViSWalk
People - Planet – Purchasing, aan de slag met maatschappelijk verantwoord inkopen.
Reistijdbetrouwbaarheid
Hoofdstuk 5: Rekeningrijden
Waarom op afstand samenwerken? Omdat het ….. Ronald Scherpenisse Information Worker Microsoft B.V.
Reizen met het OV naar HET Instrument. OV als toegevoegde waarde De RAI is met het openbaar vervoer uitstekend bereikbaar en tracht daarom zoveel mogelijk.
GOBIKE Geïntegreerde vervoer & service verlener. TREND Blijvende groei behoefte mobiliteit Duurzame mobiliteit Effectiever gebruik vervoermiddelen.
Minisymposium ChristenUnie
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Praktijkcase: MKBA herstructurering van bedrijventerrein ‘Groene Poort Oost’ CE Delft, Arno Schroten 28 mei 2009.
Openbaar vervoer Te kennen voor de toets.
Scenario's voor de zeer lange termijn
Wegen in Europa De onderwerpen: Wegennet E-wegen Tolwegen
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Mobiliteitsaspecten brede scholen Otto van Boggelen Themabijeenkomst brede scholen, 20 mei 2010.
MAINPORTSMAINPORTS Een mainport is een scharnierpunt in de passagiers en/of goederenstromen tussen continenten.
Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans.
Lanceerdag Draaiboek “NEONATALE OPSPORING VAN AANGEBOREN METABOLE AANDOENINGEN” 20 oktober 2009 ‘Informeren en sensibiliseren van de doelgroep vóór de.
Woensdag 2 november 2011 bromfietsrijbewijs: drempels helpen Gedragsbeïnvloeding door invoering praktijkexamen Willem Vermeulen, Dienst Verkeer en Scheepvaart,
VNO NCW Rotterdam i.s.m Werkgevers Drechtsteden Prof.Dr.ir.Jos Vermunt Hoogleraar Distributielogistiek Universiteit van Tilburg Netwerk denken.
Introductie film Korte uitleg Medewerker uit SW aan het woord
Rover-symposium 'Krimp' 21 maart 2014 – Den Haag ‘Krimp’ probleem of kans? Manu Lageirse.
Fietsbalans®-2 Utrecht
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
Doelgroeponderzoek Ouders die hun kinderen naar school of naar de sportvereniging brengen met de auto 1 op de 3 kinderen wordt met de auto naar school.
Het passagierspotentieel van Luchthaven Twente: de conclusies  Provincie Overijssel:  Bandbreedte van 0.19 tot 5.2 miljoen passagiersbewegingen plausibel.
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Toegankelijke bushalten Gem. Schinnen Door: ing. Maurice Vroomen ing. Rudy Stevens.
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
ZELFRIJDENDE AUTO'S IN HET LMS Maaike Snelder Bart van Arem, Remko Smit, Martijn de Kievit.
A comprehensive introduction of the Lufthansa Group.
Mobiliteit en Transport LEF-sessie 1 8 maart 2013 Slimmer en ander mobiliteitsgedrag Inleiding Bert van Wee, TUDelft/TRAIL.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Crowdfunding workshop Bancaire kredietverlening aan gehele bedrijfsleven (niet-financiële bedrijven) Bron: DNB-rapportage 13 juli 2013.
16 maart 2016 Presentatie rapport Een hele onderneming.
Het OV 2007 – november 2013, ROCOV, Pedro Peters 1.
Herstructurering De Betho Informatieve raad d.d. 12 november 2015 Participatiewet Afschaffen Wsw, beschut werken Doelgroep uitbreiding Re-integratie.
MKBA Randweg Nederweert Themaraad Ontwerp structuurvisie N266 & Kanaalzone Nederweert Nederweert, 27 juni 2016 Koen Vervoort.
Samen verzekerd van goede zorg André Rouvoet, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland Congres Arts en Organisatie – 10 juni 2016.
Alternatief voorstel erfpacht conversieregeling
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
SYMPOSIUM Vervoer in de buurt
Smart Logistics Theo Stevens Expeditiemiddag
PLAN REIS Details Verdien tokens
Informatiebijeenkomst Ontwikkeling Eindhoven Airport Acht 10 juli 2017
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
MIRT Leergang 15 december 2017
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke.
Personenverkeer werkgever
Inventarisatie
Basics over communicatie
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Maatschappelijke kosten
Fons Savelberg - ORS critical review 26 november 2018
eerste/middelste/laatste
Andries Reinhart 3 maart 2019
Duurzaam mobiliteitsgedrag
KONINKLIJKE LUCHTVAART MAATSCHAPPIJ. Inhoudsopgave o Geschiedenis o CEO van KLM o Dochterbedrijven o Meer concurrentie voor KLM op Schiphol o Nieuwsfeiten.
Transcript van de presentatie:

Trein als substituut voor vliegtuig Critical review brede maatschappelijke consultatie omgevingsraad Barth Donners 26 november 2018

