De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Altijd heen en weer. Het wereldbeeld van kinderen met gescheiden ouders. Machteld Reynaert.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Ontwikkelingstraject kinderen
Verbonden.
Snoezelen snuffelen doezelen.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Psychotherapie en armoede
Kinderen en hun sociale talenten
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
Mindfulness.
Aanpak problematisch gedrag
Doelen Het stimuleren van een positieve sfeer in de klas
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Leerstijlen KOLB SJM.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Ontwikkeling en de basisschool
Pedagogische theorieën
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Welkom ik maak me sterk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
GGD West-Brabant Annemieke Noor Ornella Bilthoven, 4 september 2012 Make up your mind ! Praat, deel en doe!
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Welkom ! Informatieavond Groep  Vakken en doelen  Van klas naar groep  Sociale en emotionele ontwikkeling  Afspraken in de klas  Afspraken.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Keuzes maken.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Van documenteren naar afstemmen en terug…
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Vijwilligerswerk met vreugde volhouden
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Welkom 9/19/2018.
Boekbespreking pedagogiek leerlijn 2
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
BOM-model PV 25/03/2014.
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Deskundigheid zit in het kind
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Jongvolwassenheid met autisme
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Hoofdstuk 1.
HECHTING Wat is hechting Hoe ontwikkelt het zich Gedragsrichtingen
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E

Inhoud Onderwerp Thematiek Beoordeling Visie van schrijver Citaten Verrijking

Onderwerp Luisteren is een heel belangrijke waarde in de omgang met het kind. Luisteren kan op vele manieren: Luisteren begint bij jezelf Luisteren is een communicatief proces Kinderen luisteren naar zichzelf: als het kind kan focussen dan ontstaat er in dat kind begrip voor zichzelf en voor de omgang met anderen. 6 basisvormen voor sociale omgang met elkaar: een goede waarneming een positief zelfbeeld probleemoplossend kunnen denken kunnen omgaan met gevoelens van zichzelf en van andere mensen voldoende sociale cognitie bezitten inzicht in het communicatieproces Focussen is het proces dat je aandacht geeft aan de lijfelijke beleving omtrent iets dat je hebt meegemaakt ruimte maken het ervaren gevoel rondom iets ontdekken een handvat vinden resoneren vragen/exploreren ontvangen

Thematiek Hoe luister je naar kinderen? Handvatten Luisteren in samenhang met ontwikkeling

Beoordeling Theorie Praktijkvoorbeelden Brug

Visie van schrijver Op basis van hun jarenlange ervaring Andere invalshoek Methode focussen Kinderen Volwassenen

Citaten Citaat 1: ‘Als het kind weet dat het op zijn ouders kan terugvallen, dan vermindert dit de angst en onzekerheid tijdens het ontdekken van de omgeving. Een kind dat zich niet veilig voelt, blijft bij voorbaat dicht bij moeder e beperkt zo zijn eigen groei. In plaats van hechting als tussenstation naar zelfstandigheid, houdt deze vorm van blijvende aanhankelijkheid de kinderen afhankelijk. Het is dan moeilijker het vertrouwen in de eigen mogelijkheden te ontwikkelen.’ Citaat 2: ‘Als je dichter bij het gedrag durft te komen, merk je snel dat dit gedrag een achtergrond heeft. Door te luisteren naar kinderen ervaar je de relatie tussen een gebeurtenis, het denken, het gevoel en het gedrag. Er is een relatie tussen hoe een kind een bepaalde situatie waarneemt, wat het erbij denkt en voelt en het uiteindelijke gedrag van het kind.’

Verrijking Praktisch werkboek