Crowd management bij kermis Zeelst Naam, cluster, functie en relatie met APV
Kermis vroeger
Kermis nu
Sfeerimpressie
Locatie
Zonetekening
Regelgeving 1. Vergunning kermisattracties 2. Beleidsregels horeca activiteiten: - Terrassen uitbreiding - Geluidsnormen + geluidsplan - Sluitingstijden
Veiligheid en samenspraak Veiligheid aangescherpt: Route hulpdiensten te voet Camera toezicht Controle post en overleg Overlast acceptabel niveau: Geluidsnorm + geluidsplan Rondje horecaterrein Opbouw/afbouwschema
Knelpunten Drukte “Nooit meer naar huis” straat Veiligheidsplan en maatregelen
crowd management kermis zeelst 2018 Doelstellingen Waarborgen van een veilig en feestelijk evenement, ook voor de toekomst Drukte op een aanvaardbaar niveau houden Ongevallen door drukte voorkomen De impact van een eventuele calamiteit beperkt houden Uitgangspunten Zoveel mogelijk in stand houden van het karakter van het evenement Bij calamiteiten moet snelle ontvluchting altijd mogelijk zijn Bij calamiteiten moeten de hulpdiensten snel ter plaatse kunnen komen De organisator van een evenement is primair verantwoordelijk voor de veiligheid
Ter bespreking Evaluatie verloop kermis Zeelst 2018 Aandachtspunten publieksveiligheid normale omstandigheden Aanpak crowd management normale omstandigheden Aandachtspunten publieksveiligheid bij noodsituaties Aanpak crowd management bij noodsituaties
Kermis zeelst 2018: Feiten en cijfers Vrij toegankelijk publieksevenement van 3 t/m 7 augustus 2018 Kermis Horeca avonden gekoppeld aan de kermis met vijftal podia waarvan “Nooit meer naar huis” plein veruit het meest populair is voor het publiek. Podium “Nooit meer naar huis” plein (Wheely bar + Manhattan bar) Podium café ‘t Stuupke Podium café st Joris Podium café d’n Hoek Podium café Willem van Oranje Activiteiten kermis dagelijks van 13-14u tot 01u Horeca dagelijks van 13-14u tot 01-02u waarbij muziek om 01u uit gaat. Schatting piek gelijktijdige bezoekers: 7.000
Kermis zeelst 2018: Feiten en cijfers Gebroeders Rechter: evenementenvergunning voor kermis met diverse kermisattracties Horeca (Wheely + Manhattan Bar, St Joris, D’n Hoek, ‘t Stuupke en Willem van Oranje): optredens op podia + inzet beveiliging en EHBO Gemeente: coördinatie, controles & toezicht, verkeersmaatregelen, uitkijken camerabeelden Politie: handhaving openbare orde en aansturing crowd management, uitkijken camerabeelden
DIM-ICE kermis zeelst 5.000- 7.000 aanwezigen Normale Omstandigheden Ingress Circulation Egress Design Er zijn geen in- en uitgangsconstructies gemaakt. Het evenemententerrein is niet ingericht om drukke straten of plein tijdelijk af te sluiten. Er zijn meer m2 beschikbaar gekomen door anders inrichten van Nooit meer naar huis plein. . “Nooit meer naar huis” plein, Heuvel te druk. Kans op flauwvallen, verdrukking, vechtpartijen etc. Café st Joris heeft straatmeubilair (metalen krukken, statafels) in de looproute staan. Dit versmalt de doorloop ernstig daardoor op sommige momenten te druk. Fietsenstalling benauwt de doorloop van Blaarthemseweg naar Broekweg door de manier hoe deze is ingericht. Muziek gaat om 01u uit en de droge horeca sluit om 02u. Dit zorgt voor geleidelijke uitstroom. Geen inrichting K&R en bus locatie wat voor onrustig beeld zorgt bij uitstroom. Information Huisregels hangen bij de ingangen. Geen tekstkar en of andere informatievoorziening aanwezig bij ingangen tot het evenemententerrein Geen informatievoorziening bij ingangen waarop is aangegeven dat de locatie vol is. Communicatie via podium mogelijk door omroepen berichten vanaf het podium. Management Er is een veiligheidsteam aanwezig onder regie van de gemeente. Er ontbreekt een organisator. Politie en gemeente kijken camerabeelden uit vanwege openbaar gebied. Te weinig inzet beveiliging door horeca. Kwaliteit beveiliging onder de maat. Er is geen professionele overzichtstekening Vanwege de drukte kan zowel beveiliging als politie het evenementengebied niet of nauwelijks betreden. Moeilijke communicatie met horeca via de portofoon vanwege harde muziek. Sfeerbeheerders van de horeca doen goed werk. Er ontbreekt een organisator. Politie neemt regie en verantwoordelijkheid bij uitstroom, samen met afdeling toezicht en handhaving gemeente. Er ontbreekt een organisator. Geen inzet verkeersregelaars bij uitstroom oversteek Heerbaan (70 km weg).