Feit 1: De reiziger maakt zijn eigen keuze Keuze (vervoerwijze) gebaseerd op: Prijs Gepercipieerde reistijd Overstappen Minder belangrijk: In-voertuigtijd Comfort Prijs last-mile Onbelangrijk: Afstand

Feit 2: De reiziger is niet rationeel Gepercipieerde reistijd is subjectief, Maar wel te generaliseren Of te monetariseren Tijdswaardering Perceptie afhankelijk van afstand/doel Minder gevoelig voor reistijd Verschillen per doelgroep Zakelijke reiziger Recreatieve reiziger (woon-werk)

Feit 3: De vervoerwijzekeuze is niet binair Keuze volgt s-curve Pas bij grote verschillen 0 of 1 Deel reizigers blijft bij keuze Transfer passagiers Andere redenen Voorbeeld uit: Ortúzar, J. D. D., & Willumsen, L. G. (2011). Modelling Transport. Modelling Transport (4th ed.). Onbelangrijk: Afstand

Feit 4: HSL-trein ≠ HSL-snelheid ICE CGN-FRA Thalys: Asd-Hfda Rtd Antwerpen- Halle

Feit 5: Trein is nu maar zeer beperkt competitief Sneller: Brussel & Parijs Nagenoeg gelijk: Düsseldorf & Londen

Feit 6: Substitutie door trein voor bestemming tot ±750km Randvoorwaarden: Competitieve reistijd HSL Hemelsbreed Zeer effectief bij ±500km Stelregel: Max 4:00u met trein Bron: Rome2Rio 23-11-2018

Feit 7: Veel bestemmingen vanaf Schiphol binnen ±750km Rechtstreekse vluchten Ook zeer kort <250km Brussel Düsseldorf

Feit 8: 31 bestemmingen: 244 Dagelijkse vluchten 50 31 bestemmingen: 244 Dagelijkse vluchten 40 244 Dagelijkse vluchten: 178.000 VTB/jaar 36% van totaal 497.000VTB in 2017 15 10 5

Feit 9: Consencus over verbeterstappen Verbetering Tickets & Services Reisinformatie Boekingsproces Begeleiding en reizigersrechten Verbetering Reistijd: opheffen barrières & optimalisatie plannen integraal HSL-netwerk

Feit 10: Nachttrein kan radius verder vergroten Voldoende slaaptijd (6-8 uur) automatisch lange afstanden Verder vergroten met inzet HSL Reiziger onvoldoende bewust trade-off nachttrein Dure reis maar minder hotelkosten Meer effectieve werktijd/verblijfstijd Business Case moeilijk vanwege slechte modellering reizigerskeuze Modellen gaan uit van reistijd competitie Onduidelijk wat gepercipieerde reistijd van slaap is

Opheffen barrières & optimalisatie Feit 11: Verbetering vragen keuzes en reizigers zullen reageren illustratief Huidige situatie Opheffen barrières & optimalisatie Europees HSL-netwerk

Feit 12: Trein veroorzaakt minder emissies dan vliegtuig Vervoerwijze Categorie CO2/rkm NOx/rkm Trein Internationaal/HSL 0,026 kg 0,034 mg Vliegtuig <700 km 0,260 kg 0,096 mg >700 km 0,200 kg 0,081 mg Auto Gem. 2020 0,137 kg 0,169 mg Bus Touringcar 0,033 kg 0,070 mg CE Delft et al., 2015, STREAM personenvervoer 2014

Feit 13: Emmissie middellange reizen van/naar Schiphol verminderd CO2 NOx

Feit 14: Onduidelijk hoe duurzaam afname vluchten is Minder vluchten op korte en middellange afstand (250-750km) Mogelijke gevolgen Totaal minder vliegbewegingen Opvulling met lange afstandsvluchten

Feit 15: Meer onderzoek noodzakelijk! Internationale & lange afstandsreizen Wat zijn de motieven van de reiziger om ver te reizen? Hoe worden deze beïnvloed door de prijs en de reistijd? Hoe worden deze beïnvloed door factoren als ticketing & services en de verkrijgbaarheid, vindbaarheid/informatieverstrekking, en voorwaarden van een ticket? Wat is voor de verre reiziger van belang voor de vervoerwijzekeuze? Welke waarde hecht de reiziger aan betrouwbaarheid, punctualiteit, comfort, zekerheid? Hoe kan de keuze van de reiziger worden bepaald en gemodelleerd voor realistische voorspellingen voor Maatschappelijke investeringen (MKBA) en Business Cases? Hoe ziet een duurzame mix van substitutie en generatie uit voor een maatschappelijk en bedrijfseconomisch positief resultaat? Welke alternatieve vervoermogelijkheden kunnen worden geboden aan de reiziger?

Dank voor uw aandacht Barth Donners Adviseur Duurzame Mobiliteit – Rail & OV Royal HaskoningDHV Barth.donners@rhdhv.com – +31 6 30035695

Trein als substituut voor vliegtuig Critical review brede maatschappelijke consultatie omgevingsraad Barth Donners 26 november 2018