Geef me de 5® Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Buitengewoon Allochtone leerlingen
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Zelf aan de slag Ervaringen met telefonische coaching van ouders met drukke, opstandige of angstige kinderen.
Thuis oefenen met het Otago Oefenprogramma
Routine Outcome Monitoring
Haptonomie Patricia Wichman & May Somers
Interventies bij Multi-Problem Gezinnen Effectiviteit van de gezinskliniek van het RMPI & Moderatoren van WIG Universiteit Utrecht Marloes Philippa
3e jaar Masterstage 2 manuele therapie
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Klinische psychologie
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Gemiste Kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren
Premeting LSCI-onderzoek
binnen de gesloten jeugdzorg
Help! Statistiek! Doel:Informeren over statistiek in klinisch onderzoek. Tijd:Derde woensdag in de maand, uur 16 april : Hoe interpreteren we toetsresultaten?
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Resultaten werk wijkverpleegkundige NCVGZ 4 april 2013 Marjan Hoeijmakers.
Samenwerken met de gemeente: FACT Jeugd West-Friesland
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (Hulp aan Huis)
Werkgroep gezondheidszorg
BINC-dag te Gent, 14 oktober 2009
Themabijeenkomst 1oktober 2009
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Wetenschappelijk onderzoek in de praktijk van de hulpverlening?
Hersenletselteam Overijssel
Als cijfers meer dan enkel verwarrend zijn ...
Uit het vaktijdschrift Alert4you. Cécile Chênevert Adviseur Jeugdzorg & Opvoedhulp, Nederlands Jeugdinstituut Orthopedagoge Vakgroep ‘Zorg voor Jeugd’
Studiekosten in het basisonderwijs
Annelies Kepper Trimbos-instituut Universiteit Utrecht
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Scholing als strategie voor het implementeren van de fysiotherapie richtlijn artrose heup/knie Wilfred Peter.
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Gezin in beweging Resultaten van kortdurende PMGT M. van Campen - Kramer R. Bosscher, J.T. van Busschbach, M. Visser, J. Maurer.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Aandacht voor arbeid en empowerment in de eerste lijn Bron: Donders, N., Gulden, J., Suylekom, W. (2011). Sterk naar werk: aandacht voor arbeid en empowerment.
ALGEMENE VISIE ROND KINDEREN ALS GETUIGE VAN GEWELD VICKY DUYTSCHAEVER 1BATP A3.
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper.
Opvoedingsstijlen met een risico.
VOOR WAT HOORT WAT: samenwerking tussen diagnostische research en klinische praktijk Frida van Doorn Polikliniek kinder- en jeugdpsychiatrie en psychologie.
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
Scholingsmiddag: dat is óók jeugdzorg! Provincie Gelderland - 7 oktober 2011.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Welkom bij de algemene ouderavond van de Zeister Vrije School
Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink1 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Themadag LOGOPEDIE VOORSCHOOLSEPERIODE (deel 2)
Evaluatie van de effectiviteit van een multidisciplinaire interventie voor kinderen met overgewicht en obesitas KAM Ligthart, WD Paulis, J van Teeffelen,
Heeft uw kind (vermoedelijk) ADHD?
Eindopdracht kwaliteitszorg.
Studiekosten in het basisonderwijs
Jasper van Rhijn Researchbegeleider: Gabriëlle van Son KP15V
Houdoe? Afscheid van streektalen en dialecten?
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Resultaten onderzoek Maatschappelijke Waarde Voorschoten Wassenaar
Levensduur verlengend onderhoud
Premeting LSCI-onderzoek
Praktijk voor kindertherapie en intelligentieonderzoek
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Effectiviteit van een dieetbehandeling
De basis van voorlichting
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Geef me de 5® Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5 Onderzoeksvraag Wat is de invloed van de behandeling met de methodiek Geef me de 5, gegeven door Autimaat, op probleemgedrag van het kind met ASS (CBCL) en de ervaren opvoedingsbelasting van ouders (OBVL) met kinderen met ASS? Resultaten OBVL en CBCL voor en na de behandeling Het effect van de behandeling met Geef me de 5 is significant op alle subschalen van de CBCL, zowel voor internaliserende als externaliserende gedragsproblemen. De CBCL eindresultaten (na de behandeling) benaderen het klinisch kritieke punt. Het effect van de behandeling van Geef me de 5 is ook zichtbaar op de 5 subschalen en de totale opvoedingsbelasting. Voor alle CBCL resultaten geldt P<.01. Door afname van het probleemgedrag van het kind met ASS, daalt ook de opvoedingsbelasting significant tot ruim buiten het klinische gebied. Opzet onderzoek behandeleffect -52 gezinnen Autimaat -CBCL voorafgaand en na afloop behandeling -afzetten tegen landelijk gemiddelde behandeleffect Onderzoek opvoedingsbelasting -50 gezinnen na afloop Geef me de 5 behandeling -afzetten tegen opvoedingsbelasting wachtlijst klinisch niet klinisch Totaalscore Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5 Opzet onderzoek probleem gedrag kinderen met ASS ● 274 gezinnen met kind met ASS ● meting 1 CBCL vragenlijst voor de behandeling ● meting 2 CBCL vragenlijst na afloop van behandeling ● Duur behandeling 14-18 maanden Opzet onderzoek opvoedbelasting ouders ● 50 cliënten van de wachtlijst ● 50 behandelde cliënten, 1 tot 2 jaar na afronding ● Opvoedingsbelasting vragenlijst ● Telefonische afname Werkwijze van Geef me de 5 Meer weten over ● Geef me de 5 ● lezingen ● cursussen ● post-HBO opleiding ● licentieopleiding ● producten ● begeleiding ● behandeling ● Kijk op www.geefmede5.nl