DIM-ICE kermis zeelst 5.000- 7.000 aanwezigen Noodsituatie Ingress Circulation Egress Design Door de beperkte vluchtwegen zal instroom een ontvluchting ernstig kunnen hinderen. Het gebied is groot genoeg om veilig te kunnen vluchten. Maar door de concentratie van het publiek wordt vluchten ernstig belemmerd. Bij vluchten tijdens de uitstroom spelen dezelfde knelpunten als tijdens instroom en circulatie. Information Banners met nooduitgang zijn door de drukte slecht zichtbaar. Publiek zal niet vluchten richting nooduitgangen maar richting de ingang waar ze naar binnen zijn gekomen. Banners met nooduitgang zijn door de drukte slecht zichtbaar. Publiek zal richting de ingang waar ze naar binnen zijn gekomen vluchten. Vanaf de podia kan het publiek via het omroepen van berichten worden geïnformeerd. Banners met nooduitgang zijn door de drukte slecht zichtbaar. Publiek zal niet vluchten richting nooduitgangen. Management Er is een veiligheidsteam aanwezig onder regie van de gemeente. Politie en gemeente kijken camerabeelden uit vanwege openbaar gebied. Te weinig inzet beveiliging door horeca. 7 beveiligers op piekdrukte van 7.000 bezoekers. Er is geen organisator van het evenement. Er is geen professionele overzichtstekening van het evenemententerrein gemaakt . Er is een veiligheidsteam om gezamenlijk beslissingen te nemen. Politie bepaalt en stuurt aan. Beveiliging ondersteunend aan politie en BOA’s bij ontruiming.
Aandachtspunten publieksveiligheid normale omstandigheden Publieksconcentratie Ruimte binnen het evenemententerrein niet optimaal benut. Sterke concentratie publiek “Nooit meer naar huis plein”. Doorstroming vrijwel onmogelijk In dit gebied is niet genoeg ruimte voor het aanbod van bezoekers Spreiding publiek Er is geen programmering op de Heuvel wat prachtige evenementenlocatie is. Dit zou voor een goede spreiding van het publiek zorgen en de druk op het “Nooit meer naar huis” plein kunnen weg nemen. Publiek weet pas bij betreden van het gebied hoe vol het is. Overzicht en aansturing Goede camera’s die prima beelden maken. Politie en gemeente kijken beelden uit vanwege het openbare gebeid waar de camera’s hangen. Er ontbreekt een totaal tekening van het evenemententerrein waarop alle zaken staan ingetekend. Overall aansturing gebeurt door gemeente en politie vanwege het ontbreken van een organisator. Publiek en verkeer Locatie fietsenstalling Broekweg is ongelukkig, versmalt de doorloop in de straat ernstig. Geen inzet verkeersregelaars bij oversteek drukke weg (Heerbaan, 70 km). Geen duidelijke K&R en bus locatie wat zorgt voor onrustig beeld bij uitstroom.
Aanpak Publieksveiligheid normale omstandigheden Extra ‘aantrekkelijke’ locatie nodig voor 1.000 – 2.500 bezoekers Bij voorkeur inrichten plein Heuvel als evenementenlocatie Maximeren van de publiekscapaciteit per locatie o.b.v. capaciteitsanalyse Verbeteren compartimentering en toegangsconstructies Structuur van het evenement door vaststellen wie organisator is. Het maken van een complete en professionele tekening van het evenemententerrein. Locatiebeleid en inrichting Overkoepelende crowd management-organisatie los van openbare orde Centrale coördinatie en aansturing op “Nooit meer naar huis” plein Afsluitbare toegangen en (digitaal) verwijzingssysteem bij toegangen Planvorming, oefening en briefing over aanpak voor alle betrokkenen blijven herhalen Real-time monitoring instroom, bezettingsgraad en uitstroom invoeren Crowd Management
Aandachtspunten Publieksveiligheid noodsituaties Vluchtwegen Onduidelijk hoeveel tijd het ontvluchten van het evenemententerrein zou kosten Instroom en drukte belemmeren het vluchten van het evenemententerrein Hoge bezettingsgraad maakt kans op letsel bij vluchten groot Nooduitgangen niet of nauwelijks zichtbaar vanwege drukte Ontruiming Ontruimen is gezien de drukte bijna onmogelijk Politie zal met BOA’s leidend zijn bij ontruiming, beveiliging ondersteunt.
Aanpak Publieksveiligheid noodsituaties Maximale bezoekerscapaciteit per locatie afstemmen op maximale vluchttijd en reële analyse van gebruik vluchtroutes Borden ‘nooduitgang’ boven de menigte en verlicht Per compartiment vluchtwegen en ontruimingsaanpak bepalen Locatiebeleid en inrichting Besluit tot ontruiming bij centrale crowd management-organisatie Planvorming, oefening en briefing over aanpak voor alle betrokkenen Maatregelen
Praktische verbeterpunten De op te richten organisatie zal zich bewust moeten zijn dat de investeringen in veiligheid, waaronder het inzetten van CM maatregelen en meer personeel (beveiliging) en materiaal (hekwerken, lichtkranten) financiële consequenties hebben. Dit is wel nodig om de risico’s op te hoge publieksdrukte en andere risico’s beheersbaar te maken. Het inzetten van een evenredig aantal beveiligers in relatie tot het aantal bezoekers en het risicoprofiel van dit evenement (hoog risico), waarbij de conclusie kan worden getrokken dat het inzetten van zeven beveiligers te laag is. Analyseren van het verkeersplan en hier verbeteringen in aan brengen o.a. door het inzetten van verkeersregelaars.
Praktische verbeterpunten Kaartverkoop inrichten voor dit evenement waardoor je op voorhand weet wat het maximaal aantal bezoekers is wat op het evenemententerrein aanwezig is. Beveiligers in herkenbare (bij voorkeur blauwe) hesjes laten werken. Beveiligers waren nu in het zwart gekleed. Dit is voor de zichtbaarheid en herkenbaarheid niet gewenst. Het maken van een professionele overzichtstekening waarop alle zaken (o.a. podia, terrassen, tapwagens, EHBO) staan ingetekend. Aan de hand van deze tekening kan de schouw goed worden uitgevoerd. Het inrichten van het evenemententerrein door verschillende area’s te creëren; er zijn vijf podia die bijv. door hekwerken gescheiden kunnen worden. Als het te druk is of wordt in een bepaalde area, kan deze door het sluiten van het hekwerk, tijdelijk worden afgesloten. Het publiek kan dan een alternatief worden geboden door ze te laten verblijven in een andere area.
contact Event Safety Institute info@esi.email 085 - 401 81 22 Marten Meesweg 8, Rotterdam www.eventsafetyinstitute.nl